Det är tyvärr sådana här trådar som får mig att vilja lämna Rika tillsammans emellanåt. Extremt privilegierad övre medelklass mer inkomster och ekonomiska förutsättningar långt över vad som är “standard”, som behöver rådfråga på ett forum om de kan köpa designstolar för 32 000 kronor.
Sorry, men det är så navelskådande så det inte är klokt. Samma med inlägg med någon kille i 32 årsåldern som har enorm ekonomisk stress trots avbetald villa, 100 000 i inkomst och 2 mille på banken. Vissa saknar proportioner.
Landade själv i dyrare inredning än först tänkt men hellre det än billigt slit å släng.
Men undvika ittala-glasen (modellen Kartio iaf), medelklassnormativa eller ej… Glasen går sönder lätt och de går sönder på värst möjliga sätt. Det blir Duralex framöver här.
Det var inte meningen att provocera, jag tänker att detta forum om något är en plats man kan prata ekonomi i stort och smått. Det är just därför jag skriver i forumet istället för att prata med en kompis för att det är helt verklighetsfrånvänt att köpa stolar för 32.000, håller med dig! Jag har alltid haft ont om pengar fram till ett år sedan, så det känns fel att spendera pengar trots att jag kan och det går inte en dag utan att jag tänker på hur lyckligt lottad jag är som hamnat i en sån bra situation jag är idag.
Jag menar inte ”stackars mig som står inför det här valet” utan tycker att det är givande att diskutera hur man ska tänka och bete sig kring pengar generellt, och huruvida design är värt att investera i eller inte. Här rådfrågar man ju varandra om fonder, aktier och bostadsköp så varför ska designmöbler vara fel att diskutera.
Du ställer frågor ingen kan svara på. Kvalitet, vad det nu betyder, lönar sig om man köper en gång. Men jag tycker det verkar som om många som som påpekar att de köper kvalitet och tidlösa klassiker handlar nytt oftare än anda, vilket kanske är naturligt eftersom man har någon form av intresse, annars hade man inte lagt en månadslön på fyra stolar. Och absolut kan där finnas en större andel av nypriset kvar vid ev. försäljningen än om man köpt IKEA men värdeminskningen i absoluta pengar är också större.
-Bara du vet om du är en sådan person som kommer ha stolarna tills du dör eller om du kommer tröttna om ett par år.
Tycker ändå det finns en viss charm med RT, där man behandlar ämnen stort som litet.
En viss problematik med RT är kanske att man får en väldigt snedvriden bild av det ekonomiska läget när man koncentrerar en relativt förmögen grupp i ett forum. Tycker vissa inlägg osar av ekonomisk ångest, helt utan anledning egentligen. Kanske ett symptom av att man läser för mycket i RT där många ger uttryck för höga löner, höga %-andelar av sparande varje månad samt högt värderade bostäder med låga lån.
Samma här med TS egenligen, goda inkomster i förhållande till en väldigt låg belåningsgrad. Ett gott sparande, förutsättningar för att köpa stolarna antigen direkt eller via att lägga upp ett fördelaktigt lån. Ändå verkar det skapa ångest, frågan är varför?
Ja, det är mycket pengar. 4 stolar x 8000kr/st = 32000kr. Du spenderar nästan en månadslön (brutto) på stolar.
Men, du/ni gillar uppenbart stolarna. Ni har de ekonomiska förutsättningarna att köpa. Så ser ingen anledning till att ni inte skulle köpa stolarna.
Du kan alltid sitta & räkna, “32000kr på billig indexfond, 7% avkastning per år, 18 år & ett slutvärde på runt 77000kr”…Men så kan du göra med allt och vart går då gränsen egentligen?
Se till att hitta en balans, mellan att kunna unna sig och njuta lite av det livet ger samt det man uppskattar.
Jag kan verkligen relatera till att ha svårt att köpa in dyrare möbler/inventarier (fast det är ett av mina största intressen). Så blev glad när jag såg denna tråd .
Visste inte att det fanns intresse här för sånt här, ska vi skapa en tråd med tips på design-artiklar i stället? Jag är exempelvis på jakt efter en ny taklampa till vardagsrummet, den enda jag hittar som jag gillar/passar in är VP globe (svindyr) alternativt en rislampa (dyr om man vill). tips mottages
Det är väl ett hälsotecken att du känner lite blinkande stoppljus, känner själv igen mig där. Men har man intresset njuter man varje dag av att äga möblerna. Det är fint.
Köpte faktiskt själv bord och stolar för nästan 50 papp begagnade på Blocket nyligen (Miss Holly). Det svindlade! En fördel med begagnat är att ”första repan” är tagen så att säga så man (läs jag) blir inte så hysteriskt på spänn att något ska hända som när de är spritt nya. Man vill ju kunna leva bekvämt också och njuta av att använda grejerna.
Vore kul om du följde upp här om du slog till eller ej!
Härligt, miss Holly har jag också tittat på! Jag köpte dem, är både glad och har dåligt samvete, vi får se hur jag känner när jag får hem dem Men jag hoppas att jag kan njuta av dem varje dag som du skriver och att det känns som ett bra köp!
Om basbehov, försörjning och trygghet är säkrade, vad ska man då med pengar till om inte realisera sina drömmar i stort som smått, vare sig det rör bostad, resor, båt, bil, hobbyutrustning eller möbler/inredning.
Ni verkar dessutom ha marginal både i kassa och kassaflöde, bara att köra.
En massa år sedan fick jag för mig att jag skulle “investera” i fina och svindyra möbler. Mitt resonemang var att de skulle vara för evigt typ. Jag köpte en soffgrupp hos Bolia och även om det inte var helt galet i efterhand så var det väldigt mycket pengar för mig då. Jag var jättenöjd en kort period ända tills jag insåg att jag blev stressad av allt kladd och spill. Senare skaffade vi katter som gärna ville riva och tugga på möbler och jag blev ännu mer stressad av att ha sofforna. Sen kom barnen och när det blev dags för att torka upp bebiskräk och allt annat kul som hamnar på soffgruppen så hade jag redan gett upp. Jag bestämde mig för att jag aldrig mer ska lägga större summor på inredning för jag mår inte bra av stressen av att se värdet försvinna vid normal användning. Vår nästa soffa blev en begagnad Ikea soffa som vi har haft 10år nu. Det är värt tycker jag.
Haha, jag har också tänkt på att det känns som en dum idé att lägga så mycket pengar på något man knappt vågar använda. Dock finns inga planer på katter och om barn kommer in i bilden så kan jag trösta mig med att en Y-stol såldes för några tusenlappar på auktion ganska nyligen där sitsen var helt trasig, det såg ut som att någon hade gått loss med stolen i ett rage-room. Soffan har avtagbar och tvättbar klädsel så där är det lugnt vill jag tro!