Öva på tacksamhet, hur?

Jag tror på devisen att en blir som en pratar och på samma sätt kan en öva och förstärka känslor om en vill det.

Med det sagt,
Vad har ni för tips på att förstärka känslan av tacksamhet?

Samtala med min fru och läsa dikter om tacksamhet funkar bra för mig. Skriva ned någon slags tacksamhetsdagbok blir aldrig av och inte heller meditation.

Jag brukar vara tänka mig in i ett tänkbart scenario som är mycket värre än det jag för nuvarande är i.

T.ex. om det känns motigt att gå till jobbet så tänker jag på hur stressande och jävligt det skulle vara att inte ha något jobb, med räkningar som ska betalas, dålig självkänsla, partner som tjatar osv. Funkar rätt bra.

1 gillning

Kolla in appen Gratitude. Trevlig och enkel att använda och som påminner dig om att skriva något du är tacksam över, lite utmaningar, och även ger förslag på omvända sätt att tänka mer positivt och trevliga citat och annan läsning.

Testa någon guidad meditation från YouTube. Kanske börja med enkel kroppsskanning. Tror tricket är att leta tills man hittar någon person du trivs med att lyssna på. Kolla in The Mindful Movement. De har mycket bra.

1 gillning

Något så enkelt som att säga “tack” många gånger under dagen, för alla små saker som man är tacksam för.

Tack för att jag kan jobba hemma
Tack för att jag har råd att betala den här räkningen
Tack för att vi lagar så god mat

2 gillningar

Kan också tycka att tacksamhetsdagbok är svårt att få till.
Själv försöker jag skriva något ett par gånger i veckan. Dessa gånger börjat jag alltid med något jag är tacksam för. Skriva gör jag för att försöka prima mig själv till den framtid som jag önskar.

Meditation har jag gjort i perioder, men många gånger inte något som jag värdesätter så mycket att jag fortsätter med det regelbundet.

Försöker visa tacksamhet dagligen på olika sätt, att faktiskt säga tack till andra. Att göra mig själv medveten om att allt jag idag har inte är en självklarhet, utan något som jag är tacksam för.

Har skett ett enormt skifte i hela min tillvaro sedan jag började tänka mer tacksamhet. :pray:

2 gillningar

För mig är det viktigt att uppmärksamma och uppskatta när någon gör något för mig. Små saker går ofta förbi en om man inte letar efter det. Också mer än bara säga “tack” även ge tillbaka även när det inte är förväntat av en. Att vara där för andra när de behöver hjälp med något är ett bra sätt att visa tacksamhet över att man har de i sitt liv.

För min del vill jag inte krångla till det, så jag gör som du, men använder ordet tacksam istället för tack. I slutänden är det samma sak :smiley:

En naturlig del i ett kristet böneliv. Be för dagen på morgonen och summera, tacka, etc på kvällen.

Finns en del appar som gör nästan samma sak utan att rikta tacksamheten till en högre makt.

Daylio tyckte jag hade ett intressant koncept på en mässa jag var på för några år sedan. En slags app-psykolog om jag fattade det rätt, med fokus på mående och just tacksamhet.

Att le mot människor, kända eller okända, som man får ögonkontakt med tränar upp den empatiska sidan utan att det egentligen kostar något. En vänlig omvärld gör en mer glad och tacksam.

När du lägger dig på kvällen, tänk på tre saker du är tacksam för denna dag. Om du har en partner som du lägger dig tillsammans med, berätta högt för varandra om tre saker var.

1 gillning

Rekommenderar Michael Dahlén - en liten bok om lycka

2 gillningar

När jag öppnar ögonen på morgonen så är min son det första jag ser. Då förstår jag varför jag går upp varje morgon och sen är det mer bara att göra det :slight_smile:

1 gillning

@Mikael.K Vad fint skrivet!

1 gillning

Tack så mycket :slight_smile: Dessa små liv är sannerligen mirakel som är värda att vara tacksam för.

1 gillning