Jag tänkte testa forumet lite genom att be om råd på temat att ekomomi är pengar, tid och energi, där jag kommer att lida brist på de två senare under våren 2023.
Det beror på att jag, för att komma vidare på jobbet, behöver jobba på annan ort under 6 månader.
Av sociala skäl kan jag inte bosätta mig på orten utan behöver dagspendla ca 15 mil (ca 90 min) enkel resa. Detta kommer att innebära tidiga morgnar och långa dagar där dygnets timmar näppeligen kommer att räcka. Jag kommer även att delvis jobba obekväma arbetstider.
När jag kommer hem har jag en hund som behöver motion och omsorg i ca 2 timmar, så det är inte bara att lägga sig på sofflocket.
Jag har grunnat mycket på detta och varit mycket stressad. Orosmolnen består framför allt i att:
jag kommer att vara så trött att jag blir utmattad och sjukskriven
jag kommer att somna vid ratten
jag kommer att må skit av hela situationen och räkna varje minut i ett halvårs tid.
Jag skulle gärna vända detta till något mer positivt, mer en utmaning som jag tar mig igenom än något negativt jag stressar över.
Några saker jag redan tänkt:
pratat med schemaläggaren om att köra 4 dagar/vecka istället för 5. Den femte dagen blir komp eller hemmajobb.
pratat med schemaläggaren om att få sluta senast kl 16 för att få ihop dygnet.
ska klippa håret kort för att minimera tiden att göra sig iordning på morgonen.
köra köpelunch för att slippa rodda matlådor denna period. Ladda frysen för att ha en massa färdig mat hemma.
nyttja biltiden för att äta frukost och även något efter jobbet för att slippa slösa tid på det hemma
skapa en telefonlista med folk jag kan ringa när jag kör hem för att hålla mig vaken
minimera all form av planerat fix med hus och trädgård denna period
flytta duschen från morgon till kväll och skapa en tydlig morgonrutin för påklädning, hundpromenad etc som är så tidssnål som möjligt.
ta träningskläderna på när jag drar från jobbet, för att slippa byta när jag ska ut med hunden på kvällen
försöka få semester sista delen av tiden för att minska tiden en aning.
begärt ledigt två veckor innan placeringen för att vila ut, preppa matlådor etc.
ska kika på möjligheten att beställa färdigpackade matkassar för att slippa lägga tid på att gå in i livsmedelsaffärer
försöka applicera ett “en dag i taget-tänk”. Fira varje genomförd dag med att klappa mig på axeln snarare än att bäva för nästa.
lyssna på kroppen och försöka förmå mig att sjukskriva mig och i värsta fall avbryta projektet om det blir för tufft. Detta kommer jag ha mycket svårt för.
Läsa en högskolekurs (jag läser två för tillfället) som är icke jobbrelaterad inom ett ämne som intresserar mig mycket för att få koppla bort jobbet på ledig tid.
försöka unna mig att spendera pengar på sådant som underlättar vardagen, då jag vanligtvis är mycket sparsam
Jag vill gärna ha fler tips av lite samma stuk som ovan!! Någon som har recept på de perfekta bilätarbarsen? Tips på psykologiskt användbara copingstrategier eller tidseffektiviseringsstrategier?
OBS! Min sociala situation är lite speciell och oflexibel så förutsättningarna kommer inte att ändras, varför jag inte vill ha tips om hur jag löser den.
EDIT: insåg att du endast är inne på att dagspendla men låter detta stå kvar ändå som ev tankeställare
Har du möjlighet att ordna en övernattningslägenhet och ha med vovven? Kanske arbetsgivaren kan hjälpa till med kontakter?
Så har du möjligheten att sova över efter udda pass eller när du känner dig trött och inte vill köra. Kanske inte bor där 5 d/v men jag tror det skulle kunna hjälpa dig genom en tuffare period.
Dyrt ja, men man ska ju hålla ihop och inte heller utsätta sig för för stora risker.
Förvisso inte omöjligt att köra 15 mil * 2 per dag OM det är bra vägar och inte för mycket trafik. Åtminstone om man är van att köra rätt mycket. Om inte så hade jag varit tveksam
Tack för input! Tyvärr är min hund inte så enkel och ett sådant boende skulle kräva ett avskilt läge med rymningssäker hundgård + ordentlig inskolningstid. Inte fått napp på något sådant, så dagspendling it is.
E4 i stort sett hela vägen och 120 på långa sträckor så på så vis är det bra.
Eftersom du vet när detta kommer ta slut så kan du ha en ”kalender” med tomma rutor. Lika många rutor som dagar på perioden. Varje dag sätter du ett kryss i en ruta. Du har klarat av dagen och du kan se hur långt du har kommit.
Hellre ett ”helvete” som du vet kommer att ta slut än en oviss tillvaro!
Dammsug bekantskapskretsen efter någon som kan tänka sig avlasta dig med hunden nån dag i veckan.
Låter som en krävande ras, kolla facebookgrupper för rasen kanske?
Nu vet jag inte vad du har för jobb men jag trivs så mycket med mitt så när jag sitter i min 2 timmars bilfärd dit ser jag mest framemot allt jag ska uträtta under dagen och på vägen eåhe, reflekterar jag över vad som är gjort idag och vad som jag ska göra här nest.
Men jag har övernattningslägenhet på orten ifråga samt möjlighet att jobba 2 dagar/veckan hemifrån så är ca en gång i veckan jag åker ner över dagen annars brukar jag sova över.
Ljudböcker är kalas. Bränn några klassiker du ändå tänkt läsa. Varför inte ”rich dad, poor dad”, “richest man in Babylon” etc RT-relaterat (båda finns på Spotify). ”Lord of the rings” är ca 45 timmar har jag för mig.
Även radiodramatiseringar är kul. Det finns mycket kul inläst på youtube också.
Tåg finns mellan orterna (jönköping - linköping) men jag bor en bra bit från tågstationen och arbetsplatsen ligger en bra bit från den andra tågstationen, så det blir nog för mycket tidsspill men ska se över den iden!