Alkoholfri dricka som inte är söt, ej Ramlösa och billigt

Grönt te dricks som måltidsdryck i många länder. De har ofta en god beska. Pröva dem utan exotisk smaksättning typ Gotlandsblandning.

9 gillningar

Nedkyld då eller tänkte du varm dryck till maten?

Det gör man som man vill. I Östeuropa och Asien dricks det ofta varmt. Men gör iste utan socker för all del!

I Kina ansågs det traditionellt att det var skadligt att dricka kall dryck till maten och då särskilt kallt vatten. Än idag dricker folk ofta varmt vatten för att släcka törsten. Varmt te som måltidsdryck är kutym i det kinesiska köket.

Problemet är väl att all alkohol inte smakar likadant.
En Gin är inte detsamma som en Whisky eller Rom :slight_smile:

Jag har haft samma fundering och jag tror det funnits liknande trådar på forumet.

Min slutsats är att smaksatt kranvatten är den mest realistiska lösningen. Det skulle alltså handla om att ha 1-2 karaffer i kylskåpet med preparerat vatten med citron, gurka, mynta eller annat.

1 gillning

Gin och whisky innehåller bara 40-50 procent alkohol. Resten är annat… Som har en viss smak.

Jättebra tips! Ser mig själv faktiskt som något av en teconnoisseur :crazy_face: Håller med om att både kall och varm funkar, @Gabriel . Vill man verkligen ha beska låter man det dra lite för länge, antingen svart eller grönt, Earl Grey-smak på båda skulle jag egentligen föreslå eller neutralt svart. Vid iste kan man ha i lite lime eller citron, och vill man ha en riktigt rivig smak kör man på Smoky Oolong, det smakar inte alls som te, smakar som att dricka cigarettrök, men killen i min teaffär insisterar på att det är gott.

@Pannkaka Håller med om att Rickard Juhlin är helt outstanding :clap::clap::clap:

Håller med men priset var en viktig faktor och då går den bort.

Skivad lime/citron/grape i karaff och fyll på med sodastreamat vatten.

Är mentalt kvar i sommaren 1987.

Tack för många olika idéer, ska väl testa lite sånt :blush:. Och ja, det gäller särskilt att det ska vara alkoholfritt, men någon besk smak, och inte dyrt.
Blev först rädd när jag läste kommentarerna att jag skrev att jag vill alkohol, men då var väl inte bara jag trött igår :rofl:

Citronvatten! Det ju surt snarare än beskt visserligen, men mycket billigt! Bara lite citron gör kranvatten drickbart som måltidsdryck, osv, utan att det blir för tråkigt (men fortfarande tråkigt). Lyxa till det med några iskuber :slight_smile:

Grapefruktjuice, som inte är utblandad med andra fruktjuicer.
Alternativt en kolsyrad San Pellegrino med grapefrukt om man vill ha lite festligare.

Har ni tillgång till äpple, rabarber, lingon etc?
Att göra kallrörd dricka (inte saft) med minimalt med socker kan ge en syrlig åt besk smak.

Vi brukar göra på lingon och ibland äpple helt utan socker och frysa in - sedan tillsätter vi lite socker när vi bjuder på den utspädd, själva gillar vi syra och beska och kör bara med vatten

2 gillningar

Om jag inte dricker öl till maten så tycker jag om följande (lite beroende på vad som äts osv):

• Kolsyrat vatten med några stänk angostura bitter, eller någon annan bitter
  • Vatten med vinäger eller citrus
  • Humlevatten recept finns exempelvis här
  • Egen Ayran, ibland med smaksättning
  • Kombucha, om man orkar hålla på med det
2 gillningar

Filmjölk är gott och har väldigt låg alkoholhalt.

1 gillning

Kaffe är gott. Koffeinfritt kan man dricka om kvällarna.

Lidl tonic med lite pressad citron och is.

1 gillning

Om det är mängden per kväll som är problemet så kan jag rekommendera Ozempic (spruta) eller Rybelsus (tablett). Söt- och alkoholsug försvinner till typ 80%.

1 gillning