Vem står ut längst utan värmen påslagen?

Kom igen, nu tävlar vi!

16 september. 21 C inomhus. Ingen värme på. Inte ens golvvärme i badrummet. SE4, Skånes kust.

9 gillningar

BRF i SE3, BRF:en har ej slagit på någon värme (=inget händer om man vrider upp elementen på max).

22*C i alla rum utom sovrummet där fönstret står öppet dygnet runt för bättre sovkomfort på temperaturen. Där är det 17.8*C just nu.

Screenshot 2022-09-16 at 10.51.37

2 gillningar

21 grader, SE4. Golvvärme inställt på 19 grader i huset så ingen värme på än, dock är raggsockarna på då och då.

1 gillning

Körde igång oljepannan igår då temperaturen inne sjönk under 21grader. SE4

2 gillningar

11 grader utomhus, 18 grader i källarvåningen, runt 20 i resten av huset.
Ingen elvärme på än, men eldade i bastun igår, det gör att skorstenen som går igenom hela huset blir varm.

23 grader SE4, ingen värme på, molnigt än så länge. Igår hade jag 25-26 grader men då stod solen på hela dagen.

23,3 grader inomhus. Alla element avslagna. SE4 med 14 grader utomhus. Kallt, blåsigt och ruskväder både igår och idag.

Ingen värme på än, eller den startade för några veckor sedan och då drog vi ner den (bergvärme).

Än så länge helt ok både på boplan och källarplan. Källaren börjar dock kännas lite kall, så vi får nog sätta igång ur det perspektivet snart.

SE4, lite småkallt och runt 10 grader på morgonen.

I natt kröp utomhustemperaturen ner kring 25 grader, och vi fick stänga några av fönstren för att inte frysa. Men vi ska nog stå ut fram till november iaf.

3 gillningar

Målet i vinter är 18 grader i rum jag vistas i, något kallare i sovrum, och >5 grader i rum jag inte vistas i. Temperaturövervakning i alla rum så jag upptäcker om det skulle bli för låg temperatur. Möjligen att jag vill höja mingränsen något så det finns marginal när/om strömavbrotten kommer i vinter…

Bor i SE3, 12 grader utomhus var det i natt. Har just nu c:a 19 grader i uppvärmda rum, 17 grader i rum där det får sjunka till 5 grader. Har fjärrvärme och brukar inte stänga av på sommaren, det går ändå inte åt något för uppvärmning då.

Fryser lättast om fötterna så tofflor/sockor åker nog fram snart. Sen då, onepiece? Skooteroverall? Eluppvärmda sockor som långloppsåkarna på skidor har?

1 gillning

Fötter och händer är värst för mig, kör alltid med ullsockor och Reinotofflor på vintern.
Funderar seriöst på att skaffa bum gloves då mitt arbetsrum är i källarvåningen.

1 gillning

5 är för lågt inomhus, pga ökad fuktbelastning från dig själv. Du måste hålla 10 grader eller så.

Inget rum får vara över 75% RH , då blir det direkt påväxt.

2 gillningar

Att stänga av golvvärmen är inget att rekommendera. Jag har igång den året runt och termostaten finns ju av en anledning.

Usch då hade jag hellre tagit livet av mig. :cold_face::cold_face: Heter forumet Snålatillsammans? :smiley::rofl::+1:t2:

7 gillningar

Källa på det? Jag övervakar temperatur och RH i alla rum. Det är inte bara RH som ger tillväxt, det är kombinationen av temperatur, RH och tid som spelar roll. Jag övervakar varje rum (får ett mätvärde var 20:e sekund) efter nedanstående kurva. Har gjort så i flera år.

4 gillningar

Tjaa, rik blir man väl om man lyckas med att hålla utgifterna under inkomsterna.

Sen kan man ju se på det på olika sätt, i vår familj går vi in i den här vintern med inställningen att det är en “tävling” att förbruka så lite el som möjligt på uppvärmning, inte så mycket för att vi måste utan mer för att se vad vi klarar.

4 gillningar

Samma här, rent ekonomiskt har jag inga problem vare sig med el, värme eller totalt med ränta, matpriser etc. Men det är en kul utmaning. Man vänjer sig vid att ha det lite kallare, man kan ju ha sockor på sig. 18 grader är en lyxnivå inomhus i många länder, liksom långduschar i varmvatten på 20 minuter.

Man kan tävla lite och bidra till att minska klimatavtrycket och faktiskt även hjälpa andra att hålla elpriset nere. Senaste mätningarna visar att jag med ganska enkla åtgärder har kunnat minska elförbrukningen med 20-30%, och då har jag fjärrvärme och ingen elbil. Om alla kunde göra motsvarande minskning så skulle detta göra underverk för elpriset i väntan på att kärnkraften byggs ut.

12 gillningar

Håller med men att frysa är det värsta jag vet. Dessutom drar det ingen el(knappt) när jag värmer huset. Förövrigt är jag med i tävlingen, minskat elförsörjningen 28% denna månaden jämfört med samma period förra året

4 gillningar

Har haft elgolvvärmen avslagen men slog på den i helgen då det börjar kännas lite väl rått i badrummet. Den går på timer och är på 15-17 och 04-06 som en kompromiss mellan komfort och undvika de allra högsta topparna.
Pannan som värmer resten av huset är inte på än men har nog under 20 inne nattetid så det är nog dags vilken dag som helst nu.

30C idag. Fuktigt dessutom. Ingen AC utan bara öppet fönster och fläkt. Sydöstra EU :slight_smile:

7 gillningar