Victoria Silvstedts investeringsstrategi - rolig läsning

Jag läste om Victoria Silvstedts investeringsresa och strategi i SvD häromdagen och tycker att det är underhållande läsning. Unnar henne framgångarna :slight_smile:

Vad är era tankar?

5 gillningar

Paywall, summering/tl;dr av den?

3 gillningar

Hon är kul. Inte bara för att hon spelar på “bombad brud-fördomarna” och inte bara för hennes extremt taffliga språk som är en mix av det värsta av två världar.

Jag kan uppskatta den friska fläkten hon är när hon sitter och pratar om att hon typ köper vad hon vill och har torrt krut, lite AI, lite utdelning, några startups, lite si och lite så. Men kontentan är ju att hon har nog med pengar och att hon inte måste optimera för att maxa avkastningen.

Jag förmodar att det är innehållet i artikeln också? :smiley:

4 gillningar

Hon var med i ett avsnitt av Ekonomibyrån för inte så länge sedan (varför!?), det var extremt svårt att ta sig igenom det avsnittet.

8 gillningar

Ja, det fanns färskt i minnet hos mig också. Det vore mer okej om hon sa att hon har mycket pengar, accepterar lägre avkastning och tycker det är kul med lite galenskap i lekhinken. Det hade sammanfattat all vooolaaah-ti-li-teee och straaa-teeeh-geee tydligt och bra.

3 gillningar

Betalvägg, du får gärna sammanfatta strategin.

1 gillning

(inlägg raderat av författaren)

Jag fastnade också för den artikeln, men jag blir alltid starstruck när jag läser om hennes erfarenheter. Det är fantastiskt hur hon kan vara så grundad och vågad samtidigt. Och samtidigt som hon kan prata om ekonomi med en axelryckning verkar hon ju lägga ner en hel del tid i efterforskning i både investeringar och världspolitik.

För mig hade hon varit en drömgäst att höra intervjuas i RT utifrån de svängningar hon haft under livet. Sen har hon ju jobbat hårt i livet och verkligen fått upp sin inkomst så för mig som småsparare går det kanske inte att kopiera strategin rakt av, men hennes approach till pengar är så skön.

För de som ber om sammanfattning: Bra grund från sina föräldrar, investerar i bankernas fonder, börjar tjäna pengar och har en period med vild spekulation och stora förluster. Sen hitta en strategi som funkar (+stora vinster i dollar efter finanskrisen) och är nu i en förvaltningsfas med en stor lekhink låter det som. Detta citat är gött tycker jag:

”Halva min portfölj består av cash som jag satt in och fått tillbaka, ibland månad till månad, en del har jag satt på två år med nästan 5,5 procents ränta. Varför ta risker på marknaden när jag får så mycket gratispengar?”

6 gillningar

Det där var det en del hallucinationer i. Klarna? Krypto? Gold is king? :sweat_smile: Det hon nämner är väl snarare att hon håller sig mest till tråkiga obligationer.

2 gillningar

Whops, för mycket hallucinationer :see_no_evil_monkey:

1 gillning

Mina tankar är att om man är ung, vacker och kvinna kan man i vår värld tjäna mycket pengar på att sälja bilder på sin kropp. Det är de pengar hon har tjänat genom sitt företagande som gör att hon sticker ut. Jag upplever inte att hon har någon särskild kunskap eller strategi kring investeringar; detta framgår i alla fall inte av artikeln. Det finns många, både män och kvinnor, som investerar på liknande sätt men som aldrig skulle få en artikel i SvD.

Många gör samma sak som henne men får ingen artikel

Just detta tycker jag är det som är storyn - hennes varumärke som öppnar dörrarna. Big, blond…business? Nja. Men ett sensationsvärde då hon i sig attraherar ett intresse. Lite som fenomenet ”tjej med grej” som var poppis för något decennium sedan. :nail_polish:t2:

Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Samling av OT-inlägg och urspårade sidospår från övriga forumet

Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Samling av OT-inlägg och urspårade sidospår från övriga forumet

Typexempel är när hon av alla människor var kommentator i TV3’s sändning från hockey-OS. Legendarisk insats, minns ni det? Hon missade mål för att hon var på toaletten mitt i matchen :grinning_face:

Hon fick säkert bra deg för det, och det är säkert inte alla i hennes… dåvarande yrkesgrupp - som diversifierade genom att få vara med i sånt.

2 gillningar

Hänger/hängt en tavla på henne i Ekonomibyråns studie ifall jag inte har helt fel för mig :slight_smile:

Unnar henne all lycka och framgång men får hålla med om att i avsnittet med Ekonomibyrån var det väldigt lite substans. Sen lockar hon kanske mindre nördiga tittare (ifall det var SVTs anledningen till att hon var med).

1 gillning

Myket åsikter var det här.
Jag tror inte hon är blåst, och dessutom spelar hon nog ganska mycket på nidbilden av henne. För att sammanfatta artikeln så var det ett tag hon tjänade mycket pengar men inte riktigt visste vad hon skulle göra med dem mer än lyxkonsumera.
Sen sa hennes pappa stopp och de började väl försöka ta hand om pengarna. Hon intresserade sig mer och mer och försöker på alla sätt att vara insatt i vad som sker i världen och vad som då händer med världsekonomin. Numera verkar Victoria ha gott om pengar och sätter dem mest i obligationer, eftersom tja…hon har vunnit spelet och behöver inte riskera dem.
Nu har jag inte sett avsnittet i Ekonomibyrån eller hennes kommenterande i hockeyn, och känner heller inget behov av att racka ner på henne.

14 gillningar

Men låt en mänska prata som den pratar.

Mvh/ norrlänning som bott i Stockholm i 20 år, vars uttal kommenteras i både stad och bygd.

Det är väl det jönsiga blandandet av språk jag syftar på. Men jag låter henne prata som hon vill, och er på inandning också. :wink: Min kritik låg mer i att hon i Ekonomibyrån slängde in mycket jargong utan att egentligen säga något.

Var det tydligare?

Som särbo med en från den delen av landet har jag inga problem alls med norrländskan.

mvh, östdansk, med allt det hån från Mälardalen som det kan innebära

p.s. Men tycker du på allvar att det hon presterade i det programmet var värdigt formatet så är vi på helt olika sidor i språkboken. Jag gillar att förstå människor och uppskattar om orden innehåller mening och existerar i språken samtalet sker på.

Helt enig att innehållet är viktigare än uttalet, därav inlägget :slightly_smiling_face:

1 gillning