Du vet att man kan kombinera nytta med nöje och investera i vin? ![]()
![]()
Hur kan vin vara en investering nĂ€r man Ă€ndĂ„ konsumerar det till slut ? Ăr det det nĂ„got som ger avkastnig föruttom nöje och i vĂ€rsta fall huvudvĂ€rgan nĂ€stkommande dag
? Har jag missat nÄgot @janbolmeson ? ![]()
. Ger vinet bÀttre avkastning Àn globala indexfonder lÄngsiktigt
? Du lÄter sÄ överygande nÀr det gÀller dina vinflaskor ? ![]()
![]()
Det vore det optimala! TyvÀrr verkar de lösningar jag har kikat pÄ ha en vÀldigt dyr förvaring och en lika (o)pÄlitlig avkastning som alla andra alternativa investeringarna. SÄ det kÀnns mer som nÄgot jag skulle göra för att det skulle vara en kul grej/en hobby som inte behöver gÄ med vinst.
@Jakke och @Monica - ni har helt rÀtt! Men, hur mÄnga placeringar kan man resonera kring:
- behöver jag pengarna sÄ sÀljer jag dem
- behöver jag inte pengarna dÄ dricker man dem
- dör man innan man druckit dem sÄ serveras de pÄ begravningen
Hur man Àn vÀnder och vrider sÄ blir det en vinst. Titta sÄ nöjd Caroline ser ut bara nÀr vi Äkte för att klappa flaskorna⊠![]()
![]()
Ps. Om det inte framgÄr att det Àr lite skÀmt; att investera i vin Àr INTE nÄgot jag rekommenderar. För oss Àr det en kul, social och hobbygrej.
Nej du har fel. @carolinebolmeson var sÄ nöjd nÀr hon upptÀckte att det var @janbolmeson som skulle ta bild pÄ henne ![]()
. Hon tyckte att du var sÄ rolig bakom kameran ![]()
![]()
Haha. ![]()
![]()
Du vet @Jakke att det lagret pÄ bilden Àr det lager jag spenderat absolut mest tid pÄ i mitt liv. Har nÀstan alltid bara tÀnkt pÄ lager som en post i en balansrÀkning men hÀr blev det verkligt. Man fick provsmaka flaskor, gÄ klappa flaskor, titta pÄ flaskor. ![]()
Vad jag förstÄr sÄ Àr det sÄ det ser ut pÄ alla lager, Àven pÄ ert pÄ jobbet, eller hur?
Avgiften för förvaring Àr inte sÄ farlig (0.7%), det Àr alla de andra sakerna som Àr dÄliga (sÀljavgift, likviditet, tid att sÀlja, stora lÀgsta poster etc).
Exakt lika sÄ. Pallar och liknande. Haha.
Jag friserade citatet lite för att belysa en annan problematik. ![]()
Min och fruns investeringsstrategi Àr att samla pÄ oss vin sÄ vi kan dricka 1-2 finvin per mÄnad. Finvin enligt oss Àr lagringsdugliga viner. Ofast börjar det vid ca 300kr, och sÀllan vi köper viner för dyrare Àn 1000kr.
Genomsnittlig lagringstid Àr ca 10 Är. Visst finns det viner som vi kan spara 20-30 Är men medeltiden blir nog just över 10 Är. DÀrför kommer det behövas 120-240 viner som kontinuerligt ligger i lagringskylen, sedan kommer man behöva fylla pÄ i samma takt som man dricker.
Vi har vÀl samlat ihop ca 80 viner just nu, sÄ har en bit kvar. Köper ofta viner pÄ vingÄrdar nÀr vi reser eller vid andra speciella tillfÀllen, nÄgra frÄn systembolaget eller tillfÀlliga sortimentet. Just nu siktar vi in oss pÄ att fylla pÄ med champagne, dÄ lagrad ÄrgÄngschampagne Àr underbart gott, nÄgot som faktiskt kÀnns som det Àr rÀtt vÀrt att lagra sjÀlv jÀmfört med att köpa fÀrdiglagrat.
Ingen plan att sÀlja vinerna, sÄ det Àr ingen finansiell investering riktigt, mer en investering i livskvalite. Men kniper det sÄ kommer de ju gÄ att sÀlja, i vÀrsta fall.
@janbolmeson nÄgra planer pÄ att göra ett vinavsnitt i podden? Tror som du sÀger att det inte Àr att rekommendera som investering, men vore intressant att dyka in o mekanismerna som driver (eller inte) upp priser med mera.
Det Àr det som Àr sÄ bra med att samla pÄ vin, antigen stiger de i vÀrde och man kan sÀlja dem om man vill eller sÄ njuter man bara av fina kvalitetsviner.
Det Àr alltid vinst dÄ ![]()
SjÀlv fyller jag nu kÀllaren med Italienska ÄrgÄngsviner frÄn olika ÄrgÄngar mellan 2003-2020 ![]()
![]()
![]()
Finns ett avsnitt pÄ Patreon dÀr vi tittar pÄ lite de underliggande faktorerna (tillgÄngen minskar över tid dÄ folk dricker flaskor, de blir bÀttre över tid, man kan ha glÀdje av dem sjÀlv, det finns ingen skalfaktor för producenten etc). Vill dock understryka att jag avrÄder frÄn den typen spekulationer. Finns supermÄnga nackdelar.
Steg 1: Köp tvÄ flaskor
Steg 2: VÀnta⊠VÀnta⊠VÀnta tills priset gÄtt upp med mer Àn 100%
Steg 3: Drick en flaska, sÀlj den andra som dÄ betalt för bÄda flaskor
Steg 4: Upprepa
Hahahaha⊠grymt! Det har jag inte tÀnkt pÄ sjÀlv! Ska definitely börja göra sÄ. ![]()
![]()
Ca. 12% Ärligen, efter avgifter men ej inrÀknat elkostnader för temperering.
Detta kom jag fram till att de viner som jag nyligen sÄlde pÄ Systembolagets vinauktion i genomsnitt har gett i avkastning. DÄ hade jag lagrat vinerna drygt 10 Är.