Hur kallt står ni ut med att ha hemma och vilka är era bästa tips?

Startar en ny tråd här då diskussionen inte passade så bra i en annan tråd där man i Skåne tävlade om att vänta så länge som möjligt med att slå på värmen men ännu har det så varmt att man knappast bör ha några problem med att stå ut.

Jag vet att det finns rekommendationer från Folkhälsomyndigheten om att man bör ha minst 18 grader hemma (i operativ temperatur, alltså inte bara lufttemperatur utan med hänsyn till kallras etc.) för friska personer men mycket handlar om vad man har på sig och hur man beter sig i hemmet.

Vilken lägsta temperatur står ni ut med? Vilka är era bästa tips för att inte “lida” men ändå har det “kallt”?

Jag har sänkt i ett par steg “i vetenskapens syfte”, ja i alla fall för att se hur långt jag är bredd att gå. Från att ha haft 20-21 inomhus den kalla delen av året till att först prova med 18 grader och nu 17 grader. Det har blivit några underslängar, just nu när jag skriver där jag sitter i vardagsrummet har jag 16.3 grader. Jag fryser inte alls faktiskt.

Vad har jag gjort för att anpassa mig?

Jag har sänkt gradvis, man kommer garanterat att frysa om man tar för stora steg.
I övrigt har jag bara skaffat mig ett par bättre tofflor som är betydligt varmare än de jag använt tidigare vintrar, börjat använda pyjamas och skaffat några mattor till för att slippa stå på kallt golv där man lider av det mest, typ badrummet. Jag har golvvärme i badrummet men brukar inte ha den på, det brukar bli varmt nog ändå. Torgvantar är nästa steg men jag har inte känt behovet än.

Jag ska fundera på om jag sänker lite till, tycker inte att 17 med underslängar nedåt 16 var någon större utmaning faktiskt. Det är väl rena lyxnivån dessutom för många personer i världen som inte har det så bra som vi i Sverige.

Varför? Ja man sparar ju mycket på värmen, runt 5% per grad i sänkning brukar man räkna med. Jag har råd med “normal” värme utan att sänka men jag gillar utmaningar!

4 gillningar

Som du redan listat ut, ett bra par tofflor är guld. Inte alltid de fluffigaste man kan hitta - det viktiga är att isolera sig från golvet som kan bli rätt kyligt. Det räcker att komma upp en liten bit.

1 gillning

Jag hade tidigare ett par “fluffiga”. De är gjorda i skinn och ser lite eskimåaktiga ut. Men jag har ändå frusit då de isolerat för dåligt mot golvet och inte varit tillräckligt tättslutande.

Nu har jag de här från Dressman, de är mycket varmare. Har inte behövt ha sockor utan vanliga strumpor. De är mycket varma framtill och isolerar bra mot golvet. Ibland får jag ta av mig dem då det känns lite för varmt, beroende på vad jag har gjort innan.

1 gillning

Inte under 22 grader, det ska helst vara 23. Känns rätt snålt att behöva frysa inne :cold_face:

1 gillning

Har 18 nu. Eldar var tredje dag eller så så att man tinar emellanåt. Har inte slagit på värmen på pumpen än.

Fick ett par Shepard tofflor förra året som används flitigt!

Nu är det såklart lite individuellt vad som känns kallt, även om det helt klart är som @Pellepennan säger att man vänjer sig.
Men är det lyxigare att springa omkring i shorts, t-shirt och badtofflor i 22C eller långbyxor, tjocktröja och varma tofflor i 18C?
För mig känner jag mig ungefär lika varm i de två alternativen.

3 gillningar

Jag föredrar 18, brukar ha fönster öppna året om, även vinterhalvåret.
Det är ju mysigt att ha på sig mysbyxor, t-shirt och en hoodie! Alternativt gosa ner sig i soffan under en stor tjock filt :smiley:
Tar hellre på mig kläder än att ta av mig kläder om vi säger så.
Detta även fast jag bor i en BR där värme ingår i avgiften :slight_smile:

2 gillningar

Tanken är att man inte ska behöva frysa. Jag har inte gjort det hittills. Undantag kanske när man byter kläder och tar på sig kläder som är lite “svala”. Men det är kortvarigt.

1 gillning

Värsta är badrummet. När man går ut från duschen i den kalla luften och golvet. Gör att man duschar mer sällan, man pallar inte med tortyren :wink:

2 gillningar

Det värsta för mig är värk i fot och handleder vid stillasittande i kall inomhustemeperatur vintertid.

När vi byggde hus förr och bodde i en husvagnen den vintern var det mycket spring på oss, byggarbetare och husdjur. Och då drog vi slutsatsen att 18°c var tröskeln för vad vi uppfattade som varmt, under 16°c var det kallt.

Apropå tofflor så tar jag hellre “vanliga öppna” så man kommer upp från golvet, hade sådana där fårskinn tofflor som ung men dem var just tunna och isolerade dåligt mot just kalla golv.

Gör 10 upphopp varje halvtimme. Antagligen bra för ryggen också.

Tittar jag på data från igår så var det som varmast 17.5 i vardagsrummet efter att jag eldade lite lojt. På ovanvåning och sovrum ligger det på runt 15.5-16 ganska konstant. Gillar att sova kallt med varmt täckte, och på vintern har jag alltid sköna innekläder på mig, 10ggr hellre goa kläder i 16 grader med en varm katt på magen än svettas halvnaken i 25 grader på sommaren.

3 gillningar

Tycker inte det är så farligt. Jag köpte några mattor så jag kan stå på en matta precis utanför duschen och torka mig. Har vant mig så jag fryser inte det allra minsta.

Tycker tvärtom vad gäller dusch. Jag känner mig så uppvärmd efter en dusch att jag klarar av kyla mycket bättre ett tag efter duschen.

Jag har sänkt från 21 till 20 grader, kommer att sänka mer om det känns ok och elpriset inte går ner. Märks inte nåt än så länge men bor i södra Skåne, har inte varit så kallt än. Kommer att investera i varma tofflor och myselda i etanolkaminen när/om det blir för jobbigt. Blir bra värme av det men den håller inte så länge.

Jag fryser alltid och är aldrig för varm. Gärna +30° eller mer på sommaren.
Inomhus tränar jag mig med +20°. Lägre än så tål jag inte. Har stängt golvvärmen i badrummet och skaffat en liten badrumsmatta och förstås min sköna grislampa på 150 W. Lär finnas 250 W också men jag får slita ut den befintliga först.

Om man som vi bor en lägenhet som är lika välisolerad som en konservburk (i östra Europa) så är punktvärme tricket.

Elfilt i sängen, på liggdelen i soffan och på kontorsstolen (jobbar hemma). Drar 60 W och även om elen kostar 3 X gasen (för värmen) så blir det väldigt mycket lägre förbrukning och kostnad jämfört med att elda för kråkorna vid 20-21C i hela (oisolerat) lägenheten.

Nu kommer vi att köra 15-16C på natten och 17-18C på dagen (behöver fortfarande ingen värme på) tack vare punktvärme och ordentligt med kläder på inne. Tex raggsockor och innetofflor, fleece byxor och fleece tröja. Inte moderiktigt men håller värmen :slight_smile:

18 grader är vi bekväma med i min familj, det är vad vill brukar hålla vintertid. Sovrummen 16-17.

Jag tycker att jag blir kall om händerna när jag sitter still länge om det är 17 grader eller lägre, det är nog vad som begränsar för mig. Har nästan alltid ylletröja på och tofflorna åker på och av beroende på aktivitet.

1 gillning

Håller helt med. Med tillägget att den kallare temperaturen för med sig att hjärnan funkar bättre, och jag sover oändligt mycket bättre när det är riktigt svalt.

Mina svärföräldrar har alltid 26 grader hemma så att svärmor ska slippa bära tofflor eller ta på sig en vettig tröja. Jag får alltid rövsvett och blir trött i hjärnan efter en timme hemma hos dem.
Eller så är det bara svärmors inverkan…

10 gillningar

Vi har 20 på boplan, helt okej tycker jag, kunde bog haft lite svalare, men barnet fryser så vi får ta det. I källaren ligger det på ca 18-19 med fuktighet under 60 så är nog också ok. Värmen är igång, men satt till låg kurva.