Ha varsitt dubbeltäcke ![]()
Växlar efter årstid. Har ett borganäs tyngdtäcke (9 kg tror jag?) som med rätt påslakan håller sig överraskande svalt och är ibland jättebehagligt. Väljer också ofta bara påslakan om jag kommer till ro. Har ett dubbeltäcke delat med fru som går att kombinera beroende på temperatur.
På jobbet (jour) har jag ett lite tunnare gammalt täcke av okänt märke och ett påslakan. Samma där att det är lättast att hitta bekväm temperatur på det sättet. Vill gärna ha något över mig men blir lätt för varm xD
Testa med silke stoppning. Jag personligen använder enbart enbart siden sängkläder. Det är fantastisk bra. Lite dyrt men är värt pengarna.
Flera här som nämner tyngdtäcken, där är väl en tumregel att ca 10% av kroppsvikten är lagom. Jag har på 6 kg som jag använder i perioder.
Annars är min favorit faktiskt att bara ha ett enklare syntettäcke, och så en stadig ullfilt ovanpå under kyligare säsonger. Blir kombo av gosig känsla, bra värme, andning och skön tyngd. Samt billigt.
Håller med, ett enkeltäcke räcker gott och väl till två personer.
Jag tycker nog att sängkläderna är viktigaste än själva täcket. Jag tycker det är stor skillnad på sovupplevelsen beroende på material och ytfinish.
Har grymma sömnstörningar så jag har tillgång till ett tyngdtäcke som jag använder när det är som värst knackigt med sömn. Täcket har metallkedjor insydda så beroende på hur du vänder täcket kan kedjorna svalka dig när det är varmt. Men finns säkert enklare och billigare lösningar som t ex ett tunnare sommardäcken och ett tjockare vinterdäcken att alternera mellan. Har du möjlighet till termostatreglering i sovrummet har du ju ytterligare en parameter att labba med…
