Ständiga problemet i mitt liv, då jag drömmer mardrömmar om det är för varmt och kan inte sova om det är för kallt.
Jag kör numera med ett överkast som är 2.5m x 2.5m från ikea och med heltäckande pjamas. Det funkar ganska okej, men skulle vilja ha en bättre lösning.
Har du testat tyngdtäcke? Jag är sömn-nörd och tycker det gör väldigt stor skillnad i sömnkvalitet
För temperaturen så är det en kylningsmadrass som du ska ha! Då kan du se till att ha optimal temperatur oavsett täcke. I Sverige är temperaturen så olika baserat på årstid, bor du i lägenhet är det helt random.
Om du är intresserad så kan jag ta fram några alternativ, madrassen är dock inte gratis men löser definitivt dina problem
Har ett varmt vintertid och svalt sommartid, båda syntet från Ikea. Tänk på att även påslakan påverkar en del, kör flannel på vintern och vanlig bomull på sommaren.
Vi har By Borg duntäcke som är mycket skönt och lätt. Vi använder dom året om. Ja, inte 2018 då, som var den varmaste sommaren i Sverige åtminstone sedan 1951.
Kör också duntäcke och är nöjd. Men viktigast för mig är att försöka hålla en jämn och konstant temperatur i sovrummet, oavsett årstid utanför fönstret.
Duntäcke är alldeles för varmt för mig. Ett svalt vanligt, enkelt täcke är skönast för mig. Kostar bara typ 200kr också. Om du har en sovkamrat, vägra dubbeltäcke.
En dyr säng är bortkastade pengar. En vanlig IKEA duger gott. Köp indexfonder för pengarna istället. Om man inte kan sova i en vanlig Svenssonsäng så har man dåligt samvete alternativt latat sig hela dagen
Har också problem med för varma/kalla täcken. Funkar ok att ha två olika tjocka syntet täcken - tjockt på vintern, mellan på vår/höst och bara påslakan på sommarn.
Silkestäcke tycker jag dock är allra bäst. Alltså fyllnadsmaterialet är silke, som ska andas bättre än allt annat och reglerar tempen.