Affärsvärldens krönikör slaktar FIRE

Han verkar inte hänga med i utvecklingen. Porrtidningar, finns de fortfarande? Porren är bara en googling bort, knappt ens det.

Hur definierar man ledighet? Det handlar väl mer om att välja själv vad man gör med sin tid.

Är krönikan på skoj? Jag kan inte läsa den. Var på bibblan tidigare idag och hade kunnat läsa den gratis men hade inte en tanke på det då.

1 gillning

När länken publicerades gick det att läsa hela artikeln.

Jag kan fortfarande läsa den, men bara som registrerad (gratis).

Ja det funkar, tack för tipset! Gratis är gott!

2 gillningar

I sann FIREanda :smiley::sweat_smile:

1 gillning

Har nu läst artikeln, gratis… Men tyvärr verkar den inte vara på skämt. Väldigt märklig människosyn faktiskt, att se ner på vad andra tycker är givande att ägna sin tid åt bara för att det inte kostar en massa pengar.

3 gillningar

Det har plockats bär i skogen, lästs tidningar på biblioteket eller varits på simhallen dagtid när det är så lugnt och skönt. Allehanda aktiviteter som i princip inte kostar något, men inte heller ger någon vettig människa glädje.

Hur man kan se ner på dessa aktiviteter är obegripligt för mig. Sånt som jag definitivt uppskattar. Och jag förstår även att andra uppskattar helt andra saker som att titta på fotboll, något jag inte gör ens om jag får betalt för det. Men jag ser inte ner på andras val av vad de gör med sin tid ändå.

Förresten fick jag en gratis fika på stan idag, i samband med blodgivning. Allt man gör behöver inte kosta en massa pengar för att kännas meningsfullt.

6 gillningar

På ett sätt avundas jag människor som genuint gillar att titta på fotboll, sträcktittar ena serien efter den andra, sitter som i trans med TikTok/Instagram/whatever. Sjukt billiga nöjen och man skulle bokstavligt talat kunna ha roligt för jämnan.

1 gillning

Min tolkning är att han är ute efter att skapa uppmärksamhet- vilket han lyckas med. Bara 500 klick härifrån. :roll_eyes:

Vi och FruEfficientBadass pratar om det i inspelningen i veckan. Kommer om 14 dagar.

Min poäng är att jag tror att det handlar om en karikatyrsyn på FIRE. Tex konstaterade vi och Fru EB att trots att vi känner många FI människor så är ingen en person som dricker paraplydrinkar på stranden. Tvärtom är många väldigt drivna.

Jag tycker tex inte att jag och Caroline försakar något trots att vi har en FIRE-ambition och skulle kunna vara FI med lägre kostnader. En ny tesla och stort hus är väl lite case in point.

4 gillningar

Gör ett avsnitt om analt navelskådande börsanalytiker och posta länkar i deras poddkommentarer → stjäl tillbaka klick! :crazy_face:

5 gillningar

Det var väl rätt kul lite glimten i ögat från en bloggerska som måste provocera för att dra klick?

Haha. Vore något. Tror dock att jag tappar nattsömn på det. :see_no_evil:

2 gillningar