NFT art - vad är det?

Kanske hör min fråga inte alls hemma här då får den så klart tas bort.
Jag har blivit kontaktad av en person (i Manchester, GB) som vill köpa min konst som NFT.
Tror det ligger nära bitcoinmiljön men vet ej alls.
Ngn som vet vad det är?
Tips och råd mottages tacksamt.

1 gillning

NFT = Non Fungible Token, ett digitalt ägandebevis för exempelvis konst på internet. Om någon vill köpa din konst som NFT betyder sannolikt att de vill äga en unik digital kopia av den och betalar med kryptovaluta.

Det är åtminstone principen. Problemet som jag ser är att NFT’er egentligen inte är unika digitala kopior. Det är snarare ägandebeviset som är unikt. Om man exempelvis köper Neon Cat GIF’en som en NFT, är den helt identisk med samma GIF som du kan ladda ned på nätet. Det är det digitala kvittot som är unikt.

Jag är mycket skeptisk till NFT’er i investeringssyfte. Det kan dock ha en plats för att sälja digital konst.

2 gillningar

Stor varning på det.
Låter som något jag såg i en liknande tråd på fotosidan.

Saxat från MrMtbs inlägg där:
“När jag första gången blev kontaktad av en “samlare” som ville köpa 4st bilder för det lockande styckepriset av $4000 läste jag på om NFT och bollade med en kompis som jobbar med kryptomining och det verkar som att det de är ute efter är att du använder en speciell sida (som dom är anlitade av) för att “minta” dina bilder till NFT:er till en hög kostnad för att sedan kunna sälja bilderna till dom, vilket förstås aldrig händer. Jag föreslog en av de största legitima sidorna för detta (som är mycket billigare) och sa att “jag alltid använder denna”… har varit tyst efter det.”

6 gillningar

Varmt tack för ditt svar! Jag är också skeptisk men en mycket nyfiken själ också. Har ägnat hela dagen åt att försöka förstå, öppnat konto på OpenSea samt skaffat wallet MetaMask. Tänker inte investera i NFT men testa att sälja mina bilder. Fy så krångligt det var.
Tack än en gång för att du tog dig tid att svara!
Birgitta

Tack för ditt svar! Värdefullt att få den infon. Jag ska förhålla mig försiktig och kritisk till den som kontaktade mig på Instagram. Tack än en gång! Birgitta

Om någon köper din konst till ett väldigt bra pris… Så finns det ingen anledning till att betala en avgift för att få ut pengarna. Ska de ha betalt kan de dra av från utbetalningen. Låter självklart men man kan ofta bli fartblind.