Rikatillsammans gör skillnad i praktiken!

Alltså - jag är så tacksam för Rikatillsammans som podd och forum.

Vid årsskiftet satt vi med två bra (i min mening - ca 79000 kr tillsammans efter skatt) löner och läckte som såll. Vi gick plus/minus noll varje månad (och ibland minus) med noll kronor i buffer (och då menar jag noll. Fanns inte en krona) och inga sparavsättningar (om man inte räknar in amortering på bolån).

Idag: sparar ca 12000 i månaden och om två månader kan vi öka till ca 18000 i månaden då vi betalat av ett lån då. Bufferten är på god väg till vårt mål om 2 månadsutgifter. Månadsspar i LF global index. Inga skulder utöver CSN och bolån.

Tack Rikatillsammans!!!

Mvh sjukt nöjd med sig själv :smiling_face_with_sunglasses:

109 gillningar

Ja, RT får en verkligen att ändra riktning här i livet :slight_smile: Är sjukt tacksam jag med!

Jag har ett delmål framöver, och olika människor har ju olika sätt att fira när de nått sina delmål-själv har jag tänkt fira med att bli medlem på Patreon när den dagen kommer (förmodligen nästa år). Jag vet att jag kan göra det redan nu, men jag har gjort det till en grej i huvudet “när jag känner mig lite halvt rik, så är det på tiden att jag sällar mig till klubben” (“klubben”=Patreon=de mest inbitna som “lyckats” nå viktiga milstolpar tack vare RT) :laughing:

8 gillningar

Ha ha ha - klockrent! Ja, Patreon står på min lista framgent också :slight_smile:

2 gillningar

Off topic - jag är “Patreon”- betalande för att tacka för engagemang, slippa reklam och förhoppningsvis nå bättre ekonomisk stabilitet - men är inte där med att “ ha lyckats” än :slightly_smiling_face:

5 gillningar

Det är precis det jag vill göra också (tacka för engagemang), men för mig blir det extra kul att göra det i samband med resultatet som blivit :slight_smile: Istället för en flaska champagne så har jag bestämt att det blir det här liksom. Jag gjorde en gång i tiden en riktigt bra bostadsaffär när jag sålde en lägenhet. Jag och mitt då ex tackade mäklaren för et väl utfört arbete med en flaska champagne av ett bättre märke, presentkort i en fiskaffär och en ostronkniv. Vi tyckte han gjorde ett riktigt bra jobb och var tacksamma redan under tiden han jobbade på med det, och hade kunnat ge något redan då. Men det var liksom roligare när det “var över”. Lite så ser jag på det här också. Jag vet att jag och min man kommer gå i mål, så det är bara en tidsfråga. Men det blir lite mer “markering” av det om vi väntar tills dess :slight_smile:

4 gillningar

Vi kan ju race:a och se vem som hinner först-kan bli en kul grej :sweat_smile: Vi har ett mål att uppnå att komma upp i en viss summa vad gäller likvida medel-har ni något sådant liknande?

1 gillning

Tack Frida och grattis! Behövde läsa detta idag. :heart:

48 gillningar

Hurra och en extrakram till hela RT-arbetslaget! :hugs:

15 gillningar

Jag “stökade” om i ekonomin dryga 2 år sedan, efter att ha funnit poddarna och läst lite i forumet, viss grund (omedvetet) lade jag redan när vi flyttade till hus 20 år sedan, men några investeringar eller långtidshink fanns inte, alltid fattig trots okej löner i hushållet.

Ett år senare har vi lyckats investera över en kvarts miljon i fonder och fondrobotar. (en del oväntade tillskott i den summan, inte endast rena månadsinsättningar) samt klippt onödiga avgifter.

Jag har försökt prata lite teori och ideologi kring ekonomi att och låta investeringar jobba åt oss med min fru.

Det går inte, hon vill inte lyssna utan ger mig carte blanche, bara jag slutar prata om tråkig ekonomi (more or less).

Men någonstans i maj månad, så kommer min fru och börjar berätta om att hon lyssnade på en intressant kille som heter Jan på Instagram och undrar om vissa detaljer kring hur vi gör med våra pengar.

TL;DR

Tack för att du kan förklara det jag inte kan för min fru via Instagram. :laughing:

30 gillningar

Nej där är vi nog långt efter i planeringen är jag rädd :sweat_smile: Inga mål i sikte ännu!

Bra jobbat! Det är en fantastisk känsla att ha koll på sin ekonomi.

1 gillning

Jag håller till fullo med, Rika Tillsammans gör och har gjort en positiv skillnad för mig själv och många andra här :orange_heart:

3 gillningar

Ja, det är ju det!! Från ågren när man loggar på internetbanken till tillfredställelse - vilken skillnad!

1 gillning

Bra jobbat!

Kan du utveckla lite om hur du har gjort?

Vilka åtgärder har varit av störst betydelse för att ta er dit ni är idag?

2 gillningar

Hm.. spännande fråga - det är nog en blandning av ”åtgärder” i både stort och smått. Några saker jag tänker på spontant:

• Skaffade mig kunskap om ”privatekonomi” rent generellt. Jag kunde ingenting. Visste inte vad en indexfond var, visste inte vad vi hade för fonder i dåläget (visade sig till stor del vara dyrare fonder som någon bankman prackat på oss i tidernas begynnelse), visste inte hur man ska tänka kring buffert osv osv. Så jag avsatte många veckor åt att lyssna på poddar (mest rikatillsammans men också småspararpodden, ekonomiakuten och plånboken) och läsa på på nätet

• Sålde av gamla fonder och köpte LF Global index (till största delen) och en mindre del LF sverige indexnära A.

• Gjorde en budget ned på skruv och mutter (med regelbunden uppföljning) för att kunna få koll på var pengarna tar vägen vilket också gav som bieffekt att vi fick mindre matkostnader bara genom att bli mer medvetna i våra inköp. Sa också upp en del streamingtjänster för jag insåg att vi hade orimligt många.

• Hade en dator på avbetalning och en kreditskuld – det jag gjorde var att ta ett privatlån hos vår vanliga bank som hade lägre ränta och betalade av datorn och kreditkortet. Privatlånet har bara två inbetalningar kvar nu och sen är det ett minne blott

• Har blivit medveten om mina personliga fallgropar som bl a varit att använda kreditkortet utan att ha koll på vad det sammantagna saldot faktiskt var samt att använda Klarnas betala senare (och förträngt hur mycket som faktiskt fanns som Klarna-skulder) så sen årsskiftet är det kreditkortsstopp för min del samt använder bara Klarnas swish-funktion.

• Har funderat mycket på vad vi själva faktiskt prioriterar i vårt eget liv och insett att t ex jag tycker vi betalar alldeles för mycket för våra bilar än vad vi tycker är ”värt”. Så nu när leasingen för vår stora bil löper ut kommer efterträdaren bli mer ekonomisk och inte lika stor och fin.

Sammanfattningsvis har ökad kunskap, medvetenhet och självreflektion varit viktiga komponenter i min egen resa!

13 gillningar

Och ett tillägg: jag började sätta av till spar så fort lönen kom in istället för att vänta och se ”om det blev kvar något”

5 gillningar

Grattis till ett fantastiskt omtag i privatekonomi! Jag har lyssnat på /läst om RT i ett par år nu och fått ovärderliga insikter. Särskilt “rikedomatrappan" har totalt revolutionerat mitt tankesätt - göra rätt saker på rätt sätt på rätt nivå har lett till att jag spenderar mindre tid och ork på sånt som jag faktiskt har råd att leja bort (skaffade städhjälp bl a), investerar smartare (både i mig själv och rent penningsmässigt) och framför allt fått en sundare syn på att spendera (i mitt fall sluta dumsnåla och späk-spara). Tack Jan och Caroline, ni har definitivt gjort mitt liv rikare.

8 gillningar

Kul, vilken nivå är du på? :blush:

1 gillning

Hej Frida och alla ni andra!

Jag är också så vansinnigt tacksam över RT. Jag vågar vara trygg med att pengarna finns där dom ska vara och jag pillar inte med dem. Jag har insett att jag, om man räknar gården, faktiskt ligger i kanten på nivå fyra. Man kan vara fattig där också, hobbylantbruk kräver kapital. Jag litar på att Jan blir en av de första som skriker om det händer något i världen som gör att man bör förändra sitt tankesätt, och jag tackar Caroline för att tillföra en massa nyttiga synpunkter kring ekonomin och pengarnas betydelse. Dessutom är ni väldigt roliga att lyssna på, och fortfarande överraskande fast jag lyssnat på alla avsnitt. Jag är glad Patreon-medlem, framför allt för att stödja ert arbete.

5 gillningar

Nivå 3, med mål att komma till nivå 4 någon gång i livet :blush:

4 gillningar