OT - Vad gör ni för eran mentala återhämtning?

Jag gör aktiviteter där jag kan vara i min egen bubbla. Tycker “rensa tankarna” kan passa in på detta.
Själv har jag två aktiviteter som jag älskar, jag cyklar gärna. Cykling kräver väldigt lite hjärnaktivitet och är väldigt fysiskt ansträngande vilket rensar tankarna mer. Tror någon nämnde styrketräning här och det är lite samma sak. Jag cyklar ofta till favoritställen dessutom, som brukar vara en strand eller en skogslänga och där sätter jag mig med lurar och lyssnar på musik och njuter av utsikten.

Jag älskar också att resa och många tror inte det men en busy flygplats är som balsam för min själ :smiley:
När jag sitter i en flygstol och tar fram en bok och får en drink i min hand samtidigt som jag tittar ut över blå härliga moln susandes fram i 900 km/h med mitt favoritband/artist i lurarna då känns det som bästa meditationen. Just denna del har också en annan dimension, att man känner att man lyckats. När man kanske jobbar 180 timmar i månaden och får skit från höger och vänster känns det skönt att åka iväg en vecka och koppla av. Semester för mig betyder inte att jag måste besöka 200 museer och pröva varenda restaurang som finns.

1 gillning

Jag förstår inte hur vi som människor orkar med alla sociala medier och all integration med att konstant sms’a och tala i telefon. Min skärmtid är kanske 2 timmar om dagen :slight_smile:

Många telefoner har en funktion där man kan stänga av notiser om man inte vill bli störd, den har jag på. Jag har också ljudlös ringsignal för okända nummer jag inte har i min telefonbok - den har fått mitt liv att bli mycket, mycket lugnare. Det är ändå bara säljare som ringer.

2 gillningar

Helt rätt, jag lägger till!

2 gillningar

Skönt att höra att du ändå börjar inse vilka begränsningar du behöver och hur du ska prioritera för din egna hälsa. Gick in i väggen för 5 år sedan (min gamla tanke var att sådant bara är svammel) och förstod att jag var rätt slut i huvudet efter jag kört vilse på väg till jobbet :man_facepalming:t3:

Man får verkligen begränsa sig och tänka efter mycket nu! Själv trivs jag i alla miljöer, men naturen är definitivt bara ren och skär avkoppling oavsett om dottern är på bra/dåligt humör :joy:

Också extremt viktigt för mig att jag tränar och håller igång kroppen då det gör mig mycket lugnare både fysiskt som psykiskt. Tunga mark, bänk samt benböj är alltid prio, sedan kompletteras resterande muskler allt eftersom.

Telefonen är för mig bara stress och inget annat, där begränsar jag notiser till enbart SMS och samtal.

2 gillningar

Jag gör något liknande, kl 20.30 lägger jag mobilen på laddning och i tyst läge. Endast personer som jag kan behöva ha kontakt med och som ligger på en lista med godkända kontakter kan nå mig.

2 gillningar

Skön tråd! Min checklista över saker som får mig att slappna av och stänga av ”livet”:

• Träning, gärna tunga gympass. Väldigt bra energi och känsla efteråt. Blir mer stresstålig.
  • Tvätta bil eller städa hemmet. ”You can’t change the world if you can’t clean your room”, som gamle Jordan Peterson säger.
  • Måla miniatyrer började jag med under pandemin, helt enkelt min hobby från när jag var 12 år. I detta fallet Warhammer, limma, bygga, måla och fixa i lugn och ro med en ljudbok.
  • Läsa en bok om något man verkligen är intresserad av, läser just nu en bok baserad på Marcus Aurelius, riktigt inspirerande.

Jag förträngde länge mina symtom, men sen var det en klarsynt kollega som tog tag i mig och sa att nu bokar vi tid för dig hos Företagsvården - så här kan vi inte ha det…

Kändes som en käftsmäll då :boxing_glove::boxing_glove: - jag som alltid levererat och aldrig missat några deadlines …men det var det jag behövde :heart:

3 gillningar

Brädspel solo.

Har satt upp ett extra skrivbord i hemmakontoret färjan kan lämna brädspel mitt i spelet, så jag kan fortsätta när som.

Exempel på fantastiska spel:

• Terraforming Mars
  • Spirit Island
  • Gloomhaven
  • Mage Knight
  • Too Many Bones
1 gillning

Jag brukar tänka att det är bra att ha

En fysisk hobby
En skapande hobby
En filosoferande hobby

För att komma åt rekreation i dess olika former. Allt kan såklart inkluderas av en hobby eller att man har flera olika hobbys man hoppar mellan. Jag upplever att den filosoferande hobbyn (tex läsa böcker eller att ha lite djupare diskussioner med någon vettig närstående) ofta prioriteras lågt av många. Personligen tycker just den hjälper mycket med att kalibrera din livskompass.

Sen tror jag även på att många mår bra av någon form av socialt kontext ibland.

Något jag har börjat med sista tiden - mest för att må bra överlag är kallbad i olika former. Man får en riktigt härlig kick och känsla efter man har badat i 3 gradigt vatten eller står i en kalldusch ett par minuter. Det ger mig en riktigt skön känsla som sitter i ett bra tag.

Tränar mycket.
Jobbar lite.
Läser.
Lagar mat.
Mediterar.

Springer en mil varje dag.

Ser inte på nyhetsprogram på tv.

2 gillningar

En sak jag lärt mig lite för sent i livet är att stresshantering inte bara handlar om hur du slappnar av utan också hur du identifierar och undviker dina stressorer.

Jag har upptäck att jag är väldigt känslig för samtal och aktivitet runt omkring mig, inte på ett sätt som jag upplever negativt men det tar mycket energi utan att jag direkt märker det. Nu jobbar jag nästan uteslutande i hörlursbubbla där jag aktivt försöker utestänga brus (ljud och visuellt) jag har sänkt min stressnivå rejält. Det intressanta är att jag inte upplevt detta som stressigt, även om jag vetat att jag har svårt att stänga ute brus från andras samtal etc.

Försök hitta dina stressorer och anpassa din dag för att undvika dom så gott det går.

Människan behöver dagligen
• mat (8h arbete)
• sömn (8h recovery dygn)
• motion (0,5h dygn)
• mening

Rubbar man balansen blir det avvikelser i systemet.
Kontinuerligt kan allt inte vara bra, det måste finnas motstånd som ska övervinnas så man blir starkare.
Adaption och se risker till våra olika miljöer är en vinnande strategi.

Riktigt bra tips/råd i tråden. Vi människor är verkligen olika , men samtidigt så lika :slight_smile: tack för ert engagemang!

Kom o tänka på en sak jag gjorde för ett par år sedan;
Energitjuvar - lägger inte krut på dom ÖHT . Att ena parten skall försöka upprätthålla någon form av relation men andra parten bara “har tid” när denna själv har problem eller behöver hjälp… Då är det värt att blicka tillbaka och ta en funderare om det är en vän eller om denne bara vill ha en psykolog/handyman :slight_smile:

Jag försöker få in återhämtning varvat under dagen. Mina favoriter är följande!

Handarbeta/pyssla - virkar, målar små projekt, gör smycken, slå in kola, mm. Ibland utan ljud, ibland med musik, ljudbok eller en film i bakgrunden.

Guidad meditation - finns både på Spotify och Youtube, kör ibland 5 min, ibland 45 min. Kör det oftast när jag fastnat i tankebrus.

Tur med brumbrum (:motorized_wheelchair:) - då min fotskada gör promenader omöjliga, så tar jag en tur som ett sätt att få komma ut och rensa huvudet. Finns gott om fina skogspartier, öppna landskap och fina parker där jag gärna åker. Kör nästan alltid utan musik eller poddar, vill höra naturen.

Brukar köra poolträning, fick hjälp med kostnaden från en stiftelse i fjol. Men tror inte jag får den hjälpen i år. Det är en ganska saftig månadskostnad för mig, så troligen får jag pausa den, får se om stiftelsen ger besked i sommar.

Säger också nej till saker när jag vet att det tar mer energi än det ger. Tackar också ja till saker som tar lite för mycket energi, om det finns utrymme för vila efteråt. För ibland behövs aktiviteter som skapar minnen och nya upplevelser.

Sen försöker jag tänka på min andning så ofta jag kan, ofta har jag ytlig andning på grund av min värk, så behöver medvetet ta djupa andetag under dagen. Gör stor skillnad att blunda en stund och fokusera på sin andning. :heart:

4 gillningar

Visst är det intressant! Jag fattade inte hur mycket ork arbete och det vanliga sociala sög förrän covid landade! Covid förde med sig mass sorg och elände för många men för mig blev det en riktig härlig ögonöppnare kring mitt eget mående…

2 gillningar