Treefox AB är live! Drömmen om att livnära sig på egenutvecklade appar

Hej alla och tack för ett toppenforum!

För ett halvår sedan tog jag och min flickvän en rejäl risk - vi sa upp oss och sålde vår lägenhet. Målet var att ta minst ett år för att utveckla iPhone-appar, kombinerat med att resa. Nu halvvägs genom nämnda år har vi äntligen lanserat vår första större app, “Been To - Explore the World”. App Store länk

Appen skapar en karta över världen som är täckt i dimma, och varje plats du varit på avtäcks. Tänk som gamla RTS-spel där man hade “fog of war”. Denna platsdata samlas in i bakgrunden kontinuerligt under dagen och delas aldrig med någon annan än dig själv (inte ens oss). Man kan dessutom se hur många procent av närliggande områden man upptäckt.

Nu när vi avslutat den första utvecklingsfasen av appen står vi inför många kluriga frågor;

• Hur fasen funkar det om man enbart har försäljning utan moms? (apparna säljs till Apple som säljer vidare till slutkund. Ingen ingående moms hamnar hos oss)
  • Hur får man till en organisk tillväxt? Vi tycker att det finns många bra vinklar med “en app som får dig att lägga ner telefonen”, “en app som får dig ut genom dörren” och liknande. Kan det finnas föreningar eller tidningar som skulle nappa på den idén kanske
  • Hur validerar man att det är värt att stoppa in mer av våra egna pengar för marknadsföring

osv.

Jag hoppas att något av detta är intressant för forumet, så tänkte jag att jag kan hålla er uppdaterade! All feedback och tankar mottages tacksamt

Om ni vill testa appen och kanske lägga in en recension hade det gjort enorm skillnad för oss!

4 gillningar

Kul idé, hörde den pitchas i en podd för något/några år sedan. Kul att det kom en sådan app.

1 gillning

Kan man tävla med vänner och främlingar? Kul att se vem som har högst procent i olika städer osv.

Kul app för att komma ut och röra på sig i hemstaden också tänker jag.

Marknadsföring på Instagram/Snapchat? Kan man tävla med vänner borde det komma lite spridning där.

Kanske hitta någon lagom stor influencer som springer mycket? Någon som reser mycket?

2 gillningar

Bygg en sån timbank app som jag vet de har i Spanien. Man kan alltså hjälpa någon med någonting och varje timma är lika mycket värd.

Alltså du rensar i min trädgård i 5 timmar sen kanske en tredje person kommer och hjälper dig bygga Ikea möbler i fem timmar osv.

I Sverige räknas det säkert som förmåner / förtäckt lön etc ungefär som när egenföretagare byter tjänster med varandra utan att pengar är inblandade men det juridiska kan man säkerligen lösa

1 gillning

Kul idé, hörde den pitchas i en podd för något/några år sedan. Kul att det kom en sådan app.

Vad var det för podd? Hade gärna lyssnat :smiley:. Det finns liknande appar på app store så helt unik är inte idén, men vi tycker såklart att vår gör det bäst :wink: . “Procent av närliggande områden” vet jag ingen som erbjuder i kombination med fog of war

Kan man tävla med vänner och främlingar? Kul att se vem som har högst procent i olika städer osv.

Det är den vanligaste förfrågningen vi får. Vi ska definitivt utforska det, men oklart om vi tar vägen “publika leaderboards” eller bara ett bättre sätt att dela screenshots osv. Det är ju solklart att det vore roligt att se “fasen nu har den där jäveln gått om mig i Täby, jag får ta cykeln med en gång” :smiley:.

Kanske hitta någon lagom stor influencer som springer mycket? Någon som reser mycket?

Ja det känns som att samarbeten med lite mindre influencers borde kunna ge oss mycket :muscle:

Cool app, kommer den till Android också i framtiden?

Skulle gärna ha den för att bli bättre på att utforska mitt närområde mer. Kanske inte så mycket för att resa i världen, mer för att se vad man har missat runt hörnet och få en sporre att avtäcka mer Fog of War :slight_smile:

2 gillningar

Även jag känner igen denna idén från någonstans, men vet inte var. Kul att vi satsar på det, lycka till!

1 gillning

Bygg en sån timbank app som jag vet de har i Spanien.

Det är en riktigt bra idé. Vi älskar “tjänst”-appar, typ tipptapp. Det kanske får bli vårt nästa initiativ :slight_smile:. Jag kommer gärna och krattar löv hos någon som är bra på redovisning :rofl:

1 gillning

Cool app, kommer den till Android också i framtiden?

Inga planer på det än tyvärr. Vi är mycket snabbare på att utveckla för iPhone, och tyvärr betalar Apple-användare mer för appar :wink: . Men om appen går bra kommer det säkert en Android-version bara för att jag tycker att det är kul att lära mig nya saker :smiley:.

Skulle gärna ha den för att bli bättre på att utforska mitt närområde mer

Det är det jag använder den mest till också! Tar en ny väg på hundpromenaderna varje morgon. Det ger någon sorts dopaminkick

1 gillning

Kul idé! Kollade igenom lite snabbt på appen bara och som gamer tror jag något som kan uppskattas av många är om man lägger till typ “achievements”. Typ “Gå 50000 steg i Japan” eller “Utforska 10% utav Finland” sen även någon scoreboard för jämföra sig mot andra.

Lycka till!

2 gillningar

Grattis till lanseringen. Har själv en app på App Store som omsatte 800k förra året.

Inga av mina bolag har ingående moms. Det är inga problem men många tror felaktigt att man behöver ha ingående moms för att kvitta mot utgående moms. Så är inte fallet. Man kan alltså dra av moms på inköp oavsett.

Det finns nog väldigt många svar på den frågan. Min app har växt av sig själv. Folk rekommenderar till varandra, bloggare skriver om den och enstaka tidningar har inkluderat den i artiklar. Därmed inte sagt att man inte kan hjälpa appen på traven via olika marknadsföringsalternativ.

Jag skulle kolla på “retention rate” / “stickiness”. Stannar folk kvar i appen eller förlorar man alla dag ett. Stannar ytterst få kvar är man inte där ännu. Då är det bättre på att satsa på att förbättra appen än mer marknadsföring. Dock svårt att veta exakt var gränsen går så ibland behöver man göra både och.

1 gillning

Kul! Vad heter din app?

Det är inga problem men många tror felaktigt att man behöver ha ingående moms för att kvitta mot utgående moms. Så är inte fallet.

Innebär det att jag nån gång per år får en klumpsumma från Skatteverket för moms jag betalat för tex marknadsföring eller andra utgifter?

Jag skulle kolla på “retention rate” / “stickiness”.

Bra tanke!

Är gärna anonym på forumet men kan skicka ett PM.

Japp. När man momsregistrerar sig brukar man välja i vilka intervaller det här sker. Jag redovisar moms varje kvartal men det går ju att göra det årsvis med.

Laddar ner eftersom jag ska på resa i närtid, något off-brand för mig. Men just därför kan detta ju vara lite roligt!

1 gillning

Vore bra om man kunde importera data från Google Maps. Där finns sparat alla platser jag varit på de senaste femton åren, och då känns det dumt att starta från scratch med den här appen.

2 gillningar

Vore bra om man kunde importera data från Google Maps.

Absolut, det kommer! Vi funderar lite på hur vi ska hantera detta tillsammans med “leaderboards” eller generella tävlingar. Om man kan importera lätt så skulle iallafall jag bli lite misstänksam när andra har så himla bra poäng.

Just nu tänker jag att vi kommer låta folk importera, och detta visas upp på den stora kartan men inte i leaderboards :slight_smile:. Men vill se till så vi tänkt genom det ordentligt innan vi sätter oss i en jobbig sits

1 gillning

Det vore väldigt kul att höra från någon som ser det som off-brand :smiley:. Kanske är det himla kul när man väl provar

1 gillning