Hej!
Jag har suttit senaste kvällarna och kikat runt efter lite intressanta alternativa investeringar, dels för diversifering, dels för erfarenhet, och dels för att ha något som bevarar värdet och kan agera krigskassa under en krasch/björnmarknad. Hittat ett danskt bolag, RareWine Invest.
Från vad jag kan se så erbjuds man att investera i en korg av olika viner som en portföljförvaltare sätter ihop. Enligt deras hemsida ligger förvaltningsavgiften på låga 0.7% (lågt för att vara så nichat).
Är det någon här som har erfarenhet av RareWine? Fördelar, nackdelar?
Från vad jag kan se ännu:
Fördelar:
+Ett tillgångsslag som är i princip okorrelerat med aktiemarkaden
+Låg avgift
+Relativt tät uppdatering av portföljvärdet (varje kvartal)
Nackdelar:
-Likviditet (är osäker på denna punkt, men antar att det ska hittas en köpare på marknaden, och att det ej är möjligt att sälja tillbaka till ex. RareWine)
-Inte jättemycket forskning kring detta (hittat en artikel av Masset & Henderson, dock publicerad i Journal of Wine economics, knappast en välkänd finansjournal)
-Inget “intrinsic Value”, dvs till skillnad från Aktier & räntebärande värdepapper finns inget förväntat kassaflöde annat än försäljningen. Har lite svårt med detta, vilket gör att jag har ytterst lite investerat i Guld, Silver & Kryptovaluta (totalt 5% av min portfölj).
Hoppas det är någon här inne som vet mer än jag, och kanske kan dela lite praktisk erfarenhet, kring bla beskattningen av vinsten från försäljning etc.
Wine as an alternative asset class
Länk till RareWineInvest
Med Vänliga Hälsningar,
André Granström