Länken finns också högre upp i tråden.
Här är på rak arm en lista med några artister som inte har en enda låt med (vad jag kan se):
Lista
James Brown
Led Zeppelin
Van Morrison
The Staple Singers
Creedance Clearwater Revival
Nancy Sinatra
Lee Hazlewood
Tom Waits
Crosby, Stills, Nash & Young / Buffalo Springfield
Four Tops
The Temptations
The Supremes
Eric Clapton
Eric Carmen
Boney M
Cher
Tom Petty
The Doors
The Animals
Yardbirds
The Byrds
Jefferson Airplane
Steppenwolf
Dusty Springfield
Muddy Waters
B.B King
Quincy Jones
The Monkees
Judy Garland
Frank Zappa
Willie Nelson
Kris Kristerson / Highwaymen
Janis Joplin / Big Brother & The Holding Company
Santana
Albert Hammond
Gram Parson
Elvis Costello
Pogues
The Dubliners
Sting
The Police
U2
Robbie Williams
Supertramp
Ramones
Thin Lizzy
Red Hot Chili Peppers
Vaya Con Dios
Pretenders
Grateful Dead
Kenny Rogers
Cyndi Lauper
John Denver
J.J Cale
Kool & The Gang
Norah Jones
Lynyrd Skynyrd
Huey Lewis & The News
Neil Diamond
Yusuf / Cat Stevens
Wanda Jackson
Electric Light Orchestra
Enya
Bon Jovi
Rammstein
Judas Priest
Aerosmith
Green Day
Linkin Park
Blur
Morrissey
Pixies
Bob Seger
Rodriguez
Kylie Minogue
Nelly Furtado
Lady Gaga
Man skulle såklart kunna lista många, många fler – inte minst artister som inte sjunger på engelska.
Säger inte att alla dessa måste vara med på en topp 300 lista, men det visar iaf hur godtyckliga sådana här listor kan bli.
Visst, där ligger Robyn med Dancing On My Own bara på tjugonde plats, men det är ju en amerikansk tidskrift så det är naturligt att låten hamnar högre på en svensk lista. Just den låten verkar båda i alla fall vara överens om är en av tidernas absolut bästa.
Michael Jacksons bästa låt är för övrigt enligt Rolling Stone på plats 44, så en bra bit sämre än Robyn enligt dem. Beatles har dock två låtar som ligger bättre än plats 20 (och en från John Lennon) och The Rolling Stones har en.
Hela juryn finns listad här.
Här är juryn
Det är ju väldigt många, tror de haft nått system där de tagit hänsyn till allas listor och sen skapat en 300 lista utifrån det.
Problemet med det är ju att det skapar en slags lista som blir allas och ingens, därav den känns så random.
Finns en hel del home bias , men även en del recency-bias. Det jag hakat upp mig mest på är plats 127, Stockholmsvy. Vad gör den på listan? Det är en bra låt men den har verkligen inget här att göra.
Den grupp/artist jag saknat mest är the Doors.
Riders of the storm eller la woman borde vara med.
Personligen tycker jag att Calum Scotts version av Dancing on my own är bättre, men vi är alla olika…
Det finns många som håller med dig, hans video på YouTube har 536 miljoner visningar medan Robyns bara har 29 miljoner. Beror väl delvis på att Calum Scott är en större artist, men ändå helt sjukt tycker jag som föredrar originalet.
Calum Scott har tagit bort allt som gör låten speciell och gjort en ganska traditionell ballad av den. Visst, det är en ganska bra ballad, men finns många som är bättre. Robyns version har ett helt annat djup. Tycker solarisocean formulerade det rätt bra i en YouTube-kommentar:
Many express that Calum Scott’s version is better, but I feel like that song doesn’t capture the essence of this song, which is being on the dancefloor in the club, surrounded by people and still being completely alone in the clublighting, dancing to the loud music which completely penetrates your body and shuts out everything but your thoughts and emotions, like somekind of collective sensory deprivation tank. It’s easy to get to our feelings with a dramatic balade, it’s been done a million times. But to capture it through electronic dancemusic is truly something off it’s own kind and difficult to explain. Those who know, know.
Men ja, vi är alla olika. Jag kommer nog aldrig kunna förstå hur man kan föredra Calum Scotts version, men…
Jag håller med att jag var lite provokativ… Hans version är ju inte speciellt nydanande direkt.
Utifrån Svensk kontext och jury samt att det inte på något sett nämns att listan skulle vara objektiv så anser jag att Robyns låt Dancing on my own faktiskt platsar.
“P300-listan består av låtarna som har gjort störst avtryck på svenska artister, musikproducenter, konsertbokare, musikjournalister, P3:s profiler och musikexperter och några särskilt musikkunniga P3-lyssnare.”
Jag tror det är säkert att säga att Robyn har gjort ett synnerligen stort avstamp i popvärlden. Tittar vi bortom själva siffrorna tycker jag att det är en väldigt blandad kompott med ganska bra representation.
Men visst, jag saknar flera egna favoriter. Några av dem återfinns i marknadstajmarns lista. Samtidigt känner jag inte ens igen hälften av namnen där. Så det kanske säger något om att vi har en viss spridning på ålder och att det är svårt att hitta en lista som passar alla.
Men om någon av dom var svensk, då kunde man rankas som bäst i världen…
Lite som att Johnny Cashs cover på “Hurt” är med, men inte Trent Reznors fantastiska originalversion.
Jag fattar att detta är en radiolista etc och en del förvånande bidrag finns, men det är ändå väldigt mycket gäääsp över den och flera av de senaste 25 årens låtar kommer inte att plats om 25 år…
Detta är en svaghet. De olika personerna som bidragit har heller inte behövt uppge vilka faktorer de utgått från. Podden P3 Klubben gjorde ett rätt roligt inslag där de använde chat gpt för att generera en lista och den blev förvånansvärt lik P3s lista. Dvs det behövdes egentligen inga experter med extra mycket kunskap om musik för att sätta samman en genomsnittslista…