Bästa täcket för att sova gott?

Sömn är viktigt för mig (som för alla andra), och jag har nailat madrass och kudde.

Men vad gäller täcke är jag lost. I princip alla vi köpt är antingen för varma eller för kalla.

Någon som har tips på bra täcke som kontrollerar temperatur och funkar för de flesta årstiderna?

Pris spelar inte så stor roll men gärna Max 5000 kr.

1 gillning

Jag har samma fråga!

Ständiga problemet i mitt liv, då jag drömmer mardrömmar om det är för varmt och kan inte sova om det är för kallt.

Jag kör numera med ett överkast som är 2.5m x 2.5m från ikea och med heltäckande pjamas. Det funkar ganska okej, men skulle vilja ha en bättre lösning.

Har du testat tyngdtäcke? Jag är sömn-nörd och tycker det gör väldigt stor skillnad i sömnkvalitet

För temperaturen så är det en kylningsmadrass som du ska ha! Då kan du se till att ha optimal temperatur oavsett täcke. I Sverige är temperaturen så olika baserat på årstid, bor du i lägenhet är det helt random.

Om du är intresserad så kan jag ta fram några alternativ, madrassen är dock inte gratis men löser definitivt dina problem :slight_smile:

Kylningsmadrass: Chilipad by Sleepme | Dock Pro: Heating & Cooling Sleep Technology

Svalt Tyngtäcke: CURA Pearl Classic Tyngdtäcke 150x210 11kg - White | Cura of Sweden

1 gillning

Har ett varmt vintertid och svalt sommartid, båda syntet från Ikea. Tänk på att även påslakan påverkar en del, kör flannel på vintern och vanlig bomull på sommaren.

1 gillning

I mina ögon är dun helt oslagbart här. Ett hyggligt duntäcke kostar kanske 2-3000.

2 gillningar

Duntäcke året runt…

2 gillningar

Har ett svalt syntettäcke från Ikea större delen av året, då jag lätt blir för varm, kör bara påslakan när det är 25° eller varmare.

Har ett duntäcke under kalla perioder och en yllefilt om det skulle bli extremt kallt.

Edit
Kör med duntofflor nattetid under höst, vinter och vår, då fötterna alltid sticker ut, sover på mage och har stelopererad fot. :see_no_evil:

Kör bara påslakan året om. Fötter ska gärna sticka ut för temperatur reglering.

Så rumstemperatur på ca 20 grader för fötterna och kanske ca 30 grader eller nått för resten av kroppen? Blir det inte kallt för fötterna? :snowman_with_snow:

Typ så, gärna fönstret lite öppet med.

1 gillning

Ett tyngdtäcke tycker jag också är helt fantastiskt!

Jag kör med ett Cura Pearl Classic och är väldigt nöjd.

1 gillning

Vi har By Borg duntäcke som är mycket skönt och lätt. Vi använder dom året om. Ja, inte 2018 då, som var den varmaste sommaren i Sverige åtminstone sedan 1951. :tongue:

Jag är jättenöjd med mitt Quilts of Denmark gåsduntäcke inköpt på rea på Illums Boglighus. De har tydligen rea nu, bifogar länk.

Själv sover jag som en stock med vad som helst, så nu har jag Jysks billigaste paket med täcke och kudde :man_shrugging:

Kör också duntäcke och är nöjd. Men viktigast för mig är att försöka hålla en jämn och konstant temperatur i sovrummet, oavsett årstid utanför fönstret.

Duntäcke är alldeles för varmt för mig. Ett svalt vanligt, enkelt täcke är skönast för mig. Kostar bara typ 200kr också. Om du har en sovkamrat, vägra dubbeltäcke.

En dyr säng är bortkastade pengar. En vanlig IKEA duger gott. Köp indexfonder för pengarna istället. Om man inte kan sova i en vanlig Svenssonsäng så har man dåligt samvete alternativt latat sig hela dagen :blush:

1 gillning

Jag har två barn samt katten på mig, tillräckligt tungt!

Kör med något tunt ikea täcke idag, funkar bra…

1 gillning

Har också problem med för varma/kalla täcken. Funkar ok att ha två olika tjocka syntet täcken - tjockt på vintern, mellan på vår/höst och bara påslakan på sommarn.

Silkestäcke tycker jag dock är allra bäst. Alltså fyllnadsmaterialet är silke, som ska andas bättre än allt annat och reglerar tempen. :grinning::zzz:

1 gillning

Håller inte med! Det blir nästan alltid för kallt med “enkeltäcke”!

Mitt viktigaste täcketips är att ha “dubbeltäcke”, även om man sover själv.

2 gillningar

Kanske katten å barna som behöver tyngas ned dä? :eyes: