Det skrivs mycket om FIRE, oftast av folk som jobbar på att komma dit, men sällan av folk som uppnått FIRE. Därför tycker jag att den här artikeln var intressant.
Vad stack ut för dig i artikeln? Jag är alltid nyfiken på reflektionen eftersom du ändå tog dig tiden att dela den med oss.
Tack för lästipset!
”Financial Samura” är en känd profil och det där är måhända ett betalt partnerskap eftersom han får länka till sin egen e-bok och SEO-anpassade länkar? Vet dock inte tillräckligt om sammanhanget för hans artikel där.
Vi är några här i forumet som lever på det sättet och det finns gott om läsning och poddar att länka till om du är nyfiken på ”Post-FI”-liv. Bara säg till i så fall så tipsar jag gärna.
Generellt så får jag en trött och lite ledsen rynka i pannan av nästan alla artiklar i media om detta då de ofta behandlar ett eller flera av dessa tre perspektiv:
- FIRE som utmaning/hot mot samhälls- och skattestrukturer
- Människor som blir olyckliga av FIRE, ”livet på stranden var inte för mig” (det är det nog inte för någon…)
- Hur folk uppoffrat/missat 10-20 år av sitt liv för att komma dit.
Detta är inte på något sätt irrelevant eller ointressant men sällan fångas det större perspektivet.
Det erfarenhetsbaserade perspektivet, dvs. att den till skillnad från det mesta andra som jag läst inte handlar om vägen till FIRE, utan om någon som gjort en rejäl FIRE och dragit slutsatser och erfarenheter av det. Om än presenterat i ganska snuttifierad form.
Tack för svaret!
Jag har hängt på forumet ett tag, men kan inte säga att jag sett några diskussioner om erfarenheter av FIRE, utan det allra mesta handlar om vägen till FIRE eller spekulationer om hur det skulle vara att uppnå.
Det blir lätt ganska onyanserat, lite som på det sätt som du beskriver mediabevakningen av ämnet. Därav mitt intresse för vinkeln i artikeln.
För egen del är jag mest intresserad av FI-delen, för den valfrihet och de möjligheter som den skapar. Någon renodlad RE-del tror jag inte skulle passa mig. Men vi får väl se hur jag tänker och var jag befinner mig i livet när jag så småningom är där.
Alla tips på vidareläsning tas tacksamt emot.
Den som har mycket tid kan läsa alla avsnitt om “The job experience”
Korslänkning:
Hallå igen
Väldigt bra sajt/artiklar som länkas ovan! Tyckte perspektivet på relationen till vännerna och fruns upplevelse var extra intressant. Efter den djupdykningen känns det mesta man kan bidra med i form av publika resurser ganska ytligt…
Ska försöka samla mig och skriva några rader om mina egna tankar och funderingar ett drygt år in.
Här kommer i all fall några bloggar/poddar från folk som lever Post-FI:
- Forumet hos Mr Money Mustache (Just forumet är lite mindre känt där flera skriver om sina upplevelser PostFI)
- The Mad Fientist: Podden är numera mindre aktiv men finns flera avsnitt med både årsuppföljningar, lärdomar och intervjuer med andra post FI. Tycker hans korta årsavstämningar varit intressanta.
- MileHiFI podcast. Två FIRE-profiler som pratar om erfarenheter, intervjuer m.m. Båda Post-FI.
- Two Sides of FI: YouTube. Två personer varav den ena är FIRE sedan två år. Bra samtal.
- Friends On Fire, podd. Ganska nyligen FI, men bra innehåll och reflektioner.
Finns ju såklart också de kända svenska exemplen:
- Svenska Milljonär innan 30, FIRE sedan några år.
- Svenska Farbror Fri som också har två välkända böcker. De skriver ofta
om sitt vardagsliv - Onkel Toms Stuga. Här gjorde familjen om sina planer efter något år och började jobba igen. Han har skrivit lite om varför.
Tack! Helgläsningen (kommande helg) fixad
Det första som stack ut för mig är att det var en person som hade det väldigt bra ställt och en livsstil som kan beskrivas som “dyr” för många andra.
Vid FIRE hade han intäkter/inkomster på $180k på årsbasis. Alltså han levde inte på 3-4% FIRE där pengarna skulle räcka livet ut med viss konfidens.
När livet förändrades (frun pensionerade sig och de fick barn) då fick han fixa sina intäkter så han skulle få $360k på årsbasis för att klara av att leva utan fruns inkomster från jobb.
Alltså 3,6 miljoner kronor vi pratar om i intäkter per år.
Här i FIRE kretsar pratas det ofta om 250k-500k per år i avkastning/uttag för att klara sig vilket skiljer stort.
Visar att man inte gärna ändrar livsstil när man går FIRE. Man vill behålla alla sina utgifter.
Edit/tillägg: De bor i ett dyrt område om man kollar på vilka höga hyror and höga fastighetsskatter han refererar till. Dessutom kostar barnets/barnens skola $5000 i månaden tydligen … Då behöver man stora intäkter
Jag gillar Brandon för att han är mer jordnära än många andra amerikaner. Han är gift med en kvinna som jobbar och vill jobba vidare och han bor i Europa numera, vilket ger ett för oss mer aktuellt perspektiv (anser jag). (Och så har han ett guilty pleasure i form av syntar - dvs en tvillingsjäl. )
Japp, jag gillar dem. Mycket om enkelt, men inte plågsamt liv. Bra och sansat utan självgodhet. Kanske mest aktuellt för de med (yngre) barn då jag tycker mycket handlar om det livet. Men mycket bra när deras tabeller ramlar in i mejlen och man ser hur de tänkt och löst saker och ting. Nu senast var det Mexikoresa igen.
Japp, bra “rekyl-historia”. Anders är ibland lite yvig, men väldigt öppen med tankar och upplevelser. Det är ärligt och äkta och det gillas.
Sedan gillar jag MMM också, men det är en annan nivå som kretsar mycket kring högbetalt IT-jobb och många referenser till hur detta funkar och genomförs i ett amerikanskt sammanhang. En del av detta är svårare att ta till sig i ett svenskt sammanhang, tycker jag.
Det är lite som dom här som bygger en stuga off the grid efter att ha slutat sitt jobb, och dokumenterar det på youtube.
De har inte slutat jobba, de har bara bytt jobb alt blivit egenföretagare. Utan youtube eller dvs andra projekt skulle de troligen bli deprimerade och gå ner sig, samt kanske inte ha råd med att inte jobba.
Njae, lyssna på Mad Fientist. Han musicerar för egen skull, reser, umgås och pratar. Men så verkar det inte vara nån fat FIRE heller.
Jag upplever inte Farbror Fri stressad heller, men du verkar ha gått på den här mediaklyschan:
absolut inte. inget fel att jobba med nya grejer efter FIRE, det skulle jag också göra. bara pekar på en kontradiktion, det hjälper att förstå hur de faktiskt lever och försörjer sig om man vill ta lärdomar för sitt eget framtida FIRE.