Starta eget - vad behöver jag veta?

Går och klurar på om det inte vore kul att testa nåt nytt vid sidan av, men lyckas inte alls få kläm på hur jag ska göra. Hittar mest information om hur man bör tänka när ambitionerna är betydligt större än mina.
Vore därför mycket tacksam för input från er!

Skulle vilja designa och sälja trycksaker (själva tryckandet behöver jag dock leja bort), samt eventuellt ta uppdrag kring detta. Vet att efterfrågan på detta område finns, och den finansiella risken för min del är i princip obefintlig.

Är anställd på heltid i kommunal verksamhet, just nu föräldraledig på deltid, och så är jag fritidspolitiker på det. Utrymmet för företagande är alltså ganska begränsat, och jag räknar inte med några stora vinster, snarare några tusenlappar per år. Skulle det gå bättre än så är det bara en bonus. Om jag förstått det rätt är dock hobbyverksamhet uteslutet, utifrån att jag i så fall skulle ta emot beställningar?

Var börjar jag, vad behöver jag tänka på? Var hittar jag vettig information om hur jag går tillväga?

Tack på förhand!

2 gillningar

Hej,
Jag rekommenderar att du gör en affärsplan. Håll det mycket enkelt, inget komplicerat.

• Vad ska du sälja och till vem?
  • Budget: Vad kostar din produkt A-Ö. Vilka andra omkostnader krävs? Är kalkylen rimlig utifrån den tid som du kan ägna åt företaget?

Intressant att du skriver att det finns en efterfrågan på området samt att den finansiella risken i princip är obefintlig. Låter som en nobrainer att starta din verksamhet :slight_smile:

Jag rekommenderar att du börjar på verksamt.se. Däremot får du gärna specificera vad du åsyftar när du skriver vettig information. Vad menar du?
Lycka till!