Är inte en fördel att om den ekonomiska utvecklingen inte blir så bra så kan man njuta av att dricka upp sina tillgångar?
Eller vad säger GW om saken?
Är inte en fördel att om den ekonomiska utvecklingen inte blir så bra så kan man njuta av att dricka upp sina tillgångar?
Eller vad säger GW om saken?
Haha, jo… iof… ![]()
Ombalansering med andra ord
Behåll dyrgriperna, drick upp dem som inte stiger eller rentav faller. Win-win.
Sitter och funderar på hur mycket av min portfölj hos Rarewine jag skall sälja av.
Antingen så säljer jag 40-50% av allt alternativt så säljer jag allt.
Argument för försäljning.
1. Dels är det en inlåsninseffekt att det tar tid att få tillgång till pengarna.
2. En trögrörlig marknad där det i vissa fall tar tid innan vinst visas. Jag vet att flaskor kommer att stiga i värde men frågan är hur lång tid det tar. Det kanske helt enkelt är bättre att investera på börsen där det kan bli resultat betydligt snabbare.
3. Det kostar omkring 0,95% i årlig försäkringskostnad.
4. Det kostar 7-9% i förmedlingsprovision vid försäljning
Tråkigt att sälja med lite förlust men samtidigt så missar jag möjligheter på börsen med att ha pengarna låsta på annat håll.
Vad är era tankar kring detta?
Jag har avvecklat min portfölj hos dem. Har någon flaska kvar som är svår att sälja. Upplever inte att det är lika kul som förut.
Hur investerar ni i detta :o låter kul!
Oof ![]()
Så det är en investering man börjar ca -10% back i med tveksam likviditet från dag ett? Det vill till att man håller läääääääänge, minst sagt.
Ser att det var några lådor Taittinger Comtes de Champagne på bilden.
Den champagnen ligger iaf på min top-5 av de godaste jag än så länge testat. Kanske t.om på top-3
Via ett företag som heter Rarewine Invest. Ett danskt företag som tidigare även hade ett kontor i Sthlm men som de lade ner 2024.
Minsta summa för investering omkring 100 000kr men det finns även möjligheter att köpa vin för konsumtion och där är det inga specifika gränser.
Går att läsa lite på deras hemsida: Är vinmarknaden på väg att stabiliseras?