Funderingar kring vindsförvaring

Hej! Skriver i detta forum för det är ett respektfullt bemötande som visas upp och mogna användare vilket uppskattas. Jag är kluven kring förvaringen i min nya lägenhet. Vi har en samlad vind för samtliga hyresgäster där jag i mitt förråd ska förvara kläder efter säsong, tygklätt rygg + armstöd till soffa, andra möbler i trä och tyg, flyttkartonger, skor i kartonger, diverse elprylar som en skrivare, kaffebryggare m.m. Nedan ser ni bild på förvaringsutrymmet. Ska så småningom sälja av lite grejer men vill heller inte känna stress och riskera att grejerna förstörs.

Som ni kan se är det “öppet” längs snedtaket utåt och där sitter som ett hönsgaller utåt, vilket innebär att hela vindsutrymmet har kontakt med luften utifrån. Min fundering är följande. Är det verkligen nödvändigt att “förvara” diverse möbler/kläder i tex följande produkter ändå;

Ser nämligen grannar som har madrasser, mattor osv löst ståendes på betonggolvet utan förvaring. Är det fortfarande risk för fuktskador i detta sammanhang? Det blir ju aldrig “instängt” iochmed att det är öppet utåt så ventilation finns ju konstant. Jag har aldrig sol på mitt förråd så det bör ju heller inte bli så drastiska temperaturskillnader som gör att fukt uppstår? Eller tänker jag helt åt skogen?

Min erfarenhet är att geografisk plats spelar mycket roll. Jag finns i Skåne och där är risken fukt och tjejen i Stockholm har istället problem med stadssmutsig luft och liknande. Så ja, kläder är nog en bra grej att packa i skyddande material. Men sopsäckar funkar ju för kläder om du inte vill köpa specialgrejer. Och elektronik plastar jag alltid in om jag sätter undan tillfälligt. Är det fuktigt undviker jag helt att lägga elektronik i förråd/på vind.

1 gillning

Med en kallvind får du räkna med att luften är densamma som ute. Så textiler, papper mm fungerar ju sådär.

1 gillning

Om du vill maximera förvaringsutrymmet så har jag haft goda resultat med Ikea Ivar, den djupa och så högt som det får plats. Jag förvarar i flyttkartonger på varje hyllplan. Det går också att hänga grejer på hönsnätet med S-krokar och målarkrok.

Textilier brukar vi förvara antingen luftigt i flyttkartong eller skyddat i vacuumpåsar. Oavsett hur man gör behöver det tvättas när det plockas fram.

Har du möbel med textil som ska stå på golvet så kan du palla upp det med brädbitar.

Min stad är i nivå med Stockholm geografiskt.

Hmm så kläder, skor och skokartonger kan man lika gärna ha i sopsäckar alltså? Grejer som ligger i flyttkartonger, ska jag ställa dem på en pall så de inte står direkt på betongen?

Nu står ju samtliga armstöd och ryggstöd direkt på betonggolvet. Det är följande soffa om det är av intresse:

https://sweef.se/p/soffor/bjornen?v=BJO-CHL15

Det är samtidigt inte så mycket vinterkläder/sommarkläder så de skulle jag kunna förvara under sängen i förvaringspåsar från Ikea;

https://www.ikea.com/se/sv/p/paerkla-foervaringsvaeska-50395382/

Så det är väl egentligen tillbehören till soffan som jag oroar mig lite för. Borde jag slänga in dem i soppåsar med andra ord? Ska jag tejpa igen öppningen sedan? Nu när det är kallt ute kan de väl inte vara någon risk att jag stänger inne fukt om jag packar in dem?

Ställer du kartongerna direkt på golvet? Min mormor och morfar hade nämligen likadan utformning på sin vind med öppet utåt och de förvarade textilier och kläder öppet i mååånga år utan att det blev någon åverkan på något av plaggen/möblerna. Hur kan det isåfall komma sig?

Som jag skrev i ovanstående inlägg så hade min mormor och morfar möbler, kläder och saker i allmänhet placerat på vinden, med samma öppningar längs kanterna, utan förvaring i väldigt många år utan att det blev någon åverkan. Har du någon hypotes om hur de kan komma sig? Hur tror du det kan skilja sig från mitt fall?

Aha men vad bra! Jag tycker textilier blir tråkiga av lång förvaring nästan hur de än förvaras.

Jag förvarar ogärna kartonger direkt på golvet. Har hyllplan även längst ner. Men det är nog bara en känsla.

2 gillningar

Inget blir perfekt i en ouppvärmd vind, men jag skulle plasta in och tejpa och det har funkat bra hos mig. Sedan är det ju skillnad på Stockholm och Strömstad också, om vi pratar just fukt.

Kartonger mår fint av att vara en bit från golvet, men det är mest i källare och liknande där fukten rör sig från marken och uppåt. På vind lär det kvitta på ett helt annat sätt. Men att luften får röra sig runt lådorna är ju aldrig fel.

Vi har en villavind med liknande exponering. Vi rensade just ut vår vind från sådant som legat 20+ år däruppe.
Vår vind blir ca +40 grader på sommaren som värst via värmen från tegeltaket och ett par grader över utetemperaturen på vintern.
Luftfuktigheten går från torrt på sommaren till rejält fuktigt ibland/ofta vinterhalvåret.
Inte sett något mögel på något dock. inte heller på trästrukturen i huset . Sånt som kan rosta gör det sakta men säkert. Gem. Metalldelar i pärmar etc blir fula om dom är av järn eller stål. .
Vissa saker blir förstörda snabbt. Ex alla kläder med gummibaserade resårer klarar inte miljön i längden. Ex kalsonger och liknande. Byxor med stretch baserat på resårer etc.
Vissa slalompjäxor blev förstöra då skumgummit vittrade med åren.
BLIR dammigt i utrymmet med åren. Blåst etc gör att damm samlas med tiden . Placera allt helst skyddat i ihoptejpade kartonger eller liknande. plastpåsar funkar också. Har man otur kan möss hitta dit.

4 gillningar

Normalt sett är det under sommaren luften är fuktig och under vintern är luften torr.

Beror på var någonstans. Kollade lite data på SMHI. I Kiruna stämmer det men på Landvetter flygplats är det jättefuktigt på vintern, ofta 98-99%.

1 gillning

Jag röstar för att slänga/skänka bort/sälja allt utom kläderna efter säsong :smiley:

Om utrymmet är garanterat fuktfritt så är det inget problem att förvara grejer direkt på betongen. Men finns det minska risk för kondens, fukt, att man drar in snö på vintern etc och ventilation inte klarar det så skulle jag tänka kapillärbrytande lager. Dvs ha grejerna i en hylla, plastback, etc. Inte i en flyttkartong direkt på betonggolvet och inte i packat direkt mot yttertaket.

Sen brukar det ju alltid bli dammigt på vindar så jag skulle vilja ha mina textilier skyddade mot det, men jag hade inte tejpat ihop eventuella sopsäckar. Då finns ju risk att du tejpar in fukt från din varma inneluft.

1 gillning

Min Farmor fick in råttor som hade sönder större delen av hennes textilier så vissa risker finns det alltid.

1 gillning

Efter att ha varit med om klädesmal så skulle jag definitivt lägga kläder och tyger i en plastlåda med tät lock. Tro mig, den upplevelsen är man gärna utan.

1 gillning

Som sagt det beror på var huset är. Här är vår vind sedan 1 sep t ex. Luftfuktigheten pendlar kraftigt.

Hade t ex tavlor med pappaffischer i som blivit skrynkliga, julpynt som luktar mugg osv. Kläder skulle jag inte ha där.

3 gillningar

Mamma tjatar nämligen om att vinterkläder MÅSTE hänga (går inte diskutera med henne och gillar att bolla utan att vara partisk för att bilda en egen uppfattning) vid förvaring och därför funkar det inte att vika ihop vinterjackan och förvara i förvaringspåsar länkande ovan från ikea. Jag som person gillar inte att agera “ifall att/tänk om” utan agerar efter fakta och egna beslut. Jag personligen ser ingen anledning till att det inte skulle funka att ha jackan förvarad i en förvaringspåse i lägenheten under sommarhalvåret. Visst kan de bli varmt i läggan men betyder det att de blir problem? Finns de risk för skadedjur om det är varmt på sommaren? Ligger isåfall under sängen så är aldrig i direkt solljus. Det bör ju vara samma princip som i en tyggarderob på vinden?

Eller funkar det att täcka över vinterjackan med tex https://www.ikea.com/se/sv/p/paerkla-klaedoeverdrag-50601103/ ?

Har också skokartonger med skor i som är lastade i sopsäckar. Vad tror du om det? Hållbart?

Eller om jag egentligen ställer en öppen fråga till samtliga som deltar i denna konversation (vilket jag är väldigt tacksam för):

• Är det bara jag som är dumsnål i slutändan? Pengarna som det rör sig om är 275kr för ovanstående tyggarderob (jysk) och 199kr för förvaringspåsen till sofftillbehören. Känns bara lite rövigt att slänga ut pengar i onödan på en hel garderob när de rör sig om förvaring av 1-2 jackor egentligen och vet inte hur stor risken egentligen är att ryggstöd/armstödet till soffan blir dåliga av att stå på vinden utan förvaringspåse men ståendes på en pall.

Japp. Alla textiler och även läder som skor och väskor bör förvaras ordentligt förpackade i t.ex. vakuumpåsar och/eller tättslutande lådor. Mal, möss, pälsänger tar sig enkelt in i ett sådant öppet vindsutrymme, och i flerbostadshus kan de såklart sprida sig till grannar.

1 gillning