Nörderi inom musik från 60-, 70- och 80-talen

Kraftwerk på Tyska och Kraftwerk på Engelska är två väldigt olika upplevelser.

Det är väldigt klart att herrarna i Kraftwerk var ungefär lika bra på Engelska som herrarna i Kent. När jag åkte på konferanser i Tyskland förr så brukade det vara en bra ide att simultantolka vad talarna sa på Engelska över till Tyska eftersom saker och ting blev mycket mer lättförståliga då.

1 gillning

Absolut. Tyska är ju ett ungefär lika melodiskt vackert språk som finskan. Passar i synth och metal dock.

Hochdeutsch utvecklades specifikt av den Preussiska militären för att säkerställa att alla nyförvärvade plattdeutsch pratande soldater skulle förstå order utfärdade av de Preussiska officerarna och det är onekligen väldigt bra för sitt specifika syfte.

Mina barn håller på att lära sig tyska och jag försöker hitta lämplig tysk musik för undervisning.

Kraftwerk, Rammstein, Nena och annat NDW funkar bra. Det finns till och med lite ABBA på Hochdeutsch (https://youtu.be/q4_2TGXZubQ?si=rXblwJ0wYXfecHWB) Dock är Falco totalt hopplöst med Wienerslang och den del annat som DAF är lite svårt att förklara.

Mina barn är mindre förtjusta i mina övningar men jag bondar bra med min son över Abbabasgångar.

Underbart att försöka mata kidsen med DAF! :heart:

Det finns mycket härlig minimal wave och alternativsynt på tyska också, Stahlnetz t ex. Sedan fåf du ju inte missa att köra Einstürzende Neubauten för dem.

1 gillning

Kirsti - Ein Student aus Uppsala (mit Text und High Quali) - YouTube

Die Ärzte! Suverän Berlinerpunk med stundtals kul text på tydligt artikulerad Hochdeutsch. Man kan ju hålla sig till den poppiga punken, avvakta med “Elke” nedan och försöka styra bort från “Meine Freunde” och “Claudia hat 'nen Schäferhund”…

1 gillning

Många som gillar elektroniskt här. Super vi hårdrockare upp våra pengar och det som blir över går till effektpedaler och vinyl?

1 gillning

Nej jag köper Gibson-gitarrer för överskottet.

1 gillning

Du skall alltid vara lite värre :slight_smile:

1 gillning