Det har i olika trådar framgått ganska tydligt att det finns olika syn på vad RT-forumet ska vara. Jag tänker här som huvudlinje att RT-podden och RT-forumet bör följa varandra åt och försöka “omfatta” ungefär samma “scope”. Om någon tycker annorlunda i just den frågan kan det vara värt att påpeka.
Jag lägger upp några omröstningar här som jag hoppas kan ge lite inspiration i den här frågan. Omröstningarna är allmänt hållna och det går utmärkt att föreslå fler alternativ, om jag skulle ha missat något viktigt.
Omröstning 1: Allmän inriktning
Jag vill att RT-forumet ska vara:
Ett snävt forum om indexfonder, allokering, finansiella frågor och liknande
Ett bredare forum om privatekonomi, arbetsmarknad, boende, livsplanering med mera
Ett universalforum om livet, politik, koloniliotter, dammsugare med mera.
0röster
Gällande den sista punkten så ska det ändå vara ett “städat” forum. Det ska alltså inte finnas trådar med hatisk rasism, tips om bordeller i Berlin eller instruktioner hur man tillverkar bomber. Om någon har mer detaljerade idéer om vad “städad” borde innebära så är det förstås välkommet.
Gällande mer detaljer kommer här nu ännu en omröstning. Här får du rösta på alla alternativ du vill.
Denna omröstning ska ses främst som en indikation på olika områdens popularitet, inte om de ska få finnas eller inte. Man kan och borde tolerera saker som man inte är så intresserad av själv. Meningen är alltså att du i första hand ska rösta “egoistiskt”, inte med hänsyn till andra. Jag har medvetet uteslutet forumets “kärnämnen” som indexfonder, skattefrågor, allokering osv. Istället ligger fokus på vilka ytterligare ämnen du anser är intressanta att läsa om.
Omröstning 2: Ämnen som jag vill se på forumet
Jag vill se material om:
Har länge varit mer av en lurker än kommentator, har dock på sistonde tagit steget att börja vara lite mer aktiv.
Personligen så anser jag att det är lämpligast om forumet följer samma inriktning som sidan i sig, det är trots allt därför vi är här
Ett forum som handlar om ekonomi, såväl makro som privatekonomi och allt som rör aktier, fonder, investeringar och pension.
Önskar man däremot ett forum för att diskutera allt mellan himmel och jord finns ju andra ställen som är något mer lämpade för det, kvalité över kvantitet.
Börjar personligen bli lite less på alla trådar som antingen är, eller blir övertagna av, politisk propaganda med tydlig avsändare…
Trollfabriken har redan förstört Flashback och Facebook, låt oss hoppas att Rikatillsammans kan hålla en högre standard i samma stil som Sweclockers/SNB/Avsforum.
Jag kan rent allmänt hålla med om att det är bra att inte flyta ut över alla gränser. Samtidigt noterar jag att RT-forumet är bra, i så motto att det samlar en grupp personer som har bra kunskaper om en hel del saker. Jag lade exempelvis upp en tråd om ett IT-relaterat problem och fick väldigt bra råd där. Jag löste inte bara problemet utan förstod “på riktigt” hur jag ska tänka. Däremot kan jag tänka mig att det kunde vara bra att begränsa antalet “udda” ämnen på olika sätt. Jag tänker mig där exempelvis:
Endast medlemmar med viss nivå kan lägga upp OT-trådar
Varje medlem kan endast lägga upp en OT-tråd per vecka (till exempel)
Möjligheten att snabbt svara på OT-trådar begränsas. När du svarat får du inte svara igen på en viss tid. Detta gör att trådarna ramlar ner i listan snabbare och inte blir lika populära.
Ovanstående ska ses som ett exempel men jag tänker mig alltså att fler ämnen än “heta ämnen” borde begränsas, i syfte att ha “öppna dammluckor” för trådar i “kärnämnena” och “halvöppna dammluckor” för trådar i “biämnena”. Om man inte kan lägga upp alla trådar man vill så kommer man att hålla tillbaka lite och det minskar översvämningen av knäppa trådar.
En ytterligare bra åtgärd vore att göra det lättare att stänga trådar, i första hand när en viss fråga av TS anses besvarad. Då behöver inte tråden fyllas på med debatt om allt möjligt utan kan stängas.
Har inget emot lite OT i forumet och allmänt breda ämnen och diskussioner. Politik däremot borde kanske vara ämne för diskussion någon annanstans… Upplever att dessa trådar är där det hettar till mest.
Själva podden får gärna vara som den är nu. Den röda tråden är ju trots allt ekonomi och investeringar vilket i sig är ett jättestort ämne. Hade de bara pratat om globala indexfonder så hade det räckt med ett avsnitt. Jag vill ha bredden och djupdykningar.
Det vore fint med någon reflektion från @janbolmeson om resultatet av den här undersökningen. Själv var jag förvånad över att stödet för “bredare forum” istället för “snävt forum” var så pass solitt. Jag trodde att “den nostalgiska gruppen” skulle göra ett tydligare avtryck.
Att bostadsfrågan skulle vara tyngre vägande än dess faktiska vikt i podd/forum hittills var en tes jag hade och den verkar stämma bra.
Med “spartips” avsåg jag tips om hur man lever som Günther Mårder och lagar lunch för 2 kronor och sådana saker men jag inser nu att det även kan tolkas bredare.
Att arbetsmarknad resp. egenföretagande båda är “halvpoppis” återspeglar rimligen fördelningen av respektive kategorier bland medlemmarna på forumet. Om man tänker den kategorin som en helhet borde den alltså rankas högre.