Köpa designmöbler för att få njuta mer av kapitalet

Jag försöker köpa grejer som slits med värdighet istället för att bli fulare och fulare, men bara saker som hänger med i flytter, så det har hittils blivit matbort och matstolar i massivt trä och lädersitsar

Jag ser det inte som en investering dock, tror inte man kan sälja det begagnat så enkelt ändå. Dock slipper man köpa nytt och kan njuta av en bättre känsla och look.

4 gillningar

Jepp så blev det i alla fall för mig och min fru när jag blev FIRE och har råd (nivå 4).

Saker från Svenskt Tenn: Fåtölj 336, Josef Frank, Baranquilla, vinröd bredvid kakelugnen. Tre Taklampor 2353 i hallen och en bordsslampa 2575. Samt handbyggd Howardsoffa, puff och fåtölj från Norell/Newport med tyg från Ralph Lauren. Platsbyggda garderober i hall, tvättstuga och nya walk-in-closet plus kommod och skåp i badrum. Allt bygge från Simont Hjerpe.

Alla saker vi drömt om men inte kunnat fixa tidigare under småbarnsåren. Nu njuter vi och allt är betalt och klart.

Passade på att bygga ut och fixa till huset från 2001 med groventré, salong, sovrum och konverta ett barnrum till walk-in-closet samt slänga ut braskaminen till förmån för en 1,6 ton kakelugn från Gabriel. Men det är en annan historia.

2 gillningar

Om du vill njuta av kapitlet, köp det du själv tycker är fint och skönt.

Och ställ in dig på att slita ner möblerna. Att använda dem är ju bästa njutningen.

10 gillningar

Ja, det gör jag då jag tycker det är en investering som skapar värde i vardagen.

CH24 -stolar, String -hyllor och Flos Taccia -lampa hör till favoriterna :smiling_face_with_three_hearts:

2 gillningar

Har köpt lite när andan fallit på. mest armaturer, tvålpumpar och annat smått ifrån VIPP och skrivbordsbelysning ifrån Artemide. Även en Herman Miller kontorsstol (fantastisk stol, inte bara snygg utan även löjligt bekväm). Köper sånt som håller över tid och/eller kan säljas om man tröttnar.

4 gillningar

Jag tror tyvärr man lurar sig själv om man tror att man kan köpa ett fåtal designmöbler nya, och sen räkna med att de behåller, eller t o m ökar i värde under åren av användning. Visst en designmöbel kommer ha mycket bättre andrahandsvärde, procentuellt sett, än en Billy-bokhylla. Men, värdeminskningen i kronor på designmöbeln kan mycket väl vara större än värdeminskningen på Billy-hyllan, trots att den blev värd noll så fort den hämtats från IKEA-lagret.

Ska man faktiskt behålla/tjäna pengar på designmöbler tror jag det är mycket kunskap, tid och inte minst, volym som gäller. Man måste jaga bra deals, köpa på auktioner m m, veta nuvärde och pristrender både för prylen i fråga och prylkategorin i stort. Och, tror jag, man måste köpa brett, så man får med prylen som blev en framtida designklassiker för att kompensera för alla grejorna som ingen längre vill ha.

Sen tycker jag absolut att man kan köpa fina möbler man planerar att ha länge ändå! Det motverkar slit&släng-samhället, och gör samtidigt att man kan ha mycket finare möbler, man är mer nöjd med, och som håller för att användas, i sitt hem. Dessutom slipper man byta ut möbler hela tiden, å åka till IKEA, vilket för mig i alla fall är ett extremt stort plus. :grin:

Å a s gäller inte det bara nyköpta designmöbler, utan också en hel del vintage/antikviteter/modern-antikviteter/andra kvalitetsmöbler från inte med nödvändighet känd designer.

Vi har betydligt mer i kategorin kvalitetsmöbler från blocket/auktion/arvegods, och extremt selektivt i kategorin nyköpta designmöbler. Tror faktiskt bara vår sovrumsspegel:

4 gillningar

Ska det funka behöver man egentligen behålla dem över flera trendcykler. Även designermöbler går det ju trender i. Någon nämnde Arne Jacobsens Sjuan ovan, klassisk stol men den typen av stol peakade runt 2005-2010 sist. På så sätt är egentligen de mest neutrala möblerna bäst, typ Lilla Åland, aldrig riktigt inne och aldrig riktigt ute. Denna typ av märkesmöbler borde stå sig bäst ekonomiskt.

8 gillningar

Nope, vårt hus liknar snart en äkta ikeakatalog. Får en del rabatt via släktingar, sen är det skönt när barnen förstör möblerna att det inte gör så mycket. Totalt ointresserad. Dyraste möbeln är nog min kontorstol för 15k(Malmstolen 7000) men det är ju arbetsutrustning imo.

3 gillningar

Har bott i äldre lägenheter och då varit rätt tillfreds med loppismöbler (vissa rena fynd typ danska soffbord från kända formgivare).

För några år sedan blev vi dock med relativt nybyggt hus och där kändes det som att vi ville ha mer nutida möbler (även om vi har behållit mängder inredning såsom lampor/krukor/vaser/porslin etc).

Det som till en början var ett matbord från Norrgavel blev till slut en övervägande del möbler därifrån. Nu såhär 5 år senare känns det fortfarande lika rätt och jag hoppas att känslan är densamma om 10 eller 20 år om vi bor kvar här då :slight_smile: Vi var så nöjda med servicen från Göteborgsbutiken att vi var där med en julklapp till och med.

@Singlemalt jag är dock inne på en sån där Herman Miller (eller annan bättre kontorsstol). Några tips på handlare/modell?

4 gillningar

ch24 är sjukt osköna tycker jag. Så glöm inte att du ska gilla möblerna också :slight_smile:

själv har jag en Karin m fotpall som jag älskar samt j39 mogensen till matrumsbordet som jag själv tycker är sköna. Allt inköpt på auktion och har ökat i värde rejält sen dess. Karin var tvungen att restaureras totalt hos en tapetserare - kostade mer än jag gav för själva fåtöljen och pallen men välinvesterade pengar!

2 gillningar

Har köpt mjuka fina dynor i tyg till mina CH24, dels så blir de skönare, och dels så slits inte sitsen.

En sida används för vardags och en sida för fest :slight_smile:

1 gillning

Det va min första designermöbel jag köpte och den är vid det här laget 15år gammal (ser dock fortfarande ny ut). Så jag tror inte ens butiken jag köpte den ifrån finns kvar. Dock kan jag ändå rekommendera att titta på “refurbished” som ser typ nya ut men till mycket förmånligare pris än en helt ny.
Det finns reservdelar till allt på stolen så om något går sönder eller börjar se slitet ut så är det bara att ersätta. Det enda jag har bytt på min är hjulen. OBS! Det är olika storlek på storlarna beroende på din storlek så titta i en tabell innan du handlar) :slight_smile:

Jag har en Aeron i denna kombination:

2 gillningar

Har nog aldrig köpt en designmöbel. Skulle kunna tänka mig gällande lampor, jag tycker det är rejält svårt att hitta lampor man gillar både begagnat men även nytt på de vanliga kedjorna.

Lägger däremot gärna mycket pengar på säng och sådant men det handlar inte om design, snarare att den ska vara bra. :slight_smile:

Min första Swedese produkt ett smyckesträd, köpt denna för ett bra pris.
Nästa gång blir det en möbel (Y)

4 gillningar

Snygg! Blir det en laminostol då kanske? (världens bästa fåtölj!)

2 gillningar

Ja vi får se en flower bord alt en lamino stoll. Men har princip sak det måste vara för ett lågt pris som möjligt.

Trevligt! Jag har båda två. Du kommer aldrig hitta en 50% kampanj, men ibland kommer bra kampanjer, så håller man bevakning brukar man hitta ett tillfälle till slut. Jag tror t.ex. att vid vårt ena köp ingick en fotpall på kampanj. Enda rådet jag har är att välj ut den modell du vill ha och bevaka den och nappa inte på kampanjer på mindre vanliga färgkomibinationer som ibland reas ut (om du nu verkligen inte vill ha det). Tänk långsiktigt!

1 gillning

Swedese brukar ha fabriksutförsäljning, ett flower bord kan då kostar 4500 kr och Lamino set kostar 14 000 kr. Nästa gång de har utförsäljning så kommer jag publicera eventet i tråden.

6 gillningar

Nu är det dags för Swedese fabriksutförsäljning den 7 mars 2026.

3 gillningar

Jag kan personligen tycka det är värt att lägga lite extra på något som man verkligen vill ha, om man har intresset och spenderar mycket tid i hemmet på nivå 3 och uppåt. Jag och frugan har börjar släppa på garden och kan tänka oss att spendera lite mer för att få exakt det vi vill ha.

Från 90% IKEA till 50%, ser jag framför mig de närmaste åren.

5 gillningar