Rikare liv - ett dilemma

Känner igen dilemmat och kände att jag själv problematiserade när jag tänkte likadant, därför firade jag senaste milstolpen med en stor Dr Pepper. Vem gillar inte det liksom :wink:

4 gillningar

Mitt favorithus är Gosset.

När någon frågar efter ett tips brukar jag rekommendera Andre Clouets standardchampagne som finns i det fasta sortimentet.

Jag sällar mig till skaran som inte heller förstår varför man ska ”lära” sig dricka något.

4 gillningar

Om du inte gillar champagne tycker jag du ska prova något helt annat och se om du hittar något nytt du gillar istället för att “lära” dig tycka om champagne.

Jag röstar för att testa cigarrer istället! :star_struck: :dashing_away:

2 gillningar

Och få lungcancer på köpet…

3 gillningar

Jag gillar inte champagne (eller cava heller för den delen) men brorsan gillar mycket champagne, och dricker gärna Krug eller Bollinger.
Han tipsade mig att prova Piper-Heidsieck och måste säga att den inte alls smakade illa!

1 gillning

Köp diverse i den billigaste hyllan och ssmaka som om du vore konnässör. Du kommer uppleva olika vidrigheter och sliskigheter - men framförallt inse vad det billiga skiktet smakar.

Sedan vet du lite mer vad du vill ha utav, och därifrån kan du utforska mera.

Senare letar du upp det som kallas “bra” från andra tyckare, och har nu en ok grund att uppleva smaker från.

Heston Blumenthal gjorde en fuling och körde billigt vitvin genom soda stream om jag inte minns fel, och flera vinkännare trodde att det var riktig skumpa… :smiley: kanske något att prova?

2 gillningar

Alltså. Du kedjeröker (förhoppningsvis) inte cigarrer, och du drar (förhoppningsvis) inte halsbloss. Givet hur pass farligt alkohol ändå är skulle jag inte slå vad om stora summor att cigarr vid festliga tillfällen är jättemycket farligare.

Jag fixar inte cigarr däremot. Jag blir så otroligt dålig av nikotin, så även om själva cigarren är najs, mår jag därefter superduperilla i typ två dygn. Håller mig till öl. :grin:

2 gillningar

Utöver Pol Roger och Bollinger som alltid går hem, så tycker jag även att Palmer & Co är ett bra alternativ om man vill komma undan något billigare. Gäller nog bara att prova och hitta sin egen favorit.

Vet inte varför men tycker om att knapra på knäckebröd till champagne. :slightly_smiling_face:

Favoriten här hemma är faktiskt:

Man ska upp i rätt mycket pengar innan det blir bättre än denna om man tar hänsyn till priset. :slight_smile:

OCH - som andra skrivit, man behöver inte fira med champagne, man kan fira med annat. Det är ju bara att vi är vana att fira genom konsumera, men man kan ju fira på andra sätt också.

1 gillning

Jag vill hävda att det finns noll poäng att lära sig att uppskatta dyra viner annat än att du kan skryta med dina kunskaper. Det är svårt att uppskatta enklare drycker om dina smaklökar vant sig vid bättre vin. Mycket bättre att fortsätta dricka cavan om det smakar bra.