Vilken säng har du?

Nu är jag en frusen typ så kanske dumt att fråga mig. Men maken är varmblodig och han klagar inte.

För egen del hade jag kunnat sova i vilken sketen säng som helst. Så det är helt klart så att vissa har större nytta av en skönare säng än andra. Tycker man att man sover bra i sin billiga säng är väl det kanon!

Vi har tidigare alltid haft sängar från IKEA. Har köpt dyraste modellerna och bästa bäddmadrasserna. Från början har de varit bra men snabbt blivit nerlegade. Har lämnat in på garanti några gånger men när samma sak fortsatte att hända tröttnade vi.

Gällande hotellsängar tycker jag vanligtvis att de är kass. De skryter om alla möjliga märken och modeller men de är aldrig något att ha.

Ändå intressant med diskussionen om pris på säng.
Det finns såklart dom som hävdar att dom sover mycket bra i sin billiga säng, vilket dom förmodligen gör.
Det kan dock dröja ett antal veckor innan kroppen vant sej om man sovit på typ en klädd träplanka när man väl byter upp sej.
Våran hästen blev faktiskt ganska hård efter 10-15år då taglet i den packat sej.

Vill man ge sej själv och sin kropp omvårdnad så hävdar jag bestämt att en bra säng och kuddar är A och O.

Som jämförelse finns det ju dom som är nöjda med sin Nissan Micra då man sitter torrt och slipper trampa.

Dock så är det ju viss skillnad i komfort om man vant sej med en MB eller BMW.
Med det sagt behöver ju inte det billiga alternativet vara dåligt för tillfället.
Det kan ju visa sej senare i livet om du haft en kass säng under många år.

Mina erfarenheter: Gillar man en mjuk säng ska man satsa på kvalité då det håller. Gillar man fast resårbotten duger billigare à la Ikea lika bra som dyra. Jag tillhör de som kan sova på futonbädd, så jag kör bäddarnas motsvarighet till Avanza Zero. :wink:

2 gillningar

Säng är absolut en av de svåraste sakerna man kan köpa eftersom man är helt i händerna på försäljaren. De vill självklart sälja den säng de tjänar mest pengar på och som kund vet man inte tillräckligt för att kunna säga emot.

När vi behöver köpa ny säng kommer vi nog att tvingas chansa! Vi kommer nog att bestämma hur mycket sängen får kosta och sedan får vi fundera på om vi vill ha en hård eller en mjuk säng och välja en säng online som vi sedan köper i en affär.

Du tar över de gratis sängarna på Blocket som har störst omsättning?

Hahaha, nej… inte precis. Men Ikeas fastaste modell var den bästa för mig. Mjuka “lyxsängar” ger mig alltid ryggont.

1 gillning

Lyxsängarna finns ju dock även med olika fasthet. :nerd_face:

1 gillning

Det viktigaste när det gäller sängar är att inte ha några pengar i madrassen :smiley:

Ett gammalt råd är att ha en ganska hård/fast säng, jag har dock läst att den mest omfattande undersökningen visade att det tvärtom var bra med en mjukare säng. Mao köp inte för hård säng och du kan vila gott, men pengarna ska inte vila i madrassen!

Kan starkt rekommendera denna madrass:

Jag bytte relativt nyligen från en gammal tempur madrass till denna madrass. Från att vakna upp varje morgon med ont i ryggen till att inte ha det gör en otrolig skillnad på dagen. Bästa enskilda köpet jag gjort i hela mitt liv.

Precis. Man skall ligga i en säng. Inte på en säng!

Nope. Det som händer i en tempursäng är att blodgenomströmningen är bättre än en vanlig säng, därav att det kan upplevas så…men inga problem :smiley:

Jag och frun köpte varsin tempur. 105 cm breda ställbara sängar. Hur sköna som helst. Kostade typ 40-45k totalt.

Ok, här kommer ett erkännande. :flushed:

Vi köpte en ny säng för drygt tre år sedan och vi gjorde supermycket research. Efter väldigt mycket om och men så köpte vi Carpe Diems Marstrand. Lite enligt resonemanget pris utslaget per använd timme och vikten av sömn så är det väl värt att lägga pengar på. Så vi lade ett års utdelning från bolaget på en ny säng, dvs ca 100 000 kr (=ca 2 x 50 000 SEK) på vår säng.

Vi har inte ångrat det en sekund. Det är en fröjd att lägga sig fortfarande efter flera år med den. Det enda problemet är att alla andra sänger på alla andra ställen är sämre. Man vill inte bo på hotell för att sängen på hotellet är sämre än den man har hemma.

Om jag skulle rekommendera något, så skulle jag säga att den resebara funktionen använder vi inte jättemycket, så den skulle man kunna skippa och spara ett antal tusen. Men i övrigt så skulle jag säga att testa en hel mängd sängar.

Återigen, utifrån tråden alla tjänar inte 45 000 SEK i månaden så fattar jag att det är bisarrt att lägga den mängden pengar på en säng. I vårt liv och i vår ekonomi så fungerade det och därför valde vi att prioritera det framför annat. Men jag vet ju att det är många av er i forumet som har gott om pengar investerade och min grundtes är ju att pengarna ska faktiskt användas och jag vet få saker som är bättre att använda pengarna på än boende och på en vardag med guldkant och då är en bra säng absolut en av de sakerna.

12 gillningar

Jag är nog relativt okänslig har haft samma resårmadrass sen 98, :slight_smile: kostade 2000kr Sovit bra men vist var den lite svampig. Köpte en ny säng nu och vist är det skillnad. Men jag skall nog inte ge sängråd jag…

1 gillning

Någon som har tips på säng där man kan få två olika “sängar” i en säng om man som par vill ha en bred säng? Finns det?

1 gillning

Min mamma har haft samma säng i minst 50 år! Jag misstänker att den har gjort sitt även om man kunde göra kvalité på den tiden! Nu är hon för gammal för att orka prova en ny säng så hon kommer nog att ha sängen kvar tills hon dör!

2 gillningar

Vi har två sängar och en split bäddmadrass. Dvs den sitter ihop bortsett från högst upp och längst ner (för att man ska kunna ha olika lutning). Väldigt bra samtidigt som man enkelt kan glida över till varandra när man så önskar.

1 gillning

Bl.a. Hästens och Dux har så i sina kontinentalsängar. Vi köpte en Hästens kontinentalsäng för två år sen och det är det bästa köp vi gjort. Vi har en fast sida och en medelfast sida eftersom vi väger olika mycket.

Vi valde Hästens för vi tyckte den var absolut skönast men vi insåg också att den extra “skönhet” som de sista tiotusenlapparna gav är på marginalen, det finns andra sängar som har högre “skönhet” per tiotusenlapp än Hästens.

1 gillning

De flesta över 10k har detta vad jag sett. Men man bör testa i affär dp det inte finns en gemensan standard. Fast på en modell kan vara motsvarande mjuk på en annan.

Absolut värt att fundera på. Frågan är då hur man gör för att hitta den skönaste sängen och inte den säng som säljaren helst vill sälja!