RareWine invest

Hur har det gått för era viner det senaste?

jag ligger ca 2% back sedan september förra året. (startade min investering då)

3 gillningar

Jag ligger 5,60% upp totalt sedan mitt första köp som gjordes 18:e oktober 2021.
Mitt senaste inköp gjordes i April 2023 och har fyllt på ganska mycket sedan start så att enbart titta på den totala % utvecklingen blir lite missvisande då det skiljer sig rätt mycket hur länge jag haft innehaven.
Dessutom så uppdateras priset inte alls lika ofta på Vin som det gör med vanliga aktier/fonder.

Det innehavet som gått bäst har gått upp med 35% och det som gått sämst är ner -6,25%.
Utav de 25 köpen jag gjort så är 3 av dem på minus, 11st ligger oförändrat och 11st ligger på plus

Men det skall bli spännande att följa och hoppas att dubbla det investerade kapitalet på 10 år samtidigt som volatiliteten minskar och inte följer börsens utveckling rakt av.

Visst är det tryggare och enklare att investera i rena indexfonder och liknande men detta med vin & sprit är även ett intresse där jag kunde besöka Bordeaux i maj 2023.

2 gillningar

Ligger ca +36 procent sedan start för 2-3 år sedan. Men det är mest för att jag har övervikt mot champagne som gått riktigt bra.

(Blir dyrt när man ska ta ut det och dricka det :cold_sweat:)

1 gillning

Jag är lite osäker på vissa av RWI val av flaskor… vissa av mina innehav undrar jag om dom inte sålde på mig för att dom hade ett gäng på hyllan och dom ville bli av med skiten.

vem köper en magnum flaska av bubbel rose?

2 gillningar

Jag är nog lite av en hedning när det gäller champagne men om jag skulle vilja dricka skulle jag sålt mina dyrgripar på rare wine och köpt mig en hel pall av Pol Roger som i mitt tycke är klart godare än dom crystal flaskorna jag provat…

Annars är ju 36% riktigt bra i dessa tider!
Jag har 50% i champagne, 14% italienskt och resten i franskt rött.

1 gillning

Jan, är tanken att dricka upp allt eller är det några specifika flaskor du tänkt att själv konsumera i framtiden? Det går ju att köpa några flaskor sälja en del med vinst och på så vis ha “fått” några flaskor på köpet.

Jag kommer nog att sälja det mesta i framtiden men ta ut några få flaskor.

1 gillning

Jag är ingen expert, men det jag hört är att magnumflaskor är bättre när det gäller att lagra vinet och dricka det längre fram om x antal år… Det pg.a. att det är samma storlek på flaskhals, kork och i princip lika mycket syre/luft i flaskan men dubbelt så mycket vin vilket gör att vin vs luft-ration är större och det skall göra att vinet utvecklas långsammare.

Går att läsa rätt mycket om det om du googlar.

1 gillning

efter 2år hos rare wine beslutade jag mig för att sälja.

Mitt innehav har enl. värdering sjunkt med 7%
jag åker även på en commission på 9% vid försäljning.
så 16% back på 2 år.

Har lite flyt med valuta kurserna som äter upp några % av förslusten.

Jag kommer hålla mig från Rare wine framåt.

2 gillningar

Ja det har tyvärr inte varit några bra siffror de senaste åren.
Har du fått igenom försäljning nu eller enbart lagt ut uppdraget till dem att genomföra försäljningen?
Det är ju tyvärr även en mer illikvid typ av placering vilket innebär att det även dröjer ett tag att hitta köpare för det som skall säljas.

Har inte vågat trycka på sälj än då det står att dom återinvesterar kapitalet… hur jag än trycker att jag vill ha pengarna utbetalda.

Konstigt, för mig så har jag alternativ att välja mellan

Jag håller på och säljer av mitt innehav i Rarewine, det har fungerat bra. Det tar ju tid så klart, men det ingick liksom i dealen. Enda “problemet” var att två viner var “felvärderade”, eller så fanns inte efterfrågan på dem. Fick frågan om jag ville avvakta, eller sälja till det nya lägre priset.

Jag går plus minus noll efter avgifter på det, dock har jag ju bara hållit i två år vilket är ju som med aktier en egentligen för kort tid.

1 gillning

@janbolmeson , hur lång tid har det tagit för dig från att du velat sälja tills att du fått det sålt och utbetalt? Eller är det pågående försäljningar där du ännu inte fått de sålda?

1 gillning

Det har gått pö om pö de senaste 6 månaderna. Jag har räknat med allt under 12 månader är bra.

Tack för ditt snabba svar.
Har du tagit hem några flaskor för att även dricka fina viner?

Tanken slog mig, men jag gjorde inte det på grund av alkoholskatten och momsen. Var däremot och besökte deras lager och klappade på flaskorna. :rofl:

Min erfarenhet av fint vin och andra överprisade drycker är att dom är just det… överprisade.

Jag lade in försäljning av 3 positioner från min portfölj 2024-06-02. Än så länge har det inte skett någon försäljning och om en vecka så har det gått 4 månader.

Jag hade förväntat mig att det skulle gå snabbare än så även om jag visste och var beredd att det skulle ta lite tid. Personligen så hade jag räknat med ungefär 2 månader.

En av de tre positionerna jag la in för försäljning i början av juni såldes förra veckan och pengarna är nu utbetald till önskat konto.

2 gillningar

Jag har gått från typ 12 till 2 innehav sedan börjat av året.

1 gillning