Vilken säng har du?

Vi Köpte Ekens Essens för fem år sedan och är så sjukt nöjda. Den känns som ny fortfarande. Brorsan köpte Mios dream och är så sjukt besviken på hur snabbt den tappade hållfastheten.

Avkastningen har varit väldigt bra. En dags sjukfrånvaro kostar mig närmare 5kkr i utebliven inkomst så det behövs inte så många dagar för att hamna på pluskontot.

1 gillning

Jaså? Kanske ska strunta i Dreamen då.

Svårt att hitta omdömmen om sängar!

Har idag en av IKEAs dyrare modeller, köpt för drygt sex år sen (160 cm, ca 20k). Den är skön, har hållit formen och jag är nöjd. Dock: nästa gång det blir aktuellt ska jag ha åtminstone bäddmadrassen från Tempur. Har aldrig sovit så skönt som i en tempursäng.

2 gillningar

Vi har en säng från Tempur. Kostade ca 30 000 kr. Vårt bästa köp någonsin. Maken kunde plötsligt sova hela nätter utan att tvingas gå upp pga ryggvärk och vi sover båda lugnare än tidigare. Madrassen stötdämpar så att man inte märker när den andra rör sig.
Nackdelen är att det är drygt att sova någon annanstans nu.

Vi köpte sängen för ca 2,5 år sedan. Ingen försämring än i alla fall. Köpte även Tempur kuddar. Skulle eventuellt kunna vara vårt näst bästa köp. Perfekt anpassade efter oss, gäller bara att inte blanda ihop dem.
Screenshot_20220102_194632_com.google.android.apps.docs

1 gillning

Ja det har du ju såklart rätt i, jag menar inte att man ska köpa billigaste möjliga säng. Men en Romasäng från Mio är helt okej, väldigt prisvärd, sover du inte gott i den så skulle jag tro att det inte är sängens fel. Sen kan man ju såklart köpa säng för 100 000:- om man vill det.

Hade för övrigt en Dreamsäng innan i flera år, nu står den i brorsans sommarstuga och är fortfarande hur bra som helst :blush:

1 gillning

Kan skriva under på detta. Vi hade under några år bäddmadrasser från tempur. Att sova i hotellsäng eller i fjällstuga blev snudd på omöjligt. Svanes Intelligel har lite av egenskaperna hos Tempur men inte samma ”biverkan”. Annars sov man väldigt bra på de madrasserna.

Ska dock nämna att en kollega köpte en dream i valet och kvalet om en ekens. Han hade då fått höra av säljaren på Mio att de problem som dreamen tidigare hade haft skulle vara åtgärdade. Detta var för ett år sen och kollegan verkar nöjd. Tror att ekens var ett par tusen dyrare.

1 gillning

Vi satsade på Tempur för 10 år sen och är supernöjda. Kan verkligen rekommendera det.

Vi betalade ca 40k och det har varit värt varenda krona. Åk till en butik och provligg så får du uppleva skillnaden.

1 gillning

Spännande med en säng som botar sjukdom! :sun_with_face:

Wow, sover alla som hänger i forumet som prinsessor? Eller är det bara att alla som är ointresserade av sängar håller sig borta från tråden?

Jag har i mitt 30-åriga liv uteslutande sovit på ribbotten av trä och en skummadrass från IKEA. Har sovit enstaka nätter i diverse olika sängar på hotell, hos bekanta etc men kan inte säga att jag föredrar något annat än det jag haft hemma.

Jag ser i dagsläget ingen anledning för egen del att betala mer än 2000kr för min säng. Vad har fått er att kliva in den finare delen av sängdjungeln?

3 gillningar

Vi har en Carpe Diem - sandö (om jag minns modellen korrekt.)

Ligger väl runt 70tkr eller så…

Grymt härlig säng och har varit stabil nu efter fortfarande 8 år. Saknar vår säng när man är ute och reser osv så tar det som ett gott betyg :slight_smile:

1 gillning

För vår del så kom anledningen till att byta och köpa en ”dyr” säng när vi skulle byta lägenhet och tillsammans med min sambo skulle gå från en 120säng. I dessa tider så arbetade min broder inom sängförsäljningsvärlden, vilket gav en rejäl rabatt. (Han fick köpa loss 1 säng per år till släkt)

Detta fick oss att kunna gå upp några prisklasser. Men tror att vi säkert skulle hamnat kring 20-30tkr annars ändå. Eftersom jag upplever att det blir tydligt skönare sängar till dess.

Sen är ju ett argument att man sover nästan 1/3 av sitt liv. (8timmar om dygnet), samt ju bättre man sover desto piggare och bättre presterar man på dagarna.

Här är min åsikt. Jag skulle kunna köpa vilken säng jag vill från vilken tillverkare som helst, men det behövs inte. Jag har sovit i sängar över hela världen från 5-stjärninga hotell till handduk på heltäckningsmatta…

Den vi har hemma är den hårdaste IKEA-sängen med deras finaste bäddmadrassen. Helt klart den skönaste och bästa säng jag någonsin sovit i, har rekomenderat den till alla som ska köpa ny säng. Köptes 2010 för ca 7-8 000 och är lika bra än. Jag tror inte att man sover bättre i en säng för 50 000 än en från IKEA, det är bara försäljningstrick. På IKEA kan du kan ju bygga din egen hur du vill ha den. Man kan göra roligare saker för den mellanskillnaden.

Mitt tips, köp 2 110-sängar om du har plats till det så har du en riktig stor säng också!

2 gillningar

Sängar är nog extremt individuellt. Skulle tro att man upplever komforten väldigt olika beroende på hur vältränad man är, kroppsbyggnad, vikt, sysselsättning på dagen osv. Men det slängs också väldigt mycket mumbo jumbo som “tripple advanced memory foam med smart teknologi” och annat trams.:stuck_out_tongue:

Upplever själv att jag inte heller är så kräsen, har sovit i nerärvda Ikea sängar större delen av mitt liv. Nu när jag tänker på det så har jag aldrig ens ägt en ny säng. Heck, när jag var tonåring hade jag min mosters säng som var typ 30 år gammal. Men min sambo är desto känsligare.

Mest troligt parkinsons lag

1 gillning

Haha jag håller med dig. Sjukt hur mycket man är redo att betala för en säng. Och jag som trodde att vår säng+madrass som köptes från olika tillverkare för ca 8k kostade mycket…

:poop: :fries: vad rik du är.

Blir inte tempur väldigt varmt?

Makens dåliga rygg som sagt. Innan kunde han inte sova en hel natt i sängen, fick gå upp efter några timmar och sitta i soffan.

Detta gav så klart betydligt sämre livskvalitet. Så instämmer att en bra säng är en god investering för den som sover dåligt. Allt kan inte mätas i pengar. (Fast när jag tänker efter var det nog strax efter sängbytet som han startade flera nya företag och på allvar började tjäna lite mer pengar så det är inte omöjligt att det hänger ihop. Mer sömn ger så klart mer energi att göra sådant som kan dra in pengar.)

1 gillning