Företagare, vad behöver ni hjälp med?

Hej

Jag vill gärna höra från er som har tänkt på att starta eget, nyligen har startat, eller är i en tillväxtfas där det inte längre är möjligt att göra allt själv. Här är några frågor jag funderar på, och jag vore tacksam för era tankar och erfarenheter:

1. Vilken bransch arbetar ni inom eller överväger ni att starta ett eget företag

2. Vad har ni behövt mest hjälp med i de olika faserna? Är det frågor som rör
    *Ekonomin?
    *Affärsstrategi?
    *Skapande av rutiner och processer och hitta system som passar?
    *Projektledning och planering?
    *Eller något annat, isåfall vad?

3. Vad för typ av stöd eller tjänster är ni villiga att betala för, eller hade ni velat betala för nu när ni tittar tillbaka?

4. Till er i tillväxtfasen och har råd att anställa men kanske tvekar, vad behöver ni hjälp med? Vad får er att tveka att anställa?

5. Med tanke på vilken fas ni befinner er i just nu, hur mycket skulle ni kunna tänka er att budgetera för det ni behöver hjälp med? Har ni någon uppfattning om vad som skulle passa bäst för er: pris per timme, månadspris eller ett fast paketpris?

Jag funderar själv på att starta ett nytt företag men är ännu inte helt säker på vilken inriktning jag ska välja. Det jag vet är att jag har ett starkt intresse för att hjälpa andra att lösa problem och hitta svar på frågor de kanske inte har tid eller energi att ta tag i. Jag ser mig själv som en problemlösare och har lång erfarenhet av att söka information och göra research som en databehandlare.

Jag har även tidigare arbetat med admin och bokföring, framför allt i ideella organisationer, och jag har även skött min egen bokföring för min enskild firma. Dessutom har jag en kandidatexamen i företagsekonomi. Att starta en redovisningsbyrå är därför en naturlig tanke, men jag funderar också på om jag vill kombinera detta med andra tjänster som kan stötta småföretagare.

Jag är särskilt intresserad av att arbeta med personer som:

• Fundera på att starta eget men känner sig osäkra på hur man kommer igång.
    (Vet dock inte om denna grupp vill/kan betala för denna typ av stöd då man inte är igång med verksamheten och det finns en del hjälp man kan få gratis?)

• Mikroföretag som växer men inte vet hur de ska hantera allt själva.

Tacksam för alla svar :blush:

Skatterådgivning, man måste lägga massor av tid och energi på att först sätta sig in i alla krångliga regler och sedan själv försöka räkna ut hur de bäst tillämpas för företagets och dess ägares bästa.

2 gillningar

Skatterådgivning, det tänkte jag inte ens på men ska definitivt ta med mig det. Tack!