Temperatur under 15 kan innebära risker

Sånna här artiklar utan sakliga exempel irriterar mig.

" Flera svenska husägare har valt att sänka sin inomhustemperatur i hopp om att spara el. Men enligt Boverket kan det innebära risker för byggnaden, rapporterar Sveriges Radio.

En inomhustemperatur på minst 15 grader rekommenderas för att undvika stora fuktupptag."

Har läst liknande på flera håll under hösten.

Varför skriver man inte varför och exakt hur risken ökar om man har 13 grader mot 15?
Har bommat igen kåken och åkt o firat jul, har 10-15 hemma beroende på utrymme och en dygnsförbrukning på ca 20kwh, men ventilationen är ju inte frånslagen så luften cirkulerar ju :man_shrugging:

1 gillning

Det är väl främst försäkringbolagen som vill ha lite buffert,det är svårt att ge generella tips. Glöm inte att mätarvärden bara mäter där den sitter. Du har kanske kallare i vägg t ex. Så länge det inte fryser och luftfuktigheten är låg tror jag inte det händer särskilt mycket.

2 gillningar

Det roliga är att SVT snackade med en som nämnde 10 grader. Men det är som ni säger, det handlar om luftfuktigheten, värmen den får att jobba i och var den finns.

Åker man bort en vecka är 10 grader inget större problem eftersom inga jobbiga människor är där och andas och dunstar fukt med sin andedräkt etc. Bor man många för kallt och fuktigt under långa tider och dessutom har dålig tätning upp mot vinden ber man snabbt om problem långt tidigare.

3 gillningar

Bra att de är samspelta.

Har under åren gjort allt det där, tilläggisolerat ytterväggarna, lagt på 30mm på vinden, bytt rutor.

Förstår inte varför de alltid är så mkt propaganda om att de är riskfyllt att isolera. så länge man har ändamålsduglig ventilation.

Riskerna är större i täta hus där ångspärren oftast är plastfolie. Ett kritiskt moment är väl när temperaturen faller från 20° till 10°. Om inte luftfuktigheten var tillräckligt låg vid 20° kommer fukt att kondensera på alla kallare ytor. Det är inga problem om det är kortvarigt, som vid fullgod ventilation. Annars blir vatten stående.

1 gillning

Beroende på temperatur och luftfuktighet inne i rummet så flyttar du kondenspunkten när du förändrar temperaturen. Sänker du för mkt så kan det kondensera i isoleringen och med detta innebära fukt och mögelskador. Vart nollpunkten hamnar beror på isoleringsnivån och vart din ångspärr sitter i väggen.

Går alltså inte att säga att exakt 15 grader så händer det här och det här. Utan det är beroende på hus och placering samt hur mkt fukt som finns i omgivningen.

6 gillningar

Det är därför jag tycker det är fånigt att man säger 15 istället för att ge kontera exempel som tex ”vid en isolerad vägg på 240mm händer detta” ”vid 120 händer detta vid temperatur y”

Nä, för att nå fram med budskap måste man hålla det enkelt och kort. 15 grader är just enkelt och kort. Alla vet att det bara är ett riktvärde ändå.

Hur många vet hur många millimeter ytterväggen är i ditt hus?

4 gillningar

Men ändå typ 65% relativ luftfuktighet vid 20C medför kondens vid 15C.

Jag undrar hur många som har 65% relativ luftfuktighet i sitt hus vintertid och hur man lyckas med det…

1 gillning

Just nu 12.7c med 52% i sovrummet hemma. 15.6 med 47% i tvättstugan.

Nog inte så många. Men vi har drygt 62% i krypgrunden, runt 30% inomhus, kaminen torkar upp rätt bra.

Men vilken temperatur har du i krypgrunden samt vid kaminen?

Relativa luftfuktigheten är temperaturberoende…

Har du 15C och 75%RH i luften, där man har sin sensor uppkopplad mot Home Assistant ellet vad man nu roar sig med har man det kallare och fuktigare inne i klimatskalet på huset.

Dvs bärande delar ockaå. Kan bli hur jävla dyrt som helst att renovera.

1 gillning

Runt 10-12 grader brukar det ligga på, sensorn har jag hängt i ett snöre i mitten, har en ganska enkel öppen grund. Luftfuktigheten pendlar mellan 58-62% lite beroende på väder. Inomhus pendlar tempen mellan 17-23 (när man eldar). Mätaren anger relativ luftfuktighet.

När vi bytar till timpris blir det att köra avfuktaren på nattetid.

Blir ungefär samma absolut luftfuktighet inne som ute. Grovt halveras relativa luftfuktigheten när man går ifrån 10 till 20 C.

75% RH vintertid vid 15 C är för mig väldigt overkligt att ha vintertid men kanske ser annorlunda ut vid kusten i Skåne…

2 gillningar

Ja det låter orimligt högt vintertid. Jag brukar ha 30-40% max när det är minusgrader ute.

Man kan se i en daggpunktskalkylator vid vilken temperatur fukten i luften faller ut som vatten. Med en IR-termometer kan man söka rummets kallaste yta.

2 gillningar

Det låter som hög risk för kondens om vi får tro daggpunktskalkylatorn.

95% och 6C just nu.

Bara för att mäter i luften i rummet betyder det inte att huskonstruktionen är säker. Vädret varierar dessutom. Det bor ungefär 2-3 miljoner i Sverige med direkt kustklimat där fuktig havsluft påverkar landklimatet.

Fukt kan komma innifrån ut i konstruktionen, det kan vara påskjutande fukt underifrån, utifrån osv.

Det är helt och hållet individuellt. Man bör därför analysera situationen noga.

Kallställer man utrymmen med värmepump bör man dessutom beakta att många värmepumpar av Luft Luft inte kan arbeta pålitligt under 10 grader pga de inte klarar av att avfrosta. Då kan de stänga ner helt. RTFM.

Man får helt enkelt läsa på.

1 gillning

17 grader och 96% luftfuktighet påstår väderleksrapporten att det är ute nu. Fönstren är helt igendaggade. Då är det bäst att slå på värmen och/eller avfuktaren om man vill slippa mögel.

1 gillning