Ni som mediterar

Goddagens,

Ni som mediterar, hur gör ni?
Vad lyssnar ni på? Något klipp på Youtube ni rekommenderar?
Ska man köra olika knep? Känns som en djungel.

5 gillningar

Jag gillar guidad meditation.

Du kan kolla in Maximus den äldre. Väldigt skön att lyssna på. :innocent:

Han har massor med videos occh gratis material på sin webplats.

2 gillningar

Körde med Sam Harris app “Waking Up”, dyraste appen jag någonsin köpt (typ 1500 spänn). Men en bra start om man som jag är väldigt naturvetenskaplig av sig och vill ha väldigt tydliga förklaringar till varför man gör olika övningar och inte orkar med så mycket flum.
Den har framförallt en steg-för-steg introduktionskurs som är väldigt bra.

6 gillningar

Börja med en app av någon slag. Headspace, eller liknande.
När du kört det några veckor och fått inpiration, så kan du lättare själv hitta en rutin so funkar för dig. Att hitta en faktiskt lärare är också väldigt hjälpsamt.

3 gillningar

Det räcker att sätta sig till rätta och blunda en stund.

Är det svårt i början kan det vara bra med någon form av guide, tex någon app med en röst som guidar en genom varje kroppsdel. Svårare att fokusera på annat då.

5 gillningar

Tack, den får testas innan läggdags ikväll :grinning::sleeping:

1 gillning

Sätt dig i ett tyst rum. Sätt dig bekvämt. Blunda. Fokusera på andningen. Försök att ta bort alla tankar. Klart.

2 gillningar

Finns massor på youtube. Så slipper du lägga pengar på nån app om du inte fastnade för det. :blush:

2 gillningar

Byt ut din förståelse för vad meditation betyder i modern bemärkelse.

Poängen är att lära sig att vara meditativ och kommer genom att skapa en distans mellan dig och din kropp&sinne.

Många tror idag att man övertänker och det är negativt men tvärtom tänker folk inte tillräckligt. Det gäller att tänka mer och på rätt saker, att bli mer medveten, ha fokus på rätt saker och ta ansvar.

Förslagsvis prova och sätt dig, blunda och sen fokusera på att skapa distansen ifrån dig själv och allt du identifierar som dig själv. Sen om det är för 1 sekund eller 3h spelar mindre roll.

Lycka till och fråga på om du undrar nåt.
Det är en otroligt potent process!

6 gillningar

Jag började med Headspace och körde det i många år. Bra sätt att komma igång som tidigare tips pekat på.

Just nu har jag precis upptäckt Plum Village, vilket är Thich Nhat Hanhs app, som är gratis och har enormt mycket att upptäcka. Inklusive meditationer så klart.

Själv kör jag oftast Yoga Nidra för stunden (gärna liggandes på min spikmatta), och här är en svensk app med två olika nidror som jag väljer mellan beroende på hur lång tid jag har/tar. (För IPhone nedan, finns en nyare app som de tipsar om men den behöver man köpa och jag föredrar dessa två Yoga Nidra så den har jag skippat.)

Grunden i meditation som jag förstått det handlar inte om att stoppa tankarna, utan att bli medveten när man tappar bort sig från sitt fokus (ett mantra. Andningen. Ett ljus man tittar på. Etc.) och då ta sig tillbaka till fokus. Det är vinsten som kommer göra skillnad i livet i stort, dvs då man inte mediterar.

Lycka till!

4 gillningar

Jag sitter eller ligger, det spelar mindre roll. På tåget, i bastun på gymmet, i sängen hemma.

Jag andas in med näsan och ut genom munnen. Utandningen ungefär dubbelt så lång som inandningen. Men gör det som känns bekvämt. Ibland andas jag bara med mun eller näsa.

Jag gör det till min enda uppgift att observera hur andningen känns.

Många tänker ”felaktigt” att det är ett misslyckande att tänka när man mediterar. Tanken kommer dock alltid uppstå automatiskt så när en tanke kommer försöker man uppmärksamma det och utan dömmande bara släppa den tanken och återgå till det man gör, alltså fokusera på andningen. Det är det som ÄR övningen. Björn Hedensjö liknande det vid en repetition i styrketräning. Det är när du ser tanken och kan släppa den som du ”använder muskeln”, sen slappnar du av igen. Upprepa.

Jag mediterar ofta 3-10 minuter.

Några saker jag provat och reflekterat över:

• När en tanke dyker upp brukar jag kategorisera den innan jag släpper den. Kategorierna väljer man själv men mina är Fantasi, Planering, Oro, Minne. Jag tycker detta är kraftfullt för det sätter diskret fingret på vad hjärnan håller på med och trivialiserar tanken till just bara en tanke som då är lätt att släppa. Numera sker detta snabbt och nästan automatiskt.
  • Jag brukar skilja på interna och externa tankar. Interna tankar är oproblematiska (”nu kittlar det i foten” eller ”här ligger jag och mediterar och försöker att inte tänka”). Externa tankar är de man vill bli bättre på att hantera, kategorisera och släppa. Man kan tänka på det som att så fort tanken handlar om någon/något utanför dig eller framtid/dåtid är tanken extern. Detta är inte viktigt för själva meditationen men mer av en insikt.
  • När jag märker att hjärnan är extremt aktiv blir jag ofta lite frustrerad för det går inte mer än några sekunder innan jag tappar fokus. Då brukar det hjälpa att räkna till 10 andetag. Även en mycket kort meditation är en nyttig meditation. Men ibland är det sjukt svårt. Jag kan försöka gång på gång men känner inte att jag kommer in i det. Ofta är detta när jag har mycket oro. Då är ofta en promenad bättre.

Mina bäst stunder med meditation är när jag kan vara den som observerar. Naval sa i någon intervju ”I am more than my thinking monkey brain” (citatet och resonemanget återfinns i boken) och det tycker jag stämmer bra. När man inser att den del av dig som tänker bara är just en del av dig, som en arm eller ett ben, att den kan observeras och i alla fall till en liten del kontrolleras, då känns allt så SKÖNT, på ett märkligt sätt. Kanske kan man beskriva det som att man har två medvetanden, ett tänkande och ett som kan observera. När jag kan ligga och se en tanke komma, notera och släppa. När känslan i kroppen är starkare än fokus i tanken. Jag kan inte beskriva det bättre, men det är en känsla jag verkligen gillar. Total mental frihet och lugn, om än bara för en kort stund.

7 gillningar

Vill man ha en lättsam introduktion till meditation som koncept gillade jag verkligen boken ”10% happier”. Hans podd är också bra.

Vill man prova guidade meditationer och också få en enkel introduktion rekommenderar jag ljudboken ”Mindfullness” av Joseph Goldstein.

2 gillningar

Slår också ett slag för appen Waking Up. Har provat flera appar och fastnat för den. Inget mumbojumbo, blandande meditationsövningar och behaglig röst.

Känner man att priset är lite väl saftigt, speciellt om inte vet att man får något mervärde av det, så kan få rabatt få den alternativt gratis genom att skriva ett mejl till supporten.

2 gillningar

En kort powernap, max 10 min, fungerar lika bra. Är som kokain för en trött hjärna.

2 gillningar

Det är ju lite en konst att lära sig sova kort men jag håller med, det fungerar verkligen bra! Så länge kroppen inte hinner gå ned i djupsömn vilket den verkar göra efter 12-15 min, så vaknar man pigg och är tillbaka i vaket och alert läge direkt. Jag brukar ställa en klocka på 17 minuter då det tar mig 5-10 min att somna.

2 gillningar

Jag har mediterat till och från i 35 år, olika metoder.

Den metod jag använt de senaste 10 åren är Harvard Dr Herbert Bensons Relaxation Respons metod.

Metoden kommer från hans bok med samma namn som var en bästsäljare i 10 år från mitten på 70-talet och frammåt.

Relaxation Respons metoden är en vidareutveckling av TM meditation där Benson tog bort allt religiöst och dogmatiska trosuppfattningar.

Metoden är super-enkel och man blir avspänd.

5 gillningar

Manualen till TM meditation går att läsa här:
http://minet.org/checktoc.html
http://minet.org/mantras.html

1 gillning

Jag springer en mil samtidigt.
Finns inget som rensar skallen på mig så bra som en språngmarsch i skogen.

5 gillningar

MediYoga (som erbjuds vid en del vårdcentraler) har en app med massor av övningar och positioner som hjälper till med avslappning. Jag har använt den och tyckte den var bra.

3 gillningar

Hej,
Kan varmt rekommendera dig att börja meditera.
Denna bok tycker jag är väldigt givande:
https://www.amazon.se/Mind-Illuminated-Meditation-Integrating-Mindfulness/dp/1781808201/ref=asc_df_1781808201/?tag=shpngadsglesm-21&linkCode=df0&hvadid=476619039055&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=11914300793016979259&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=m&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=9062457&hvtargid=pla-465849603001&psc=1&mcid=c706f139f4e03381a22a87e0584f989b

Alternativt att åka på Vipassana retreat.
Lycka till på denna resa!

1 gillning