Försäljning av Whiskyinvesteringar?

Jag har alltid varit intresserad av whisky. Jag har köpt på mig en del flaskor under årens gång, oftast under förutsättning att de så småningom skall öppnas och drickas men även en del flaskor för investering.

Jag har dock endast köpt sådant som jag i de flesta fall vet att jag gillar eller ifall fall tror att jag gillar. (Jag har även köpt smakprov på de flesta flaskor och har jag haft något jag inte uppskattar så har jag gjort mig av med flaskan.)

Min säkerhet har ju alltid varit att om jag inte kan sälja den med vinst så kan jag i alla fall dricka upp den och vara nöjd.

Nu har ju whiskymarknaden under de senaste 10-15 åren gått bananas och jag har idag flaskor som jag köpt för 2000-2500kr som idag kostar 30-40ggr pengarna. Det här är ju flaskor som jag aldrig kommer kunna motivera mig att öppna så nu vill jag passa på att sälja av lite och då till min frågeställning.

Det finns ju lite olika sätt att sälja på:

Det finns köp och säljgrupper på Facebook och MeWe där man kan sälja direkt till privatpersoner. Detta är dock inte lagligt då man ej får sälja alkohol som privatperson i Sverige.

Man kan lämna in flaskor på Bukowskis och sälja på Systembolagets dryckesauktion men de priserna flaskor säljs för där matchar oftast inte internationella priser och de tar ut alldeles för mycket i arvode.

Det lutar för min del att åka till Tyskland och släppa av lite flaskor på Whiskyauction.com då det är en välkänd site och avgiften är ganska låg (ca 10% av säljare på slagpriset). De sätter sedan in summan på ens bankkonto efter avslutad auktion.

Frågan är då om jag gör detta, hur säljer jag av så mycket som möjligt till så stor vinst som möjligt utan att Skatteverket knorrar? Vilka summor får man tjäna lagligt på egna försäljningar ifrån utlandet och hur mycket skatt behöver jag betala samt hur anmäler jag detta till Skatteverket?
Vad behöver jag tänka på? Har jag missat någonting? Alla tankar och tips är välkomna!

4 gillningar

Jag är absolut ingen skatteexpert. Men hamnade hos Skatteverkets resonemang kring “personliga tillgångar”, det verkar vara till exempel möbler som avses (som ju kan gå upp i värde). Men kanske ringa Skatteupplysningen och fråga helt enkelt?

Personliga tillgångar innebär tillgångar som till övervägande del används av den skattskyldige eller hans familj för nyttobruk eller som prydnadsföremål. Det är den faktiska användningen som är avgörande för gränsdragningen. Tillgångar kan användas för personligt bruk även om det finns ett inslag av kapitalplacering. Om detta inslag dominerar ska egendomen däremot inte anses som en personlig tillgång. Enbart det förhållandet att viss egendom är värdefull medför inte att den ska anses som kapitalplaceringsobjekt.

Kapitalvinster är som huvudregel skattepliktiga till 100 procent men vinster upp till 50 000 kronor per år beskattas inte utan är skattefria. Regeln är utformad som ett grundavdrag. Det innebär att om man har sålt flera olika personliga tillgångar så är det den sammanlagda vinsten som överstiger 50 000 kronor som är skattepliktig. Detta grundavdrag gäller varje ägare. Eftersom 25 procent av försäljningspriset får dras av som anskaffningsutgift, kan personlig egendom säljas för 66 666 kronor varje år skattefritt.

Det är den informationen jag själv hittat på skatteverket också. Hoppades på att någon skulle komma med mer information / andra alternativ på något sätt.

Att ringa skatteupplysningen har jag inte ens tänkt på, jag får prova det och återkomma med vad dom säger :slight_smile: Tack för tipset!

1 gillning

Det är ju en väldigt bra fråga för dem utifrån att det är enkelt att diskutera utan att berätta vem man är!

Ett annat alternativ är förstås att ringa Bukowskis och höra utifrån att du är “intresserad av att sälja”. Även om de inte kan ge rådgivning så borde de kunna hjälpa dig att förstå varför det är värt att sälja trots avgifter+skatt istället för att bara dricka upp :smiley:

Bukowskis är inte ett alternativ, det äter upp för mycket av vinsten, speciellt då de inte ger lika mycket betalt som att sälja internationellt. Lutar åt en resa per år till Whiskyauction och hålla sig inom den gräns som man får tjäna utan att skatta på det. Ger ändå en extra slant i fickan många år framöver som jag direkt kan investera i en global indexfond eller liknande.

Ska dock ringa skatteverket och höra vad dom säger :slight_smile:

1 gillning

Har hört av kompisar att de löser det internt inom sina nätverk. Ingen avyttrar speciellt mycket åt gången.

Ja det går, men svårt med 100.000kr plus flaskor.

Kan du ge exempel på några flaskor du har?
Tänker inte köpa, endast nyfiken.

Vilka är det som gått upp mest, är det något destilleri som lagt ner?

Det mesta gamla har gått upp massor, behöver inte vara speciellt. Ta tex Macallan 10yo sherry cask i fatstyrka för taxfree. kostade kanske 400 på finlandsbåten på 90-talet. Går år idag för ca 25000kr plus.
Har köpt några Karuizawa (nerlagt japanskt destilleri) för ca 2500kr/flaskan för inte allt för länge sedan. Dom går för allt ifrån 35000kr till över 100.000kr beroende på flaska.

3 gillningar

Kan ju komma med en uppdatering om att mina 7 inlämnade flaskor klubbades för knappt 230.000kr.

Det mesta åkte kvickt in på ISK förutom det jag la på sparkontot till deklarationen kommer.

Blir en ny runda med inlämning nästa år :blush:

9 gillningar

Kul! Hur har börsnedgången i år påverkat värdet på den här sortens tillgångar?

:+1:

Var det i Tyskland du sålde dem?

Hur funkar det med äkthetsintyg? Går knappast att sprätta upp och smutta. :thinking:

Jag tror inte det finns något samband då whiskyn ökat i pris hela tiden. Speciellt sista året har det ökat mer än vanligt. Gissningsvis en bubbla, frågan är bara när den spricker.

2 gillningar

Yes, på whiskyauction.com

1 gillning

Finns inga äkthetsintyg.

Är flaskan inte förseglad går den ej att sälja.

1 gillning

Tänker mest att jag var ganska duktig på att manipulera farsans flaskor som ungdom… :grin::innocent:

1 gillning

Dom kollas noga av auktionsbolaget innan försäljning så man kommer inte undan med fusk :blush: dom som kollar har erfarenhet av tusentals flaskor :blush:

1 gillning