Vilken kudde ska man köpa för bästa nattsömn?

Man behöver en tunn, hårdare, tempur kudde och fyra tjocka kuddar för perfekt nattsömn :slight_smile:
Tempurkudden under huvudet. Givetvis sover man på sidan. En kudde mellan knäna och en kudda att “krama” och vila armen på.
Sen har man två kuddar bakom ryggen, så att man slipper “ta med sig kramkuddarna” när man vänder sig om i sängen.

Ultimata setupen.

1 gillning

Jo precis.

Men sedan har vi sömnkvalitet, och där spelar flera av mina tips in till att göra din sömn bättre.

Rekommenderar större kuddar, har 60x80 själv, de gånger jag hamnar med 50x60 standardkudde känns det som man ska sova på ett frimärke. :rofl: Otroligt skönt med en stor, bra kudde, fyllning, hårdhet o.s.v. är som alla redan skrivit högst individuellt, själv föredrar jag dun (se bara till att köpa från seriöst märke så inget djurplågeri förekommit)

1 gillning

Har du inte lyssnat på Gunde? Ingenting är omöjligt!

Började sova på rygg för ~ 5-6 år sedan och det är tamigtusan bästa sovsättet :sweat_smile:

Vill flika in lite… Efter att ha jobbat mycket med behandling av patienter som lider av sömnstörningar kan jag garantera att kuddarna sällan är varken problemet eller lösningen.

1. Välj en kudde du tycker om och som känns bekväm att sova på (oavsett vilken den är). Man kan sova utan kudde om man vill dessutom.

2. Välj inte sovställning. Kroppen väljer på egen hand. Man kan sova i vilken sovställning man vill.

3. Har man sömnbesvär ska man fokusera på andra bitar. Detta är väldigt individuellt.

Med sömn gäller sällan “du får det du betalar för”. Då sömn inte kommer utifrån dyra sängar, kuddar eller liknande även om jag givetvis rekommenderar att man lägger pengar på något som känns bekvämt (punkt 1 ovan).

6 gillningar

Skippa kudden. Ett gott samvete is the shit…

Kudde och täcke i ull! I särklass det bästa jag haft. Svalt på sommaren, värmande på vintern. Dessutom fräsch känsla. Vädra vid behov, njut varje natt

Köp ett gäng dun/fjäderkuddar i olika storlekar från normalstora tunna till mycket stora (kanske 70x70) och tjocka och testa olika kombinationer. Föredrar själv blandning av dun och fjäder. (Är nog svårt/dyrt att hitta 100% dun.)

Men allt det här förutsätter att kuddar är problemet förstås.

En god vän till mig bodde ofta på Grand Hyatt när han reste runt i världen i sitt jobb. Han köpte alltid sina kuddar av något av deras hotell och tog hem när han behövde. Supersköna kuddar.

Min högst personliga reflektion kring detta är att bästa sättet att få en god natts sömn är att sluta oroa sig för hur man på bästa sätt får en god natts sömn :slight_smile:

2 gillningar

Blev en kudde till mig och en till Sambon från Jysk. 200kr på Rea. Sov mycket bra och billigt blev det!

Tacken för alla tips! speciellt @Rebecka36

2 gillningar

Varför får jag känslan att du även har en pall att sätta upp fötterna på när du sitter på toa, för optimal avfyrningsvinkel? :grin:

1 gillning

Så roligt att höra att det resulterade i ett köp som du är nöjd med! Tack för att du berättade och hoppas att du och sambon ska fortsätta sova gott nu :smiling_face:

1 gillning

Har en hård kudde från Jysk som jag trivs hyfsat med. Dock skulle jag helst undvika en sån i framtiden för den var så full av kinesiska kemikalier att det tog ett halvår innan ångorna hade kommit ut. Detta trots vädring i flera dagar.

Lovar att Alvin från Hemtex leverera om du söker en låg kudde som återtar sin fyllighet efter att man har legat på den och om du vill att den ska upplevas som sval.
Kostar en del men värd varenda krona!

Jag har ingen pall faktiskt.
Men, jag beskrev ultimata setupen i sängen. Jag sover dessvärre sällan så. Jag har småbarn…