Årets sparprofil

Lannebo (Öhman) som rätt så ofta diskuteras i ämnet fonder här på forumet utser Årets Sparprofil som läsare kan rösta på: Årets Sparprofil 2025

Den enda jag inte kände till innan (eller, för första gången hörde talas om för ett par veckor sedan) är Sparmakarna. Ska ge dom en chans, men kommer nog inte att rösta på dom eftersom de för mig var okänd i år.

Mellan de andra är det jämnt lopp mellan ett par, kanske en tredje. Ska överlägga, men inte lika mycket som ett Riksdagsval, innan jag röstar.

Hoppas många härifrån röstar, och kanske får vi Rika Tillsammans på listan nästa år?

Vad tycker ni, någon som saknas på finallistan?

Gissar att Moa Langemark, konsumentskyddsekonom hos FI inte kan nomineras. Men tycker hon gjort ett toppenjobb sen hon tillträdde.

4 gillningar

Borde kanske få sidopris, men då blir det bestickning :smiley:

Vi får fixa ett bonuspris, från RT forumet. :wink:

1 gillning

Vill du sitta i finkan? :see_no_evil_monkey:

Aaah, I see. Free room and board. Niiiice :innocent:

1 gillning

+1 röst på Siegbahn/Aktivisten.

10 gillningar

Och ett pris, eller utmärkelse som detta kan ge honom motivation att fortsätta genom alla stämningar han fått utstå och som enligt senaste poddkaster kommer att komma. Starkt jobb från honom.

6 gillningar

Siegbahn/Aktivisten får min röst!

Sparmakarna är inget för mig. Upplever dem som flamsiga och tycker det är jobbigt att lyssna på dem då de liksom sitter och gullar med varandra.

De räknar även med utdelningar som inkomst vid beräkning av sparkvot. Känns amatörmässiga men förstår ändå att det är många som lyssnar då de kan relatera.

5 gillningar

Tycker lite samma, men tror ändå de når vissa som kanske inte annars nås. Så de har nog en målgrupp med.

2 gillningar

Har @janbolmeson vunnit den här utmärkelsen? Annars var det vara Siegbahn man kände igen. Sparmakarna gillar jag inte alls.

3 gillningar

Efter en googling så verkar det inte så, priset verkar ha införts runt 2019.

https://www.lannebo.se/arets-sparprofil/

Vem som helst kan nominera en kandidat, och juryn väljer sedan ut fem finalister. Den slutliga vinnaren utses genom en öppen omröstning och får ta emot statyetten Snöbollen – en symbol för ränta-på-ränta-effekten, en grundläggande princip för långsiktigt sparande.

Bara att nominera! :slight_smile:

2 gillningar

Felicia är ofta bra också, tycker jag. Men jag tycker nog primärt att det är ett konstigt pris. Vem är det till för liksom? Klubben för inbördes beundran? :smiley:

1 gillning

Kanske en klapp på axeln till alla som kämpar för att fler ska få lite koll på ekonomi?

Tycker priser är bra, speciellt när de går till jobb som inte alltid får så mycket uppmärksamhet och eller lön alltid.

1 gillning

Det är ett pris/utmärkelse till en blogg/person som genom arbete och angagemang gör en insats för att sprida kunskap mm. Att göra att folk får ett bättre sparande. Att upplysa folk om vilka som arbetar för detta ändamål är bra. Kanske hittar folk en till blogg som arbetar för att göra ekonomisk information tillgänglig till vanliga människor så de kan göra klokare beslut pga av detta pris? Mycket bra!

Summa summarun. Priset bidrar till att upplysa folk om vilka som arbetar till en bra förändring i sparande och ekonomi.

Men du har rätt, alla dessa “priser” är konstiga. Men detta pris är mer riktigt och mer som en Oscar (that’s a stretch, I know :see_no_evil_monkey: ) och inte närmare alla dessa konstiga fake-priser man kan köpa sig till för att skaffa sig trovärdighet…

3 gillningar

Jag är inte emot att folk gör gott för andras ekonomi, men jag undrar hur långt ut priset når i media/bland allmänheten, det är det jag menar.

Ja. Absolut. Precis så. Rimligt. :roll_eyes:

Men gör det verkligen det? Blir det uppmärksammat?

Oscar är väl fejk och lobbystyrt om något… snacka om USA bias (för att tala ekonomispråk :rofl:).

Men grattis till vinnaren/vinnarna! Allt uppmuntrat sparande stöttar jag. :smiley: :+1:

Vi diskuterar det i landets största ekonomiforum, så jupp! :blush:

3 gillningar

Bättre än ingenting? Vad föreslår du istället?

1 gillning

@janbolmeson saknas på listan och skulle alla dar i veckan få min röst :military_medal:.
Men måste jag hålla mig till årets nominerade blir det Patrick Siegbahn :clap:

1 gillning

Ja, det är kanske det och jag helt enkelt är blind för poängen. Det finns priser för mycket i vår värld, men ganska ofta blir det som med jazz (även känt som musik för musiker).

Jag har suttit i jurysammanhang på bl a filmfestival och valt vinnare som fått en bra slant. Där talar vi om öppna dörrar mot kulturstöd och distributionskedjor m m. Så jag undrar bara nyfiket och varken avundsjukt eller nonchalant: Når man verkligen ut med priset i media och till gemene man?

Jag vet inte om jag måste föreslå en annan lösning bara för att jag undrar över funktionen bakom denna.

p.s. Günther i juryn. Det borgar för kvalitetsval.