Jag noterar att tilläggsisolering av vinden ofta framhålls som en enkelt tillgänglig och lönsam åtgärd. Det gäller både i Bovra-appen och generellt.
Jag funderar över i vilken grad den här idén är vettig på riktigt och vilka omständigheter som påverkar det. En del hus jag tittat på tidigare hade vad vi kan kalla för en teknisk vind. Det är alltså ett tomt utrymme med isoleringen som golv och enda funktion. Att fylla på med lite mer isolering där vore ganska enkelt.
Jag valde själv medvetet bort hus med teknisk vind. Istället ville jag ha en funktionsvind, med golvplankor, som kan användas för förvaring. Teoretiskt vore det förstås möjligt att plocka bort golvplankorna, lägga till 10 cm ytterligare isolering, höja upp reglarna lika mycket och lägga tillbaka (delar av) golvplankorna. Utrymmet på vinden skulle helt klart bli sämre men ändå inte försvinna helt.
Är det någon som har erfarenhet av det här scenariot som har erfarenhet att dela?
Jag har tilläggsisolerat i ett tidigare hus. Det och nya fönster var absolut helt rätt beslut för att höja inomhusmiljön men herregud var det ett enormt slöseri med pengar.
Jag hade lika gärna kunnat låta huset stå orört i fem år och värderingen hade varit samma.
Jag struntar fullständigt i värderingen av huset. Det är en oviktig fråga. Bovra säger att jag skulle spara in en tilläggsisolering på 3-4 år men min gissning är att det bygger på att jag har en teknisk vind.
Jag har inga siffror exakt på det, vet heller inte vad isolera med lösull kostar hos andra firmor. Men om jobbet som du säger är enkelt och det bara är att spruta lösull ytterliggare 30-40 cm så skulle jag alltid göra det, vi har exempel på kunder som haft dubbla värmesystem och knappt kunna hålla värmen och efter tilläggsisoleringen så har typ ena värmesystemet kunnat gå på halvfart.
Vet ju inte hur det ser ut hos dig men ska du bygga nytt golv är det såklart krångligare då finns ju alternativet att lyfta golvet och sen bygga det igen.
Alternativt river du golvet där det är som lägst ute vid takfoten typ gör en bedömning vilken yta som inte används iallafall och isolerar den.
Ett tredje sätt är att du isolerar mellan takstolarna uppe på vinden och får en “halvvarm” vind. Om din värme stiger upp till ett rum som inte är helt oisolerat så kommer det göra lite skillnad endå men kan ju vara mycket jobb.
Det många missar med just fönster för att isolera bättre är att det verkligen inte ens lönar sig isoleringsmässigt. Att gamla fönster känns kalla är nästan uteslutande för att de saknar tätlister som sitter bra. Ett enkelt test om det verkligen är fönsterutan det är fel på är att stå på ena sidan om fönstret och försöka blåsa genom glaset, om du lyckas så är jag imponerad.
Att gamla fönster känns kalla är som sagt oftast för att det inte är täta det går att lösa med en tätningslist som kostar kanske 500-1000 kr för en stor villa.
citat nedanför med lite siffror som hänger ihop med min uppfattning gällande fönster.
Ett äldre, kopplat fönster (två enkelglas och delbar båge) har ett U-värde på ungefär 2,9 . Ett äldre isolerglasfönster med 3- eller 2-glas i enkelbåge håller ett U-värde på omkring 2,7 – 1,8. Nya moderna 3-glas har U-värde mellan 0,7 – 1,3.
Att byta fönster i huset är en stor utgift som inte kan motiveras enbart av energisparskäl. Har du äldre tvåglasfönster av bra kvalitet är det mer lönsamt att byta ut det inre glaset mot ett lågenergiglas eller isolerruta. Du behåller då fönstrets ursprungliga ramar, samtidigt som värmeläckage och kallras minskar. Åtgärden resulterar i att fönstrets U-värde blir likvärdigt med ett konventionellt treglasfönster (1,3–1,9).
Nog bör man nämna att drevningen runt fönster inte alltid är gjort rätt utöver tätningslister som orsak. Vi hade båda dessa problem.
Värmen stiger och tilläggsisolera vinden anses snabbt lönsamt, du ska se upp för fuktproblem och följa rekommenderade åtgärder utifrån dina förutsättningar.
Ja även om det inte finns helt klara fakta så är just cellulosa/träfiber isolering en viktig aspekt i detta eftersom det verkar klara sig väldigt mycket bättre med just fuktproblematik än stenull och glasull. Kan bli större problem med andra isoleringar vid just tilläggsisolering. Min kollega har isolerat lösull antingen träfiber eller cellulosa/tidingspapper i över 20 år utan vad vi fått höra ännu några problem med fukt hos kunder så verkar endå vara ett säkert kort!
Att isolera vinden är något man måste göra med försiktighet då det kan orsaka problem med mögel på vinden.
Detta beror på vilket typ av hus du har. Är huset byggt från början med en tänkt varm murstock. Hur ser det ut med tätskikt på bjälklaget uppåt vinden etc.
Skulle ditt hus vara äldre och haft oljepanna och numer har en värmepump och du idag har lite isolering, samt att du inte har någon bra ventilation, så säger jag att du kommer få problem om du bara isolerar.
Om vinden fungerar bra och det inte finns fukt där uppe skulle jag vara försiktig med att ändra konstruktionen. Den relativa luftfuktigheten ökar ju kallare vinden är. En mycket välisolerade vind kräver att det är mycket lufttätt mellan boendemiljön och vinden. Luftläckage från huset släpper in varm fuktig luft som lätt kondenserar i vindsytrymmet.
Vid renoveringar, nya spottar i tak osv är det vanligt att man slarvar med hål i ångspärren, särskilt om ångspärren som i t.ex. 80-talshus ofta sitter utanför eldragningarna (det saknas installationsskikt). Huset kan alltså vara mer otätt än när det byggdes. Då blir tilläggsisoleringen mer riskabel.
Om huset har varmt upp med värmepanna kopplad till skorsten är ofta tanken att skorstenen ska värma vinden vilket sänker relativ luftfuktighet. Har man sen bytt till värmepump eller fjärrvärme ökar risken för en fuktig vind.
Annars, teoretiskt iaf, kan tilläggsisolering vara väl motiverat om den gamla isoleringen sjunkit ihop så att dess ursprungliga funktion försämrats.
Vi har en teknisk vind, och när vi flyttade in var isolering inte speciellt tjock, och det var gammal sågspån bara. (1800-talshus). Det syntes även tydligt utifrån att snön försvann på den gamla delen avsevärt snabbare än på den nybyggda delen.
Köpte ett gäng baler med cutterspån på Granngården och spred ut i ett halvmetertjockt lager.
Blev stor skillnad, och kostade 1800 spänn (var iof 15 år sen)
Enda nackdelen är att när man varit uppe på vinden och behövt göra något är man full med spån precis överallt sen …
Teknisk vind och 1,5-plans 70-talshus med sadeltak här. Eluppvärmt från början och nu llvp. Jag ställer mig tveksam till att tilläggsisolera eftersom det är så stor del av yttervägg och snedtak som inte nås med denna åtgärd. Man behöver ju ändå lämna luftspalt för cirkulation och när jag nu har solceller och ganska sansad inomhustemperatur och bor i Skåne (där värmen är avslagen halva året) tror jag ännu mindre på att det är så klokt.
Riskerna känns större än vinsterna s a s. Men jag motbevisas gärna!
Detta är viktigt och mitt skäl till att jag ännu inte isolerat vinden.
Vårt hus är från mitten av 30-talet och värmdes bedömt med panna i källaren. Med ursprungliga fönster förbrukar vi idag ca 22 000 kwh fjärrvärme om året. Mycket borde kunna sparas på att isolera bjälklag i vinden men orolig för att det blir påväxt.
Jag kan ju såklart inte lova något men just träfiber och tidningspapper/cellulosa i lösull går bra att isolera utan luftspalt som sagt kollegan och en han jobbade med innan har gjort detta sedan typ 80-90 tal utan problem. den isoleringen klarar av att ta fukt och sedan släppa ifrån sig som sten och glasullen inte gör. Därför rekomenderas också det i säsongsboenden som står kalla eller oanvända under perioder.
Vi brukar hålla oss till två sätt, antingen så fyller vi hela utrymmet och då bör det inte vara alltför täta konstruktioner på vinden så den fukt som buffras i isoleringen kan ta sig ut långsamt så småningom.
Om vi inte fyller hela utrymmet så lämnar vi utrymme upp i nock och ser till att det finns ventiler i typ gavelspetsarna som det kan ventileras ut på. Har inte sett några problem i de hus där detta varit gjort. Är sällan våra renoveringar ändras på dock så vi har inte fått öppna upp så många gamla projekt och sett resultatet men där vi gjort det ser det väldigt bra ut.
Med lösull och någon som är skicklig så kan slangen nå in långt på ställen som är förhållandesvis svåråtkomliga annars.
Jag vill bara tillägga också att jag tycker inte man ska undvika att isolera vinden bara på grund av risken, men det måste göras försiktigt… Man kan inte bara ta dit en firma som sprutar in massor.
Jag hade själv isolerat och utvärderat under en längre period. Lägg på 10 cm isolering, utvärdera i 1 år, kanske 2 år. Och sen hålla på sådär.
Man kan inte heller bara kolla efter påväxt, det kan ta många år. Man ska mäta fuktkvoten i virket och även den relativt luftfuktighet i luften. Steg 1 alltså innan man gör något alls är att börja mäta detta och få en baseline. Jag hade kört minst ett år så man har något att jämföra med.
Att sätta in ventilation i badrum kan också vara en bra åtgärd, om det inte finns idag.
Det är väldigt små marginaler som avgör om man får problem eller inte, det kan ligga på gränsen under 50 år och inte bli problem, eller över gränsen lite grann och så får man problem.
Att tilläggsisolera vinden är klart lönsamt… Gjorde de på förra huset länge sen å de va 20-tals hus me torv som isolering… Tog bort de i tak å golv å ersatte med moderna isolering… Ventilation är viktigt å gäller att förbättra de på vinden… Minskade uppvärminingskostnaden under hälften mot innan…
Att redig isolering lönar sig stämmer… Hade en särbo som hade ett stort hus som va byggt i lösvirke å isoleringen på vinden va i lösull… Gick men på reglarna så va lagret nästan upp till midjan… De va säkert 70-80 cm å väggarna va närmare 35 cm… Bergvärme me vattenburen golvvärme… Uppvärminingskostnaden va klart låg…
Hej!
Generellt skulle jag avråda att ta “hear say” råd från forum kring sådana här frågor. Jag jobbar som byggnadsingenjör och kort kan jag säga efter den infon du gett att “det beror på”.
Att isolera gamla vindar är ofta det som ger högst positiv påverkan på byggnadens U-värde totalt sätt, dock är en byggnads klimatskal mycket mer komplicerat än “högt U-värde = bra”. Beroende på hur huset är byggt med hänsyn till fukt etc kan tilläggsisolering av vinden orsaka mycket stor skada på huset. Att bara tilläggsisolera utan att någon med fackkunskap fått se ritningar på befintligt klimatskal och låtit hen göra en bedömning är en stor risk som du måste värdera om den är värd att ta.
Utöver det. Det som orsakar mest energiförluster i en äldre byggnad är för det mesta inte att byggnaden har ett lågt U-värde utan att byggnaden är väldigt otät. Att täta fönster och dörrar brukar generellt ge större effekt än tilläggsisolering, men även här är klimatskalets uppbyggnad mer komplicerat än “ett tätt hus = bra”.
Många gamla hus har inga problem med mögel etc just pga att de är otäta och läker ut mycket värmeenergi. Det är när ägaren ogenomtänkt tätar och tilläggsisolerar som det oftast uppstår problem med mögel och röta vilket blir en väldigt dyr affär och i värsta fall resulterar i en total omrenovering.
Rådfråga en ingenjör eller fuktsakkunnig som får kolla på några ritningar innan du gör något ogenomtänkt som du ev kan få ångra.