P300 – 300 bästa låtarna enligt svenska experter

Det var ett skämt från min sida. Jag tror det är för nischat. Den enda hårdrock från Sverige jag kan tänka mig dyker upp är The Final Countdown med Europe.

Om vi pratar inflytande borde dessa låter vara med tycker jag:

• A Fine Day to Die av Bathory.
  • Bleed av Meshuggah.
  • Deliverance av Opeth.
  • Ghost Division av Sabaton.
  • Hearts on Fire av Hammerfall.
  • Left Hand Path av Entombed.
  • Only for the Weak av In Flames.
  • Mary on a Cross av Ghost.
  • Slaughter of the Soul av At the Gates.
  • Solitude av Candlemass.

Jag tror Håkan Hellström kan finnas med på topp 10 faktiskt. Kanske till och med två låtar om vi tänker top 25. Personligen tror jag det då handlar om…

• Det kommer aldrig va över för mig (topp 10)
  • Känn ingen sorg för mig Göteborg (topp 25)

Jag förstod det, men man blir ju lite lessen i hjärtat när metal ändå är en så stor genre i det här landet.

Vi får hoppa dessa tio bli överst på listan.

1 gillning

Nu har plats 25 till 11 släppts. Utav låtarna vi diskuterat ovan finns dessa med:

Billie Jean - Michael Jackson (23)
Bohemian Rhapsody - Queen (11)

Snyggt fångat @dro och @SNS

Topp 10 släpps på torsdag, 19 september.

1 gillning

Led Zeppelins Stairway to heaven finns inte med ännu så den kanske finns med bland topp-10 ?

1 gillning

Mmm, det känns rimligt.

Ingen låt med Erasure heller…

Skulle kännas konstigt om Dylan bara har en låt med, så tror han får en till iaf.
Knockin’ On Heavens Door är väl populärast bland yngre människor antar jag. Möjligtvis Hurricane.

Clapton’s Tears In Heaven skulle kunna vara topp 10.

Sen tror jag på någon mer från Bob Marley: Three Little Birds, Buffalo Soldier, One Love eller No Woman, No Cry.

Simon & Garfunkel: Mrs Robinson eller Sound of Silence

Hade kunnat sagt typ Hallelujah av Leonard Cohen också, men Jeff Buckley’s cover är redan på plats 136.

Beat It av Michael Jackson borde väl vara topp 300.

Något mer av Madonna kanske: Like A Prayer eller Like A Virgin.

Elton John behövs nog också: Rocket Man eller Don’t Go Breaking My Heart

Don’t Stop Me Now av Queen

ABBA: Dancing Queen, Gimme! Gimme! Gimme! eller Mamma Mia

Beatles: Yesterday eller Here Comes The Sun

Stairway To Heaven

Möjlig Skräll: What’s Up? av 4 Non Blondes.

1 gillning

Nu är P300 topp 10 släppt. Så här blev det:

Running Up That Hill (A Deal With God) - Kate Bush (10)
Silent Shout - The Knife (9)
Move On Up - Curtis Mayfield (8)
Dancing Queen - Abba (7)
Like A Prayer - Madonna (6)
I Feel Love - Donna Summer (5)
God Only Knows - The Beach Boys (4)
Both Sides Now - Joni Mitchell (3)
Purple Rain - Prince (2)
Dancing On My Own - Robyn (1)

Jag fick med andra ord helt… fel på alla låtar. :rofl:

@Marknadstajmarn fick dock rätt med Abba och Madonna. Bra fångat!

P3 …
Den här muttrande gubben rattar in 106,7 igen.

2 gillningar

Tre svenska på topp 10 alltså. Och Robyn Carlsson har gjort ”musikhistoriens” bästa komposition. Värre home bias än LYSA

4 gillningar

Detta är ju ett stort skämt. Robyn, en relativt okänd artist jämfört med Michael Jackson, Stones, Beatles mfl toppar listan…

Jämför med tidskriften Rolling Stone som av och till publicerar de 500 bästa låtarna ur popmusikhistorien. Det är en viss skillnad!

2 gillningar

En hel del bra låtar på den listan, men lite väl hög home bias när 99% är på svenska eller engelska.

1 gillning

Bohemian Rapshody, en eller två Bowie låtar Space Oddity och kanske Lifestyle on Mars, något från Beatles, Michael Jackson borde få en plats så Best it. Jäkligt svårt det här. Skulle jag göra en egen lista skulle den sannolikt se annorlunda nästan varje dag :joy:

Vilka är experterna som gjort denna lista och hur många är dom?

Att flertalet experter skulle komma överens om att Dancing On My Own är bästa låten någonsin skulle jag säga har en sannolikhet på 0%. Ser mer ut som en lista som en enda icke-expert plockat fram lite på måfå.

Ger listan 5/10 i betyg totalt sett. Alltför slumpmässig och subjektiv, inklusive för mycket home bias och recency bias.

Jättemånga artister och låtar som borde vara med på listan men inte är det, och de artisterna och låtarna som är med på listan är ofta på helt fel platser.

Vi kanske skulle skapa en RikaTillsammans-topp x00-låtlista?! :thinking:

2 gillningar

Lycka till med att frambringa ett underlag för omröstning som fler än två håller med om. :sweat_smile:

2 gillningar

Inget fel på Robyns Dancing on My Own, men nummer 1? En positiv överraskning för mig var nummer 8 Curtis Mayfields Move on Up som är en favorit till humörhöjare. Men 8-e bästa låten? Nja.
Läs mer

Finns spellistan i Spotify? Gärna länk.

Svarar själv :rofl: sökte på P300, hittade direkt