Skattehöjningar istället för räntehöjningar

Varför görs inte detta istället? Det slår direkt och på allihopa, får ner konsumption direkt och ökar dessutom statskassan…

Jag har ingen lust att få skatte höjningar då… Förslaget är inge vidare…

1 gillning

Skatt på vad?

Han menar nog en skatt på att slippa få dyrare lån på andras bekostnad…

2 gillningar

Skatt på besvikna forumkommentarer kanske? :wink:

Men allvarligt: Inkomstskatt slår inte jämnt. Fastighetsskatt tvivlar jag menas. Moms? Värnskatt? Bensin? Alkohol?

1 gillning

Du har nog klart rätt i de…

Låt oss få skatt på … förmögenhetsöverföring, dyra bostäder, stort innehav på ISK/KF, extra skatt på höga inkomster. Vi kan ju börja där. Träffar rakt i solarplexus på de 5% rikaste i landet. Höj skatten på bensin verkar populärt… eller höjd moms är ju också en skatt. De kan vi också höja när vi ändå är igång. :stuck_out_tongue:

1 gillning

Skatter slår generellt på konsumtion/vinst/reavinst men inte på kapital.

Ränta är direkta växelkursen mellan kapital och kassaflöde (kapitalkostnad).

Alltså olika saker.

Man vill vi få upp värdet på pengar nu relativt sen (ränta är växelkursen mellan pengar nu och pengar sen).

2 gillningar

Så du tycker att det är bättra att straffa dem som har varit duktiga och hållit sig undan för dyra lån?

8 gillningar

Som vanligt ska lyckade rika beskattas så att lata och misslyckade personer ska slippa anstränga sig för ett drägligt liv…
Inte rimligt, detta leder bara till landsflykt av de rika som håller upp detta skitland. Vilket leder till totalt missade skatteintäkter snarare än ökade skatteintäkter på sikt.

3 gillningar

Ey! Skjut inte ned mig. Jag bara gav förslag på vilka skatter vi kunde höja istället för räntan. Jag kan lova dig att inflationen efter sådana skattehöjningar skulle inte vara det stora problemet.

:stuck_out_tongue_winking_eye:

1 gillning

Den nyttige samhällsmedborgaren lånar och konsumerar. Det är så incitamentstrukturen ser ut. Tur det, då det är dessa som stöttar hela samhället och bidrar till både BNP och högkonjunktur. Skulle alla “spara först och konsumera sedan” hade vi fått en recession av aldrig tidigare skådat slag. :upside_down_face: :rofl:

1 gillning

Nej tack!!!

Är inte en bättre skatt att kompensera oss i norr från denna kontinentkris, säg genom en skatt som ökar ju närmare man bor Öresundsbron :upside_down_face: :yum:.

Det låter bra. Sen kanske två skatter till. En som börjar på säg 30% för energiinköp och sänks i relation till hur stor energiproduktion ens län/region produceras. Sedan en motsvarande för spannmål och övriga grödor. Så kan Stockholm sitta där i mitten och gnälla på dyra skatter igen :slight_smile: .

Vi kan ju börja med att justera skatterna genom att inte subventionera lån …

6 gillningar

Ett verktyg mot inflation är ju att sänka momsen. Så gjorde ju Spanien under en begränsad period tidigare i år.

Ang. att ersätta räntehöjningarmed skatt så är väl det ett problem i praktiken att centralbanken är fristående från riksdagen. Centralbanken har sina mål oberoende vilken politik som styr för tillfället.

Sedan är räntehöjningarna tänkta att kyla av marknaden generellt, inte enbart sikta in sig på privatpersoner.

Men om man vill leka med tanken, skulle centralbanken kunna förhandla med politikerna för att arrangera något sådant.

Något annat som jag hade trott mer på i sådant fall hade varit att höja amorteringskraven, temporärt, istället för att höja räntan. Förhandling mellan riksbanken och Finansinspektionen. Det skulle ha liknande effekt på privatpersoners konsumtion, däremot skulle pengarna gå till eget sparande istället för ränta till någon annan. Det skulle även bidra till minskad skuldsättning vilket verkar vara en av de större faktorerna varför utländska investerare är oroliga för svensk ekonomi. Funktionen för amorteringsfrihet skulle kunna användas för de som hamnar riktigt i kläm.

1 gillning

Ränteavdraget borde inte införts, och det borde avskaffas. Kanske inte pang boom på en gång men trappas ned gradvis.

Men helt oavsett så medges ränteavdrag inte bara för bolån, utan gäller med ett fåtal undantag samtliga lån för privatpersoner. Inklusive billån, privatlån etc (dock ej studielån). Så det är bara för hyresrättsboende att låna på och få ränteavdrag de också, om det känns orättvist :slight_smile:

1 gillning

Tycker egentligen varken att det är rättvist eller orättvist. Stör mig mer på att det är dålig politik som kostar mycket för oss skattebetalare och som skapar incitament för ett beteende som i förlängningen är negativt för samhället.

4 gillningar

Mer skatt ? Är det ett dåligt skämt eller?
Bättre att amortera då än att ge bort det till staten.