Kul text! Men Johan är nog egentligen bara avundsjuk. Fördomarna haglar och det är inte heller helt lätt att förstå varför han är så arg…
https://www.affarsvarlden.se/kronika/den-tragiska-fire-rorelsen
Kul text! Men Johan är nog egentligen bara avundsjuk. Fördomarna haglar och det är inte heller helt lätt att förstå varför han är så arg…
https://www.affarsvarlden.se/kronika/den-tragiska-fire-rorelsen
Ja jösses där formligen sprutar fördomarna ut ![]()
FIRE organisationer (om det finns sådana) borde stämma honom för förtal ![]()
Trodde tills nu att AFV försökte hålla sig från sensationalism à la DI. Men tydligen icke.
Haha, jösses. Utgår ifrån att de flesta som är intresserade av FIRE tar detta påhopp med ro.
Förvånande och lite obehagligt att förakt för alternativa livsval utrycks så öppet.
Trist att han samtidigt gav sig på alla pensionärer:
“Titta bara på riktiga pensionärer som är stressade av att ha ett enda ärende till Apoteket att utföra på en dag.”
Hahaha, vilken navelskådande måsveckemupp. ![]()
bylinen (bylajnen?) säger allt: " John Skogman, daytrader som tidigare jobbat på Remium, Kaupthing och gjort en FN-sväng i Kosovo. Idag är han mest känd för att han driver Börspodden."
Det är nästan som en bingoruta med läskiga grejer jag vill slippa i min bekantskapskrets. ![]()
Jag valde att inte klicka på länken eftersom jag inte vill att Affärsvärlden ska tjäna pengar på såna här artiklar.
Man ska komma ihåg att hela Johns image går ut på att driva och hårdra saker, är väl delvis det som gjort podden så populär. Så man får ta honom med en nypa salt och en rejäl klackspark.
Jag tycker ändå det hela mest är tragiskt. Folk får tycka vad de vill om FIRE-rörelsen, men det är ju på många sätt inte en så homogen grupp. Även om det finns några återkommande ”karaktärstyper”, särskilt bland de kända namnen.
Det gruppen HAR gemensamt är att det är människor som bestämt en riktning/mål och målriktat tagit sig dit, eller är på väg. Många har levt riktigt snålt, andra inte alls. Det är också en grupp människor som har stenkoll på sin ekonomi och på något plan tagit ett stort ansvar för sitt liv.
Nej det är inte för alla, man måste inte vilja göra detta själv på något sätt. Men i en värld av skuldsättning och många som fortfarande köper lotter för att bli rika känns det tragiskt att så publikt håna en grupp som faktiskt försöker tänka annorlunda. Dessutom av en daytrader vars främsta argument är att detta skulle vara en sorglig grupp fattiglappar.
Försöker skaka av mig det men det känns bara så jävla dumt. Och så får han betalt för det… ![]()
Tyckte den var lite roligt skriven, även om John såklart vill provocera finns det några sanningar inbakade.
Han nämner Günther Mårder i artikeln… varför har han inte blivit inbjuden till podden än @janbolmeson? Perfekt gäst i dessa tider och kan ge lite perspektiv på tillvaron.
Betalvägg!!
Inget för oss som strävar mot FIRE ![]()
Detta.
Jag är en regelbunden lyssnare till Börspodden just för att ironi och sarkasm är mitt guilty pleasure, och det levererar duon Dr Baisse och Skogman utmärkt
Så även i den här artikeln.
Men visst sparkar de inte alltid spikrakt uppåt precis… Vilket kan bli rätt osympatiskt.
”FIRE-människor måste genast sluta berätta och skryta om sina liv som förtidspensionärer. Ni är bara självgoda grötätare, skriver John Skogman”
Jag tror precis tvärtom, de flesta som är FIRE gör det utan att berätta det, de har helt enkelt inte det behovet utan lever bara gott på sina miljoner de jobbat och sparat ihop under livet.
Man får hoppas att det bara är en provokativ image, och att han inte är en empatilös skitstövel ute i verkligheten.
Hehe, det är roligt att alla läser samma sak mellan raderna. ![]()
Precis! Vi håller på att fabricera olika lögner för att dölja när vi “går” så att man inte ska få just sådan här skit ![]()
Det mest tragiska är att så fort någon bryter mönstret i Sverige så blir det liv. Samtidigt klagas det på att vi svenskar är så slätstrukna🙃
Jag har sagt det förr, och jag säger det igen. Vi är inte riktigt kloka i Sverige. Nästan lika tokiga som i andra länder. Men det får man ju inte visa ![]()
Du har så rätt, jag tänker behålla några enstaka kunder som min anställda får behålla, och så säger jag att jag driver företag.
https://www.affarsvarlden.se/kronika/john-skogman-sluta-spara-till-era-barn
Det här är samma skribent. Läs/lyssna på honom mer som underhållning.
Btw så har de uppgett att börspodden dragit in norr om 20 millar på de 7 år de har drivit den. Inte illa för något man antagligen tycker om och göra.
Snubben låter oerhört bitter. Om han nu menar det han skriver, är han fånge i the matrix enligt mig. Fantasilöst att inte kunna skaffa en meningsfull tillvaro utan ett traditionellt kneg. Han glömmer också att de flesta fire har jobbat oerhört hårt för att nå dit.
Det här med självförverkligande genom karriär är ju förresten en bluff. Titta bara på vilka det är som oftast når toppen. Halvkorkade rövslickare som sparkar nedåt och sen befordras till sin inkompetensnivå. Varför ska man eftersträva det?
Så länge man inte belastar skattebetalarna genom att lyfta bidrag så är det bara att köra på om man vill det. Fire är ju fire! ![]()
Kunde ej läsa hela artikeln men av det lilla jag kunde läsa så tycker jag nästan synd om honom.
Vet ej vad han har för syn på familjeband eller sina föräldrar jag är 30 år idag och jag älskar att hänga med mina föräldrar och besöker dom minst 1 gång i veckan gärna mer om jag har tid och har flera vänner som mig som har sina föräldrar som vänner även vid vuxen ålder.
Jag tycker relationen man har med sina föräldrar är något man bör vörda genom hela livet (så lönge man har föräldrar man gillar såklart) och mina föräldrar ställer upp för mig mycket även i vuxen ålder som jag ställer upp för dom när de behöver.
Peters princip i full blom:
Men det klientelet kan läsa Affärsvärlden gratis på bibblan!