Vi pratar ju mycket om att investera här på forumet. Mestadels för avkastning i form av riksdaler. Här har jag en fråga till forumet där jag söker avkastning i form av bättre sömn. Sover inte särskilt dåligt men vaknar ibland på natten och vänder på mig, har ett par kuddar med några år på nacken, bokstavligen. Om någon extra krona skall läggas så är det för att optimera sömnen tänker jag.
-Är det stor skillnad på billiga och dyra kuddar?
-Vart köper man de skönaste kuddarna som även håller kvalitet länge?
Söker alltså så mycket sömnkvalitet för pengarna som går att få.
Vart köper ni kuddar och är ni nöjda? Värt att köpa med bra recencioner på nätet eller skall man testa i en butik?
Knalla in på närmaste Jysk (eller dyrare butik om du är fisförnäm) och provligg ett gäng kuddar i deras utställningssängar. Rätt höjd och hårdhet är extremt individuellt. Likaså om man uppskattar kuddar med memoryfoam typ tempur.
Vi köpte kuddar med 3 kanaler med dunliknande fyllning som går att justera i mängd, dvs plocka ut tills man är nöjd. Funkade väldigt bra.
Jysk har för övrigt rätt hyfsat sortiment på just kuddar och täcken, och ofta reor.
Jag skulle säga att mycke handlar mer hur känslig man är å hur påverkad eller lätt väckt man är…
Själv sover jag utan kudde hela natten utan att vakna…
Hehehe har en kompis som är yrkesmilitär, han kan nog sova hängandes över en stolsrygg om det kniper. Han sover på en tunn skumgummimadrass från Ikea, en sån man brukar ha till spädbarn fast större. Ingen kudde.
Själv föredrar jag en schysst säng och duntäcke + vettig kudde.
Aah, att sova gott är nästan en vetenskap. I varje fall har jag försökt mycket för att hitta precis rätt. Innan du köper något, kontrollera om det finns drag i rummet du sover i. Därefter är det också viktigt att kontrollera om du sitter rätt när du sitter vid skrivbordet och datorn. Har du myos i axlarna är det underordnat hur bra kudden är.
Min erfarenhet är att jag alltid har sovit bättre när jag sovit på hotell, och det är kuddarna som gör skillnaden – täckena är generellt för varma för min smak.
När du har funderat på det kan jag rekommendera följande kudde:
Jag är ingen större kuddkännare, men köpte två st från Jysk, av märket Höie. Den ena ska ha ”kylande sida”, tveksamt om jag märkt av det. Men det går att ta ut fyllningen till önskad höjd, om jag minns rätt kan det med fördel förvaras i frysen…
Av ren nyfikenhet googlade jag för att se om de fortfarande säljs, de tycks ha kampanj fram till jul. 200kr istället för 700kr st.
Den (de) av IKEAs memory foam-kuddar som du gillar bäst är min bästa erfarenhet pris-prestanda.
Och klart bäst sömn (har en variant med ”bitar” av Memory foam så det blir en blandning av hård memory foam och vanlig kudde. Den är dock 7+ år (men fortfarande super)
Jag kan rekommendera IKEA:s billiga fjäderkuddar. Finns med olika höjd/tjocklek. Jag gillar tunnare och med formbarheten hos fjäderkudden.
Sist jag bytte dom märkte jag hur missfärgade av svett mm dom faktiskt var. Inte fräscht alls.
Går säkert att tvätta bort det mesta igen men dom är organiskt material och en del restmatrial blir nog kvar efter tvätt även i 60 Grader som dom tål. Sporer, proteiner etc. Dom är inte speciellt dyra. ca 230 Sek styck
Det viktigaste är att vara naturligt trött, d.v.s. man ska inte uppehålla sig för mycket vid vad som hänt under dagen eller låta sig påverkas av stress. Gör man det så spelar det nästan ingen roll vad man gör för att kunna sova gott, man kan helt enkelt inte somna.
För övrigt sover jag bäst i fåtöljen framför tv:n. Min fru har ibland, av missriktade skäl, stängt av tv:n, vilket precis väckte mig.
Jag fick för mig att jag minsann skulle sova bättre på en lite dyrare kudde för ett tag sen.
Sen tänkte jag efter och insåg att sängen spelar sjukt liten roll för mig. Så länge jag varit aktiv under dagarna sover jag kungligt i någon gammal gäststuga, på logement, på soffan, i tältet.