Bildelningstjänsterna Hyre, Kintoshare och andra

Jag har noterat att bildelningstjänsten Hyre gör reklam i Stockholms tunnelbana. Den tjänsten framstår för mig som närmast optimal. Prisnivån framstår som mycket rimlig och tillgängligheten ser ut att vara god. Min enda undran är om det hela verkligen är hållbart. Flera andra aktörer verkar ha kastat in handduken för att det varit svårt att få lönsamhet i verksamheten.

Att hyra en bil i en vecka kostar 3000 i grundavgift för en rejäl ”semesterbil”. Sedan tillkommer några hundra i kilometeravgift för en normal semester.

Är det någon som använder någon av dessa tjänster för hela sitt bilbehov? Hur mycket använder ni tjänsterna per år och hur mycket brukar totalkostnaden bli? Finns det några tydliga nackdelar, typ bristande tillgänglighet?

Jag har en Kinto där jag bor. Tycker den fungerar toppenbra för korta ärenden. Det är ingen månadsavgift, man betalar bara per nyttjad tid. Så att hyra bil en timme för att tex transportera nån möbel eller så, kostar bara dryga hundralappen. Väldigt god tillgänglighet också.

Upplever att pooler generellt är optimerade för vardags-ärenden. Om jag skulle hyra en bil för en vecka skulle jag nog titta mer på traditionell biluthyrning.

2 gillningar

När jag tittar på Hyres prislista för en veckas bilsemester i Sverige för en familj får jag det till att totalkostnaden skulle bli kanske 5000 kr. Är din bild att det skulle bli markant billigare med typ OKQ8? Jan antar att vi pratar om någon form av kampanjpriser då. Har du någon ”målbild” av vad det borde kunna kosta? Vad är realistiskt?

Använder VoD (Volvo on Demand) för hela bilbehovet sen flera år, sen början av Covid-19 pandemin. Det som en gång i begynnelsen hette “Sunfleet” (och var då otroligt billigt, Ebberöds-bank nivå…)

I garaget under huset finns nu alla 3: VoD, Kinto & Hyre. Så det finns alltid bil att tillgå. Det går att prenumerera på VoD för en kostnad då får du billigare tim-/milpris. “Premium kund” kallar de det för, tror jag. Kör man en hel del så lönar det sig, det där är exakt samma optimeringsproblem som alla människor har med sina mobilabonnemang.

Och så finns det vecko- och månadshyrning etc. Med tanke på vad du får för bil, på VoD är det X40/60 (recharge) etc, så är det inte dyrt. Normalt skulle jag säga. Visst kan du få det billigare på OKQ8, om du tar en liten snikbil… men mkt billigare blir det inte. Jag jämförde en gång och sen släppte jag det, mkt p.g.a. bekvämligheten och att jag inte har behov att hyra en vecka el mer i taget mer än typ en (1) gång om året. Bilarna står som sagt i garaget under huset…

Tillägg: bor man centralt i storstad (i mitt fall Sthlm) så är det otroligt mycket billigare att använda VoD, Hyre, Kintoshare än att ha en egen bil, per år. Mycket p.g.a. att det är så s***ns dyrt med parkering. Jag räknade ut det där en gång och jag hade en gammal japansk häck före Covid-19 pandemin som inte var dyr i drift eller verkstad och den kostade ändå 73000/år… Inkl precis allt. Då körde jag den förstås mest hela tiden, för att jag hade den. Det är så de blir, om marginalkostnaden är mkt låg, använder man naturligtvis grejen ifråga mkt mer bara för att man kan. Med bil är det dyraste du kan göra att äga den och sällan använda den.

1 gillning

Kanon om du bara behöver bil för att göra ärenden då och då, men om du behöver bilen under längre perioder och längre avstånd är det naturligtvis varken ekonomiskt eller praktiskt.

Mja, det är inte så hugget i sten, inte självklart. Det beror på detaljerna. .Praktiskt är det nog, inget problem där! Spec om du har ett garage nånstans med sådana här bilar nära där du bor (som i mitt fall, i garaget under huset). Blir det dyrare än att äga en ny bil? Än att leasa en bil?

Beror mycket på vilket märke/modell du köper/leasar. Men visst – om vi tar exakt samma bil t.ex. en Volvo X60 så är det klart det blir billigare per mil ju fler mil och ju oftare du kör att äga den själv. Speciellt om du har en egen parkering där den kan stå nära eller direkt anslutning till din bostad utan extra kostnad, eller ganska liten kostnad. Var den brytpunkten är måste var och en räkna ut själv efter sina egna förhållanden.

Som jag skrev: “det där är exakt samma optimeringsproblem som alla människor har med sina mobilabonnemang.”

Om du har flat rate kommer du surfa mer än om du har rörligt, d.v.s. en marginalkostnad. Äger du en egen bil kommer du använda den mer bara för att den står där. O.s.v. Det enda som är självklart för mig iaf är att om du hela tiden kör bil, och måste göra det i praktiken varje dag och ganska långa sträckor också, så är det billigare att köpa en egen bil. Även om den är helt ny.

1 gillning

Oj, jag har aldrig gjort det så vågar faktiskt inte svara nåt alls.