Sånna här artiklar utan sakliga exempel irriterar mig.
" Flera svenska husägare har valt att sänka sin inomhustemperatur i hopp om att spara el. Men enligt Boverket kan det innebära risker för byggnaden, rapporterar Sveriges Radio.
En inomhustemperatur på minst 15 grader rekommenderas för att undvika stora fuktupptag."
Har läst liknande på flera håll under hösten.
Varför skriver man inte varför och exakt hur risken ökar om man har 13 grader mot 15?
Har bommat igen kåken och åkt o firat jul, har 10-15 hemma beroende på utrymme och en dygnsförbrukning på ca 20kwh, men ventilationen är ju inte frånslagen så luften cirkulerar ju
Det är väl främst försäkringbolagen som vill ha lite buffert,det är svårt att ge generella tips. Glöm inte att mätarvärden bara mäter där den sitter. Du har kanske kallare i vägg t ex. Så länge det inte fryser och luftfuktigheten är låg tror jag inte det händer särskilt mycket.
Det roliga är att SVT snackade med en som nämnde 10 grader. Men det är som ni säger, det handlar om luftfuktigheten, värmen den får att jobba i och var den finns.
Åker man bort en vecka är 10 grader inget större problem eftersom inga jobbiga människor är där och andas och dunstar fukt med sin andedräkt etc. Bor man många för kallt och fuktigt under långa tider och dessutom har dålig tätning upp mot vinden ber man snabbt om problem långt tidigare.
Riskerna är större i täta hus där ångspärren oftast är plastfolie. Ett kritiskt moment är väl när temperaturen faller från 20° till 10°. Om inte luftfuktigheten var tillräckligt låg vid 20° kommer fukt att kondensera på alla kallare ytor. Det är inga problem om det är kortvarigt, som vid fullgod ventilation. Annars blir vatten stående.
Beroende på temperatur och luftfuktighet inne i rummet så flyttar du kondenspunkten när du förändrar temperaturen. Sänker du för mkt så kan det kondensera i isoleringen och med detta innebära fukt och mögelskador. Vart nollpunkten hamnar beror på isoleringsnivån och vart din ångspärr sitter i väggen.
Går alltså inte att säga att exakt 15 grader så händer det här och det här. Utan det är beroende på hus och placering samt hur mkt fukt som finns i omgivningen.
Det är därför jag tycker det är fånigt att man säger 15 istället för att ge kontera exempel som tex ”vid en isolerad vägg på 240mm händer detta” ”vid 120 händer detta vid temperatur y”
Har du 15C och 75%RH i luften, där man har sin sensor uppkopplad mot Home Assistant ellet vad man nu roar sig med har man det kallare och fuktigare inne i klimatskalet på huset.
Dvs bärande delar ockaå. Kan bli hur jävla dyrt som helst att renovera.
Runt 10-12 grader brukar det ligga på, sensorn har jag hängt i ett snöre i mitten, har en ganska enkel öppen grund. Luftfuktigheten pendlar mellan 58-62% lite beroende på väder. Inomhus pendlar tempen mellan 17-23 (när man eldar). Mätaren anger relativ luftfuktighet.
När vi bytar till timpris blir det att köra avfuktaren på nattetid.
Man kan se i en daggpunktskalkylator vid vilken temperatur fukten i luften faller ut som vatten. Med en IR-termometer kan man söka rummets kallaste yta.
Bara för att mäter i luften i rummet betyder det inte att huskonstruktionen är säker. Vädret varierar dessutom. Det bor ungefär 2-3 miljoner i Sverige med direkt kustklimat där fuktig havsluft påverkar landklimatet.
Fukt kan komma innifrån ut i konstruktionen, det kan vara påskjutande fukt underifrån, utifrån osv.
Det är helt och hållet individuellt. Man bör därför analysera situationen noga.
Kallställer man utrymmen med värmepump bör man dessutom beakta att många värmepumpar av Luft Luft inte kan arbeta pålitligt under 10 grader pga de inte klarar av att avfrosta. Då kan de stänga ner helt. RTFM.
17 grader och 96% luftfuktighet påstår väderleksrapporten att det är ute nu. Fönstren är helt igendaggade. Då är det bäst att slå på värmen och/eller avfuktaren om man vill slippa mögel.