Affärsidé: krigsbilder från Ukraina

Jag lade upp en annan tråd om ”begagnad konst” och där kom en idé upp som jag tänkt vidare kring. Jag lägger därför upp en ny tråd för att få råd och tips om detta.

Jag har en vän i Ukraina som är professionell fotograf. Han har jobbat i det yrket rätt länge och är medelålders. Idag är han soldat vid fronten i Donetsk. Han har familj och barn som bor utomlands. På sin Facebook-sida brukar han lägga upp egna bilder på utbombade byggnader med dramatisk himmel och rökpelare i bakgrunden och liknande saker.

Jag tror det finns en rätt stor kommersiell potential i den här typen av motiv. Jag tänker då särskilt på att det också kunde vara ett helt reko sätt att hjälpa honom och hans familj. Jag har inget eget behov av att tjäna pengar på detta. Däremot kunde jag kanske ta på mig rollen av ideell mellanhand och hjälpa honom få lite intäkter. Han hade det tufft ekonomiskt redan innan kriget.

Jag ser följande möjliga hinder:

1. Jag misstänker att de där sexiga bilderna är tagna med mobilkamera. Det är svårt att ha med sig mer rejäl fotoutrustning i frontförhållanden.
  2. Att rama in bilder i mer rejäl form kostar en hel del. Jag har tidigare köpt konst utomlands som jag ramade in i Sverige. Inramningen kostade lika mycket som tavlorna.

Den enkla lösningen kanske skulle vara att nöja sig med storlek A4 eller liknande och sätta in fotona i en ram från IKEA för 49 kr. Jag vet dock inte om en sådan tavla skulle vara säljande.

Den riktiga potentialen tänker jag dock skulle vara att göra riktiga panoramabilder av liknande format som Yellowkorner erbjuder. Sedan är frågan förstås inte helt svartvit. Det kanske går att hitta någon kompromiss.

Min initiala fråga är om det finns någon som har mer professionella kunskaper om fotografi, efterbearbetning och liknande som kan ge några råd. Vad kan man egentligen göra med mobilbilder? Vad kan man göra för att maximera möjligheterna?

Jag har andra vänner med bakgrund i öst både i Sverige och andra länder som potentiellt skulle kunna engageras i detta. Dock vore det bra att ha förstått frågan, möjligheterna och begränsningarna innan jag kontaktar min vän vid fronten eller några andra. Ingen av dem är ju några affärskunniga personer. De är kunniga inom hantverket och skulle kunna engageras för att lösa olika moment. Den slutliga marknadsföringen och distributionen skulle jag sannolikt behöva lösa själv.

2 gillningar

Ett förslag är ju att kontakta någon stor influencer som kanske eventuellt skulle kunna tänka sig att marknadsföra bilderna för ett gott syfte. Instagram-influencers talar ju genom bilder så det är väl kanske mest passande.

Kontakta något poster-företag för lite råd. Där kanske finns nån som kan svara privat.

Lycka till.

Det finns grupper för saker som har med Ukraina att göra. Jag är medlem i allt sådant. Jag tror inte att den biten skulle vara något problem.

Just nu handlar frågan mer om bildtekniska frågor. Det känns fel att lägga tid på saker utan att veta hur potentialen ser ut.

Ser ut som snygga bilder och ett viktigt sammanhang, tror absolut att det skulle gå att hitta en marknad.

Det är tekniskt möjligt att göra förstoringar av mobil-bilder som håller acceptabel kvalitet men det är ju inte säkert att din fotograf-vän vill stå för kvaliteten som mobilen ger… han kanske vill ha mer kontroll över hur hans material används?

Jag funderar också på den etiska aspekten av att hänga dokumentära, nutida krigsbilder på väggen, inte helt säker på att jag gillar det. Tänker mer att de passar i en utställning snarare än på väggen i ett privat sammanhang…

Jag utgår från att det handlar om att få in pengar och då tror jag att gruppen som vill stödja Ukraina är vad du bör satsa på

Det finns redan ett antal ukrainska fotokonstnärer som ställt ut i Europa och det är inte mycket pengar i fotokonst av mindre kända fotografer.

Även när det gäller posters av kända fotografer är det hundralappar per framtagen bild se t ex https://linkimage.com/