Rikatillsammans gör skillnad i praktiken!

Jag upptäckte podden 2018, vilket jag är tacksam för då det var året vårt första barn föddes. Iom att sonen föddes kände jag att jag måste ta tag i ekonomin lite mer seriöst, och jag är tacksam att jag främst hittade till RikaTillsammans och inte till någon “Raket Hasse” på Youtube.

Är jag rik? Verkligen inte, men rikare än vad jag vore om jag aldrig investerat, och troligen mycket rikare än om jag investerat allt efter Raket-Hasses råd.

Framförallt är jag tacksam för alla diskussioner i podden som berör inställning och det mentala kring ekonomi.

Ökar pengar livskvaliten? Absolut. Jag har dock kommit fram till att tryggheten som pengarna ger mig är det som betyder mest, och inte de facto att jag faktiskt nyttjar pengarna.

5 gillningar

Vi har satsat på att energirenovera vårt stora 140-140 m2 källare + dubbelgarage) energislösande 70-talshus, delvis med hjälp av banklån.

Har fått ner driftkostnaderna från ca 70000:-/år nu till ca 24000:-/år. Vi sparar alltså ca 46000:-/år, en vinst för plånboken och inte minst för miljön.

Har köpt elbil också, och driften av den är i princip gratis med el från solceller.

Vad vi har gjort?

Jag knackade ner Mexitegelfasaden, sålde teglet, jodå, det gick alldeles utmärkt att sälja, köpte isolering för pengarna, isolerade upp huset och putsade en ny fasad.

Vi har också investerat i solfångare (1999) på 20 m2 som värmer vårt varmvatten och poolen och solceller på 22,2 kW (2017) samt nu även batterier 15 kWh. Säljer effekttjänster till Checkwatt (ger ca 4-500:-/mån).

Har också installerat en braskaseyt i öppna spisen i källaren samt en braskamin på markplan som vi eldar i. Har ännu inte slagit på fjärrvärmen, än går det på solvärme, i vart fall denna månad ut tror vi.

Har också köpt en Solarventi SV 30, en luft/luftsolfångare som sitter på väggen under takfoten för att värma garaget. Drivs helt och hållet av solen med inbyggd fläkt driven av solceller. Ska höja temperaturen vintertid i garaget där värmen numera är avstängd.

Fortsätter nu med amortera av de banklån vi har i rask takt, men vi njuter av de låga driftkostnaderna och det höjer definitivt värdet på huset….

4 gillningar

Bra jobbat. Tycker iof om mexitegel men fattar att det blir stor skillnad i energibesparing.

1 gillning

Oj vad du jobbat, snyggt!

Jag förstår jobbet om ni gjort det för att ni ogillade Mexitegel och ville ha putsad fasad annars hade det nog funnit enklare sätt att få ner driftskostnaderna.

Isolering på fasad och väggar ger inte speciellt mycket. Fanns där ingen isolering alls i väggarna? Värme stiger, isolera uppåt, där får man bäst effekt.

Vi har ett 70-tals hus 160+ kvm plus garage. Det är välisolerat uppåt. Vi har jordvärme, inga övriga värmekällor. 6 personer i hushållet. 5600 kWh totalt. Vi har en kostnad på ca 10 000 kr per år för värme och hushållsel.

Ger inte speciellt mycket???

Har isolerat 2x 70 mm + 100 mm + 20 mm puts, värmeförbrukningen har gått ner från 34 MWh till 2….

Inte speciellt mycket…

Räkna på kostnaden jämfört med att isolera uppåt, så ser du.

Du har ju gjort mängder med andra investeringar förutom fasadisolering, solfångare, kamin, solceller, kasset, luft/solfångare osv

Vad har alla dessa investeringar gjort för din värmeförbruking?

Hur lång tid tar de att betala sig?

Räkna på det jämfört med att isolera uppåt.

Fanns det ingen isolering alls i väggarna?

Instämmer till fullo med TS! Kan bidra med min story.

Jag var med i en exit i ett bolag runt 2018 med någon procent. Den lilla procenten innebar ett raskt kliv från nivå tre till fyra (fast det visste jag ju inte då…). Dock var jag paniskt rädd att investera en krona av pengarna innan skatten var betald o pengarna kom i omgångar… Kunde ingenting om investeringar och privatekonomi och min partner kallade allt för spekulation… Hade kompisar som föreslog “turbowarranter” eller något sådant, vilket kändes superläskigt. Jag googlade som en galning och hittade till sist RT som var en av de enda sajterna som byggde upp en argumentation med forskning. 2019 köpte vi vår drömlägenhet. Det hann bli 2020 (och pandemi!) innan jag till sist fick in pengarna i enlighet med Fyra-hinkar-modellen”. Fick också med min partner (efter visst motstånd) med på att belåna lägenheten och investera pengarna efter att ha visat ditt avsnitt om detta.

Jag satt sen några år maniskt två gånger om året och balanserade mellan olika bästa fonder och mellan hinkarna. (Jag tar det lugnare nu…)

Nu med rikedomstrappan så faller i alla fall mina sista funderingar på plats (hittills).

Jag är @janbolmeson och @carolinebolmeson och hela RT-communityn evigt tacksam. Självklart bidrar jag till Patreon.

3 gillningar

Om jag kan fråga. Hur kunde man bli noll med 79 lax netto? Har ni stora fasta utgifter pga hög belåning, eller?

Den som skeiver växte upp fattig i ett annat land, så när man kom till Sverige och blev exponerad för hög inkomst, var det självklart att bara spara och investera allt. Så det är alltid intressant att höra historier från motsatt håll.

Underbart! Kör hård :slight_smile:

1 gillning

Jag veeet - helt oförståeligt :see_no_evil_monkey: Jag fattar det inte ens själv. Men dyra boräntor (vi hade allt rörligt när räntorna började stiga), kreditkortsskuld, en av bilarna var alldeles för dyr och sen en tweenie och en tonåring som började kosta mer och mer var några bidragande faktorer. Och en ”struts”-mentalitet i allmänhet - jag ville helt enkelt inte börja ta itu med det hela för det kändes så deppigt och oöverstigligt.

1 gillning

Från början fanns det isolering på vinden som knappt täckte takstolarna. Jag isolerade upp den till ca 45 cm redan 1989-1990 och golvade vinden i mitten. Avskrivet sedan länge.

Förra vintern påbörjade jag arbetet med att isolera ännu mera utanför den golvade ytan genom att sätta upp takfotsluftningsskivor samt 45 cm sarg mot den golvade ytan. Tanken är att spruta in lösull på den ytan så småningom men det är inte gjort ännu.

Solfångare (halvfabrikat) installerade jag redan 1999, den är avskriven för länge sedan (2005) och ger sedan dess gratis energi. Solcellerna satte jag upp 2017 och de är nu era också avskrivna. Kvar är batterierna som jag installerade förra året, de kostade 89000:-. Avskrivning påbörjad, säljer också effekttjänster via checkwatt, ger ca 4-500:-/mån i dagsläget men största vinsten är nog el som jag slipper köpa.

Ursprungliga isoleringen i ytterväggen var bara 95 mm, inte mer än i en sommarstuga, nu är den 335 mm. Totala väggtjockleken är 400 mm.

De två första lagren isolering, 2x70 mm + reglar och skivor täcktes kostnaden av det jag fick för det sålda teglet.

Fönstren köptes nya för 5 år sedan (100.000:-) och de flyttades ut till den nya väggens liv, har fönstersmygarna invändigt kvar att göra.

En annan god effekt av isoleringen är att huset blivit mindre varmt sommartid och att ljudisoleringen blivit mycket bättre.

Putsbruk gick det åt ca 10 ton a 3000:- ca.

Tilläggas bör är att jag gjort allt arbetes själv, inkl solcellsmontage, anlitade bara elektriker för inkoppling å han tog 4800:- för det.

Har inte räknat exakt kostnader vs besparing, men det känns så jäkla gött att ha gjort detta, vi njuter av det nu…

2 gillningar

Du har inte fått problem med fukt/påväxt efter att du tilläggsisolerade vinden?

På vårt hus är det idag så det knappt täcker takstolarna, funderar på att isolera ytterligare med skivor

Det kan bli problem. Jag försöker alltid bygga inspektionslucka osv så jag har koll.

Det finns bra mätare för temp och luftfuktighet som varnar om klimatet blir gynnsamt för påväxt.

Då får man jobba med ventilation, mer eller mindre.

Nej, inga problem med påväxt. Mest ett problem med äldre hus utan fuktspärr. I vårt hus finns en plastfolie i taket, dock inte samma tjocklek som dagens plastfolie. Genomföringar har jag tätat liksom takvinklar. Otätade takluckor kan också vara en källa till att fukt inifrån letar sig upp på vinden. Mera ventilation ska man akta sig för då det kyler ner vinden ytterligare och gör att kondens faller ut. Jag har ventilation i hela takfoten hela vägen runt, det räcker bra.