Internet och bil

Jag noterar att moderna bilar ofta är uppkopplade till internet. Det finns så klart potentiella fördelar med det. Som jag förstått det är internetuppkopplingen ofta gratis de första åren och börjar sedan kosta pengar.

Är det krasst sett värt att betala pengar för?
Det vore intressant att höra vilka erfarenheter som finns.

Spotify är så klart en potentiellt bra grej som följer av att ha internet i bilen. Men det kanske går att koppla in en portabel hårddisk med en USB-sladd istället?

Om jag nu hypotetiskt vill snåla in på kostnaden för internetuppkoppling - är det något särskilt jag borde tänka på? Har märket X ett lyxigt system för allt möjligt som förutsätter internet, som då inte fungerar mer?

Internet i bil är väl tre olika saker?

1. möjlighet att uppdatera bilens mjukvara “over the air”

2. möjlighet för bilen att internetdela

3. möjlighet att fjärrstyra bilen (se svaret nedan)

1 är en vettig funktion. 2 behövs inte utan där är Android Auto och Apple CarPlay det viktiga. Dvs inte värt att betala mer för att bilen kan internetdela.

Om du vill strömma musik så borde väl telefonen fungera som ett alternativ till att ha egen uppkoppling i bilen.
För alla funktioner som används via app, t.ex. fjärrstart, starta klimatanläggning, se status, kontrollera/styra laddning lär sluta fungera om du inte har en uppkoppling i bilen.
När jag hade bil (Volvo) så kostade deras abonnemang ca. 30 SEK/månad, vilket jag tyckte var värt det då det gav mig möjligheten att fjärrstarta dieselvärmaren på kalla dagar.

1 gillning

I min bil har jag förutom möjlighet för OTA uppdateringar och styrning av klimatanläggning och laddning även Google maps, och möjlighet att installera olika Androidappar. Detta uppskattar jag och hade varit beredd att betala för.

Det kan absolut vara ok. Kostnaden på 30 kr som redovisas ovan låter fullt hanterbar. Det jag tänkt mig har varit mer kostnader på 100-200 kr, motsvarande ett normalt internetabonnemang. På den tiden när jag hanterade tjänstebilar har jag för mig att VOC var relativt dyrt.

Voc kostade runt 1300/år men det var många år sedan. Nu ligger det på 375kr/år tror jag.

1 gillning

Jag har inte hittat någon information om att den nya bil vi har beställt har någon uppkoppling till internet. Med tanke på att de tar 6900 extra för “navigation” utgår jag ifrån att det åtminstone inte finns någon gratis internetuppkoppling för då skulle väl ingen betala 6900 för något som finns gratis på internet?

Med CarPlay el Android Auto får du ju in telefonens navigation gratis… i många fall hyfsat välintegrerat.

Tack för tipset, det ska jag kolla upp.