@micvil om du ens får tag på ved. Nästan alla som säljer ved häromkring är slutsålda. Löpande försäljning nu kan ligga på från 1000 kr/m3 stjälpt.
Om det är 2500 kWh/m3 och 0,4 m3 per stjälpt m3 så blir det 1 kr/kWh ex frakt vid ett pris på 1000 kr/m3. Säg att din panna har en effektivitet på 75% och frakten per m3 är 200 spänn så blir priset 1,6 kr/kWh. Elpriset beräknas till 5 kr/kWh ex skatt och överföring. Så troligtvis lönsamt med ved vs vp denna vintern
Jag köpte 1,5 m3 i somras. Har eventuellt blivit lovad 2 m3 till.
Nu börjar det bli värt att hoarda överblivna brädbitar och elda.
Fireswede
Jag köper björk 600 kr/m3 stjälpt levererat hem. Den är visserligen kluven på försommaren men jag räknar med att den hinner torka skapligt i vårt uppvärmda garage så länge jag öppnar upp ventilationen lite. Det är endast tänkt som stödeldning under de kallaste/dyraste månaderna.
600 kr inklusive frakt är riktigt bra, jag hade liknande tidigare då grannen mitt emot högg själv. Jag rullade bara in släpet och fyllde på
Med 600 kr och ovan förutsättningar så ligger ditt pris på ca 0,54 kr/kWh
Vid 1,5-2 någonstans borde det bli lönsamt att elda om du har värmepump.
Kom ihåg att räkna med energiskatt och löpande kostnader för elnätet. Hos oss ligger detta på ca 70 öre/kWh.
Perfekt! Tack för siffrorna
Hade du haft veden i ett uppvärmt garage eller på altan med tak? Den kapades på försommaren så det kan finnas ett visst behov av torkning
Hur känns veden? Det brukar gå att få en rätt bra uppskattning bara genom att vrida och vända på den. Vi har haft en riktigt varm sommar, så min ved har torkat snabbt den senaste månaden. Troligtvis är även din ved rätt torr om den ligger så att den vädras. Då borde den klara sig bra ute under tak.
Jag har själv haft veden ute under tak. Sen har jag mellanlagrat 1-2 dygn i vårt uppvärmda garage innan den kommer in. Då hinner den bli varmare och man får bort ytfukt.
Förra vintern köpte vi ett nytt vedställ inne. Så nu mellanlagras veden inne/i garaget under flera dagar.
Jag har inte fått den än, den kommer om en vecka eller två. Då ska jag klämma och känna så får jag se hur det blir. Garaget är MYCKET smidigare då det i sitter ihop med huset och leder nästan direkt till spisen när man går in.
Det är säkert möjligt att hitta ved fortfarande. Men återkoppla gärna hur det har gått. Tänker mig att de som publicerar på öppna kanaler borde sälja slut rätt snabbt i dagens läge.
Vi köpte dagens fastighet för 5 år sen som är vedeldad… De finns elpatron i ackumulator tanken, men den har vi inte prova använda ännu… I köpet ingick ved som vi har kvar av å de räcker flertal år till… Förbrukningen är mellan 5 till 6 m3 om året… Jag har försökt räkna att den årliga kwh blir c:a 10.000 kwh… Vad elpatronen drar i kwh vet jag inte…
Är du säker på att veden torkat senaste morgonen? Luftfuktigheten är så pass hög i Augusti så trä brukar torka väldigt dåligt då. Har en bekant som har sågverk, han brukar säga att i Juni torkar plankorna en tum i veckan utomhus, i Juli/Augusti går det inte att få dem torra.
Vill minnas att det är 20-25% mindre energi i gran. Sen sprätter det det betydligt mer dvs brinner inte lila lungt som björk lönn osv. Sotare brukar inte gilla gran då vanlig kamin har för låg förbrännings temperatur för att det inte ska sota mer än tex björk. Men i dagens läge duger det säkert