Hej!
Jag har på sistone blivit lite intresserad av vin. Mer än att bara dricka det. Och undrar helt enkelt om det är någon här som samlar på vin eller investerar i vin?
Jag är total nybörjare när det kommer till vin.
Mvh
Hej!
Jag har på sistone blivit lite intresserad av vin. Mer än att bara dricka det. Och undrar helt enkelt om det är någon här som samlar på vin eller investerar i vin?
Jag är total nybörjare när det kommer till vin.
Mvh
Startades en tråd om detta förra året men rätt tyst där just nu
Tack! Jag hade missat den. Ska kolla där.
Frågan här skiljde sig väl ändå lite från den andra tråden, då frågan även gällde att samla på vin.
Jag köpte för 15-20 år sedan ett antal (alldeles för få tyvärr skulle det visa sig) flaskor av olika exklusiva årgångschampagner (där Systembolaget är en guldgruva faktiskt med ofta bättre priser än i resterande världen) och kan konstatera att de nu är så värdefulla att jag nästan tvekar att dricka dem.
Värdeökningarna ligger på i de flesta fall 500-1000% beroende på märke / variant och årgång. Det bör väl motsvara 10-12% i snitt årlig avkastning. Dock får man från detta räkna av vinauktionernas avgifter och så klart elkostnader om du lagrar vinerna tempererat som sig bör.
Volymerna är nästan alltid begränsade av de mer exklusiva vinerna, så sannolikheten är nog god att möjlighet till liknande värdeutveckling kan finnas även idag och framåt. Risken att folk tappar intresset för produkterna, så som skett med samlade frimärken och telefonkort, lär väl vara begränsad. 
Kika på Bukowskis Auktioner som har dryckesauktioner ganska ofta. Där ser du vad som är intressant på marknaden. 
Tack för tipsen!
Hur tycker ni att man som nybörjare ska börja lära sig om vin? Hur gjorde ni när ni började?
Jag är inget proffs, men läs, smaka, läs, smaka… Börja från grunden med druvor, tillverkningsmetoder etc. Det blir mycket roligare att dricka vin om man har lite koll på varför ett vin smakar som det gör.