Vill sälja egenproducerad abstrakt konst

Hej!

Jag älskar modern abstrakt konst och önskar jag kunde köpa/sälja detta hela dagarna. Egentligen är jag inte så intresserad av vem konstnären bakom är, en tilltalande abstrakt tavla kan tillverkas av såväl en amatör och ett proffs, det är snarare vilken känsla som förmedlas.

Men om vi ska lämna känslorna utanför, vilket är bra när det kommer till ens upprymda affärsidéer så önskar jag få lite tips och rådgivning kring hur jag ta det här till nästa nivå.

Jag är heltidsanställd key account manager idag med en civilekonomexamen. Haft ett företag under mina studier men gjorde produkten alldeles för svårsåld och tidskrävande. Återvunna solglasögon med rostigt motiv (läs abstrakt) var temat då.

Nu vill jag hitta en enklare väg och har funderat på att sälja gratulationskort via blomsterbutiker, akademibokhandeln, livsmedelsbutiker etc. Jag målar egna motiv idag och skannar in dessa. Därefter adderar jag olika design/budskap på dessa. Personligen tycker jag dom är snygga och verkar få medhåll från omgivningen.

Jag har tänkt göra en uppsättning med 4-5 olika kort, beställa hem några gratulationskort och köpa hem ett stativ som dessa kan stå på. Därefter börja vända mig till butikerna och se ifall de vill lägga en beställning.

Vad bör jag tänka på i samband med detta? Tror ni det finns tillräckligt bra marginal i att sälja gratulationskort? Hur automatiserar man detta på bästa sätt, jag vill ha så lite handpåläggning som möjligt.

Laddar upp en bild på första gratulationskortet jag gjort:

*Ska vara på svenska men just denna är på engelska.

6 gillningar

Snyggt!

Jag har dock ingen aning om branschen. :]

Kul du hittat något du tycker är roligt!

2 gillningar

Det var riktigt snyggt, absolut något jag kan tänka mig att köpa. Dock vill jag ha kort med svensk text om det inte är till någon som enbart pratar engelska.

3 gillningar

Håller med om att det är snyggt. Föredrar dock också text på svenska.

2 gillningar

Snygg design. Lycka till

2 gillningar

Spontant, utan att veta (och detta kanske du har tänkt på själv), så känns det smartast att börja med att kontakta rätt exklusiva butiker med privat ägande som inte är stora kedjor. De kan dels ta rätt saftigt betalt utan att skrämma bort kunderna och dels så kan du där rätt fort träffa ägaren som kan ta ett självständigt beslut utan att behöva kontakta någon chef högre upp. Så, ta på dig kostymen och dra till de rikaste områdena :slight_smile:

En annan spontan tanke är att du kanske skulle kunna ge butiken typ 5 kort gratis som de kan sälja. Om du är relativt säker på att din produkt är bättre än andras så borde dessa sälja slut rätt fort varpå butiken kanske är intresserad av att köpa in fler.

2 gillningar

Vilken bra idé, det ska jag absolut prova. Hade inte tänkt på det.
Tror du har rätt i att börja med några mindre butiker och successivt kontakta större om korten säljer. Kortare beslutsvägar är fördelaktigt också, vet hur komplicerat det kan vara att söka inköpschefer på diverse kedjor.

Tack för tipset!

Tack Maximus och allt andra som kommenterat!

Ja om man inte kan sluta tänka på det är det lika bra att börja utforska möjligheterna :slight_smile:

1 gillning