Vem står ut längst utan värmen påslagen?

Ingen aning hur varmt/kallt det är inomhus. Inga element som är påslagna än " hyreslägenhet " Fönster öppet helt på nätterna i sovrummet, även vintertid. Plus en fläkt med högsta hastighet med kyla som fortfarande används på nätterna. Sambon fryser och huttrar, jag ligger och svettas :smile: :sweat_smile:

2 gillningar

Ingen värme på. Igår vände kurvan på 19,9 i köket. Själv gick jag runt barfota i T-shirt och tunna brallor. I höjd med Malmö.

(Det var f ö samma effekt jag försökte nå med min incheckningstråd som här. Men tävling är bra! :slight_smile: Jag hoppas fixa hela september åtminstone. Det var rekordet 2021.)

3 gillningar

Är det detsamma som torgvantar? Isf rekommenderas sådana varmt.

2 gillningar

Strax utanför Göteborg. Damen i huset har börjat tycka att det är lite ruggigt men än så länge är vi inte nere på 20 grader som termostaterna står på.

Relativt varma soliga dagar gör att vi har uppåt 23-24 grader på eftermiddagen för att sen sjunka något under natten.

Har bundet elavtal på 66 öre så det är mest för att ”dra sitt strå till stacken” jag kommer försöka hålla nere förbrukningen. Lite vedeldning blir det längre fram också.

Nu dags för en kopp kaffe och frukost :slight_smile:

4 gillningar

Jo, tack för svenskalektionen, så heter de visst på svenska de där handskarna utan fingertoppar :slightly_smiling_face:

Testade med vanliga fingervantar i arbetsrummet, men det går inte att hantera ett tangentbord och mus med de.
Min son kom med en bättre idé dock, han tyckte min fru skulle designa och sy (tangerar hennes yrke) en “sovsäck” till musen och tangentbordet, som man bara stoppar in händerna i.

Som ni hör, hela familjen är involverad här…

4 gillningar

Kolla nu på morgonen, boplan ligger strax över 20 och källaren mellan 18,5-19,8 beroende på rum samt under 60% i fuktighet enligt mina små enkla mätare. 10 grader ute säger termometern.

Ingen värme verkar ha startat ännu heller (har bergvärme och försöker lära oss hur kurvor etc funkar).

Än så länge räcker det med lite varma strumpor på morgonen. Jag fryser hellre lite än att svettas med.

1 gillning

Jag har redan förlorat :grimacing:
Vill ha 23-24 grader, värmen har redan kickat igång.

“Vill ha” är kanske fel uttryck, “jag behöver” är mer korrekt. Problem med blodcirkulation och ämnesomsättning. Om jag slutar röra på mig och bara ligger ner börjar jag skaka vid 21 grader.
Om jag är i rörelse och aktiv så är det givetvis för varmt vid 24+.

10 gillningar

När vi snackade om det här på lunchen på jobbet, så var min chef som har bundet på ca 50öre fram till 2024 inne på samma står. Han hade dragit ner termostaten ett par grader inför vintern och planerade att tillägselda i kaminen.
Det låga bundna priset kombinerat med att han tjänar runt 5Mkr/år är det ju knappast av ekonomiska incitament han gör det :wink:

7 gillningar

Jag tycker att det här är viktigt. Allt man kan spara på, gäller både energi allmän konsumtion, resor etc. minskar påverkan på klimatet. Så alla borde anstränga sig även om man inte har några som helst problem med att betala för ett slösaktigt liv.

10 gillningar

Aj då! Förstår din situation och att du behöver mer värme. Min fru fryser lätt så kan relatera lite till det. Och då har hon inget medicinskt tillstånd så att säga.

Har du testat elektrisk värmefilt i säng (under lakanet) och i soffan (under en filt) ? Drar bara 60 W typ och blir riktigt varmt o skönt. Punktvärme.

Provköpt elektriska inläggssulor som man laddar upp och sen lägger i skorna för att hjälpa henne inte frysa om fötterna när man är ute. Blir intressant att se om det funkar.

När du blir äldre så kanske du skulle fundera på att flytta söderut, åtminstone kalla säsongen?

Förstår på min fru att det är för jäkligt att frysa konstant. Jag har inte det problemet, snarare tvärt om :grinning:

2 gillningar

Kanske dags att prova filtar och inlägg, inte gjort det än. Eller möjligen uppvärmda strumpor.
Kör med ullstrumpor hemma under vintern.

1 gillning

17 sep. 17 grader inne men soligt idag så kanske blir 20-21 sen. När det går under 15 så startar jag värmen.

SE1 Norrbotten, kört värme sedan slutet augusti, luftvärmepump samt golvvärme på 19 grader. Första frostnatten var under första veckan i september…

1 gillning

Jag måste ha inlägg i skorna (hela sulan). Sedan jag fick inlägg, fryser jag aldrig om fötterna utomhus.Inläggen fungerar alltså som isolering nedifrån.

3 gillningar

Ja, alltså, detta är uppvärmda inläggssulor. Man värmer upp via USB koppling så de blir helt varma, sen lägger man dem i skorna. Vi får se hur och om det funkar. Mest en kul grej att testa nytt sätt att punktvärma :joy:

2 gillningar

Vi brukar behöva sätta på värmen i mitten av oktober men hoppas kunna fördröja det någon vecka pga elpriserna.

Bra att ni sparar el, om alla sparar borde priset bli lägre.
Jag har har lite golvvärme på i badrummen. Startar luftvärmepumpen ett tag ibland på morgonen om det känns för kyligt. Annars direktel som jag undviker att köra. Kommer nog stänga 1-2 sovrum sen och ha låg temperatur i de rummen. Bor söder om Stockholm.

Artikel inom ämnet,

https://www.bohuslaningen.se/nyheter/sverige/de-drabbas-hardare-av-sankt-temperatur-hemma.823b3c4a-dec4-5c99-a338-96589b691444

Hälsoeffekter vid låg inomhustemperatur

Låga temperaturer kan ge hjärt-, kärl- och lungrelaterade sjukdomar.

För låg temperatur kan påverka den mentala förmågan, arbetskapaciteten, styrkan och rörligheten. Eftersom den mentala förmågan försämras ökar risken för olyckor.

Reumatism och vissa muskelsjukdomar kan ge ökade besvär vid nedkylning.

Riskgrupper för problem vid låga inomhustemperaturer består av äldre samt människor med vissa sjukdomar och funktionshinder som påverkar rörlighet, ämnesomsättning eller förmågan till temperaturreglering.

2 gillningar

Ja, det är den kurvan som är en bra referens.
Jag brukar använda mig av den men den gäller för byggnadskonstruktioner.

Mäter dina RH mätare rätt?
De kan slå en del.

Dessutom är inte temperaturen homogen.

Därför säger jag max 75%RH.

Vad är bumgloves? Torgsäljarvantar?