Har inte egentligen reflekterat över det på så sätt, men inser att jag är likadan, jag gillar inte att ha på musik “bara i bakgrunden” för när jag lyssnar vill jag göra det aktivt. Tyvärr leder det till att jag lyssnar på mindre musik än vad jag skulle vilja (nå, prioriteringar…) eftersom det då stjäl tid.
Undantaget är träning.
För mig är det inte konstigt alls, är också allätare, om jag måste välja en favoritgenre är det nog psykadelisk trance men det är bara en bråkdel av musiken jag lyssnar på.
Och att avfärda mainstream musik bara för att det är mainstream tycker jag bara är pretantiöst.
Hade en kompis som lyssnade mycket på Nightwish (och annan operametal) innan de vart riktig kända, efter de vart kända dög de inte längre av någon konstig anledning.
Sedan tråden bröts ut och fick en ny rubrik får jag väl angripa den efter de premisserna:
Här snurrar det mesta som sorterar under “syntparaplyt” men även postpunk, nordisk folkmusik, en del experimentell och “svår” musik etc. Snurrar gör det också bokstavligen då jag sällan streamar, om jag inte är i rörelse utomhus.
Det sena 70-talet och tidiga 80-talet experimentlusta i kombination med pop ligger mig närmast misstänker jag. Det och nordiskt svårmod.
Jag förvånas inte en sekund faktiskt. De ligger närmare varandra än man först kan inbilla sig. Kate är f ö grym och då har jag inte ens sett Stranger Things eller hoppat på tåget 2022. Hennes popdängor från första halvan av 80-talet är ju mästerliga hantverk i radioanpassat format.
Jag håller med dig om att det är pretantiöst och jag menar inte på det sättet att bara för det är populärt så är det dåligt, det handlar mest om att jag anser att populär musik ofta är lättlyssnad, man kanske kan säga monoton fast det är lite elakt. Det är för folk som inte har så mycket intresse förutom att det ska vara lätt att lyssna på.
Hmm jag kan förstå att du tycker de är lika, älskar den här summoninglåten btw. De har ganska liknande rytm, men skulle inte säga att låtarna påminner särskilt mycket om varandra. Det är kanske möjligt att Summoning använde sig av den här låten för inspiration, särskilt då det är ett “interlude” och inte nödvändigtvis en full låt. Men kan också bara vara sammanträffande.
Min absoluta favorit bland klassisk musik (om man nu får kalla såna nymodigheter för klassiskt) är Boléro av Ravel.
Något jag har lite svårt för är klassisk pianomusik (även fast det finns bra sådan med), jag vill helst att det ska vara symfoniorkester.
Senaste banden jag spelat i spotify. Tycker alla dessa är riktigt bra och det speglar min smak 100%.
Scorpions (70-80-tal)
AC/DC
Irom Maiden
Bruce Springsteen
Led Zeppelin
Black Sabbath
Rolling Stones
The Who
Queen
Fleetwood Mac
Beatles
Van Halen