Jag har gått över på ljud-meditation. Sök på Tibetan singing bowls på youtube. Du blundar och fokuserar bara på ljuden. Jag brukar följa en “klong” helt tills den försvinner och försöker låta bli att hoppa på nästa. Efter ett tag kommer jag in i någon sorts mild trans. Väldigt avslappnade för min ständigt pladdrande hjärna <3
Träning och sömn gör en pigg och frisk, men meditation tillför något annat. Om man vill såklart, det är kanske inte för alla. Jag upplever ett mycket större lugn och tålamod med mig själv och andra när jag mediterar regelbundet.
Om man vill, är ett tips att boka en helgkurs för att komma igång och få lite guidning.
I Stockholm där jag bor finns några olika buddhistiska föreningar som erbjuder detta. Jag är alltså inte buddhist, men de har bra koll på metoder
Helt onödigt att betala för meditationsappar. Slöseri med pengar.
Skaffa ex Medito. Guidade meditationer, kurser m.m. Mycket bra instruktioner.
Sedan är det bra att klargöra vad det är man vill uppnå med meditation. Gör man på rätt sätt så upplöses jag identiteten/du får annan varseblivning och hanteras det dåligt kan man få psykiska problem.
Själv tycker jag att effekten uppkommer efter 20 min och så. Då jag kan nå jhanas. 5-10 min är bara för att rutin och så. Sedan ska det ju praktiseras varje ögonblick egentligen men det är inte helt lätt i vårt samhälle.
Va? Kan man verkligen få psykiska problem av meditation? Vad är det i så fall som händer?
Ja. Så är det.
Är du i obalans kan det skapa större obalans om man kliver ’in i sig själv’ på detta viset. Så man ska vara lite vaksam, och det ÄR inte för alla.
Finns olika saker. Mer generellt finns det ett fenomen som kallas the dark night of the soul. Främst ett västerländskt meditationsfenomen förmodligen pga ensidig fokus på viss typ av meditation ex noting (har inget egentlig stöd i den sutrorna, hittades på av en burmes). Jepp det finns olika typer. Punktkoncentration eller open awareness verkar inte leda till samma typ av problem.
Andra saker är depersonification som är en mer allvarligt psykisk sjukdom.
Sen finns det ju känsla av meningslöshet, ångest, skräck m.m.
Själv tycker jag det är bäst att blanda olika former. Så du får både kroppslig och “mental” träning sas. Yoga, 10 point practice, meta, koncentrations/open awareness.
Om man har någon allvarligare typ av personlighetsstörning så ska man nog inte börja meditera utan att prata med sin psykolog.
Lite samma som att om man har hjärtflimmer ska man antagligen undvika spinning, och diskutera alla träningsupplägg med sin läkare.
För tex depression och ångest kan det hjälpa med meditation. Tar man fram sin ångest och tittar på den så blir den mindre farlig efter ett tag. Bra dock att prata med psykolog parallellt om problemet är stort.
Jag har aldrig hört talas om att man skulle riskera psykiska problem genom vanlig mindfulness meditation, eller någon annan meditationsform för den delen. Vill gärna se en källa på det om ni har.
Gällande träning/sömn så håller jag med om de positiva effekterna men också att det är något annat. Sömn och träning stillar tanken (vilket är skönt och sunt), meditation hjälper dig uppmärksamma tanken, även när du inte mediterar. Att kunna notera när man exempelvis är arg, istället för att ”bara vara helt i den arga känslan”, är dels användbart men det minskar också stressen och oron som olika känslor skapar.
Så tre bra saker helt enkelt!
Det e nog bara en googling bort. Inte något som det snackas om direkt kanske, men definitivt något jag både hört o läst om. Och makes perfect sense, ÄR man i obalans så är det ganska givet att mer fokus på det inre kan resultera i att den där obalansen förvärras. Om man till fullo tror att ens tankar är Sanning m stort S kan det ställa till det om man då börjar granska sina tankar och bli mer observant - åtminstone om det görs utan stöd/hjälp. Men kan också vara lurigt för folk med svårigheter med andning, eller att svälja etc, då kan fokus på andning vara som en trigger.
Men nej, jag är inte den som drar fram studier på detta. Men att det finns i den medicinska litteraturen, det är jag villig sätta stålar på.
För egen del så har jag sedan många år tillbaka min bästa vän i min inre observatör, som gjort mig enormt mycket gott, just för att jag både kan känna/uppleva och erfara/observera mig själv i en och samma stund. Mycket nyttig färdighet att ha!
Det är först på senare år det egentligen uppmärksammats. Har du aldrig hört talas om något kan du inte vara särskilt involverad i meditation.
Har du hört talas om dark night of the soul?
Willoughby Britton är en av forskare jag känner till som jag hört en del intervjuer med. Tror de har behandlingsprogram också men var några år sedan jag hörde om det.
Goenka retreats har jag läst många rapporter ifrån där det varit mindre lyckosamma utfall. Det är intensiva kurser.
Vill man åka på kurser och retreats men inte vill ha någon religiös meditation då är Acem bra.
Det är en enkel effektiv mantra-meditation med lite mer psykologiskt tänk, snarare än andligt.
Intressant läsning, tack!
Transcendental Meditation till och från i 25 år.
Forskarna har som någon påpekat kommit ifatt här dels genom bekräftat dess effekter samt skalat bort en del av rökelsen
Att behöva ha en app för att meditera är ungefär som att ta mediciner för att ta bort biverkningar från övriga mediciner.
Stäng av telefonen en helg gör troligen ännu större effekt.
Hej,
Där finns många typer av meditationer men folk tenderar göra det så himla komplicerat.
Vad meditation egentligen handlar om är att bara sätta sig ner och blunda utan att göra någonting. Du kommer då märka att du förlorar dig själv i tankar och då kan du använda dig av uppmärksammandet av andetaget för att komma tillbaks igen.
Det är vad meditation handlar om och man kan inte göra fel. Rekommenderar börja meditera själv utan guidning. Sätt en klocka på 5-10-15-20 minuter, ta det som känns överkomligt och sen bara sitt.
Du kan inte sitta fel eller göra fel. Allting handlar om att du bara ska sitta och blunda ett tag och inte göra någonting annat. Sitta med allting som är precis så som det är, och det händer av sig själv när du bara sitter.
Lycka till
Yoga nidra är en väldigt simpel och effektiv meditation. Finns flertalet guidande meditationer på youtube. Kräver dock hörlurar som stänger ute ljud.
De yoga nidra jag gör gör jag utan hörlurar. Funkar finfint. Så inget måste. (De väver in ljud utifrån i ’nedstigningen’ liksom.)
Bra beskrivet!
En insikt är att det inte fungerar att aktivt försöka sluta tänka på något, däremot fungerar det att aktivt försöka tänka på något annat, ofta något väldigt enkelt som på det sättet blir en vila för hjärnan. På det sättet kan man delvis bryta loopar som snurrar och även få ökad medvetenhet om vilka tankar det är som återkommer till medvetandet
Ahh, den ska jag testa:grin:
Ofta skönt med en löprunda.
Men hur hanterar du total stillhet?
Då sover jag