P3 har tagit på sig att lista de 300 bästa låtarna någonsin (eller i vilket fall populärmusik från 1964 och framåt). Det som är kul med listan är att även svenska låtar är med. Det är en jury som röstat fram låtarna.
I skrivande stund har plats 300–51 presenterats. Ska bli spännande att se topp 10… vilka tror ni finns där?
Håkan Hellström har t.ex två låtar på plats 300-50: Gårdakvarnar&Skit och Valborg.
Varför just dom låtarna? När jag tänker på Håkan så finns det typ 10 låtar jag tänker på före dom låtarna.
Gårdakvarnar&Skit ligger på plats 199, medans Stayin Alive ligger på 201, Diamonds and Rust på 205, Passenger på 204, Sweet Child O’ Mine på 207, Piano Man på 217, Harvest Moon på 220, etc.
På vilket sätt förtjänar Gårdakvarnar att ligga över sådana klassiker?
Valborg ligger på 146 och Let It Be på 153, Sweet Dreams på 156, Perfect Day på 159, Space Oddity på 163, Gimme Shelter på 165, etc.
Spridningen beror nog på att det är så många olika typer som röstat, allt ifrån programledare, musikkritiker, bolagsfolk till musiker inom vitt skilda genrer. Vi får ta listan för vad det är.
Med tanke på att så pass okända låtar med Håkan ligger så pass högt tänker jag att hans mer kända alster lär dyka upp på plats 50–1.
För övrigt får vi fler låtar imorgon, på självaste fredag den trettonde. Kanske lite Dismember, Watain eller At the Gates dyker upp?
Det beror ju på hur man definierar “bäst”, men jag personligen skulle ha listat låtarna baserat på hur viktiga de varit för populärmusikens historia, alltså hur mycket de har påverkat sin samtid och framtid.
Med det som kriterium skulle jag säga att det finns många låtar som inte hör hemma på denna lista och det finns många låtar som ligger för högt eller lågt relativt till varandra.
Och sen är det väl som med aktieportföljen – det är lite smaksak om man vill köra med home bias eller inte. Men nu hette ju listan “världens bästa låtar” så jag hade kört utan home bias och sedan skapat en separat lista för svenska låtar.
Juryn har fått instruktion om att rösta på de låtar som gjort störst intryck på dem, inte de som varit viktiga “för populärmusikens historia” eller “världens bästa låtar”.
De har visserligen försökt ha en relativt varierad jury både sett till ålder och annat, men med tanke på jurymedlemmarnas koppling till P3 får man anta att medelåldern inte är jättehög.
Många jurymedlemmar var förmodligen inte ens födda på 70-talet då många av de låtar du lyfte släpptes. Det är väl självklart att de inte gjort så stort intryck på dem, det är imponerande att de ens kom med på listan. Jag vet inte hur gammal du är, men gissar att du levde under 70-talet i alla fall…?